Uskrevne regler brudt: - Tydeligvis noget vrøvl

Kevin Magnussen følte, at Haas-raceren gemte på mere, men må nøjes med en startplacering som 16’er i Spanien foran sin teamkammerat

Foto: Ritzau Scanpix
Foto: Ritzau Scanpix

Efter den bedste fredag i denne sæson for Haas blev lørdagen af Spaniens Grand Prix lidt af en skuffelse.

For her lignede alt en grandprix-weekend anno 2020.

I den sidste tredjedel af feltet vandt Kimi Räikkönen denne gang den interne duel blandt Alfa Romeo, Williams og Haas.

Finnen knockoutede begge Haas-kørere og var på 15. pladsen 0,111 sekunder hurtigere end Kevin Magnussen.

Danskeren har været på hælene set i forhold til sin teamkammerat hele weekenden, men var knap to tiendedele bedre i det afgørende forsøg.

Han kvalificerede sig dog kun som 16’er med Romain Grosjean som 17’er.

- God omgang. Det var tæt, lød den umiddelbare kommentar fra Magnussens ingeniør Gary Gannon.

Franskmanden undskyldte over for sine mekanikere, som havde tilbragt hele natten med at skifte til en ny motorenhed, efter man fandt en læk i den gamle.

For teamet er det dog vigtigere at forstå, hvorfor de så konkurrencedygtige ud fredag, men præsterede som vanligt, da det blev alvor under tidtagningen.

Daniil Kvyat skal til stewards efter tidtagningen for en blokering af Kevin Magnussen i begyndelsen af Q1. Men selv hvis russeren får en gridstraf, starter han for langt fremme til, at det hjælper Haas-duoen.

Romain Grosjean forklarede den manglende fart med, at bilen føltes anderledes, efter den var genopbygget, mens Kevin Magnussen var lidt ærgerlig over, at han ikke nåede Q2, og det lyder til, at kørerne har noget at tale om til næste kørermøde.

Som trafikken var tæt i de sidste sving, glemte flere de uskrevne regler, som mange har forbrudt sig mod i senere år.

 - På det anden forsøg var jeg nødt til at stoppe helt i sidste sving, fordi vi kørte så langsomt. Oven i købet blev jeg overhalet af nogle stykker, som ikke overholdt den gentleman-aftale, der er, og som tydeligvis er til at lukke op og gøre en vis ting i. Ingen grund til at overholde den fremover.

Se også: Crash: - Åh, Magnussen bremsede

- Alle er nødt til at overholde det, før man kan forsvare selv at gøre det, sagde Kevin Magnussen efterfølgende.

- Vi blev totalt stoppet som team. Romain og jeg kom ud næsten bagerst. Der var et par stykker bag os, som valgte at overhale, inden vi holder i en lang kø. Nogle sprang den over, hvilket er fair nok; jeg har selv gjort det før, men så blev der talt om en gentlemanaftale, hvor vi skulle stole på hinanden. Det er tydeligvis noget vrøvl, så den er jeg med på fra nu af. 

- Hvis der køres race om de positioner inden, bliver det noget hø. Det var den største ulempe for mig, at jeg blev overhalet og måtte vente.

- Sådan er det. Sving et var lidt kompromitteret på grund af det, fordi fordækkene var for kolde, og jeg skulle bremse tidligere. Jeg kunne først presse fra sving fire, og jeg manglede ikke ret meget for at nå Q2. Lidt ærgerligt for bilen kørte ellers godt igen. Det har den egentlig gjort hele weekenden, jeg har bare ikke kunnet får det sat sammen, sagde danskeren. 

Red Bull så hurtige ud i løbstrim, så Max Verstappen har muligheden for at snyde Mercedes for sejren for anden uge i træk. Foto: Pool/Ritzau Scanpix
Red Bull så hurtige ud i løbstrim, så Max Verstappen har muligheden for at snyde Mercedes for sejren for anden uge i træk. Foto: Pool/Ritzau Scanpix

Se også: Uventet hjælp til Haas

Blokeringen på første forsøg og den enorme trafikprop før starten på det afgørende forsøg, var de marginaler, som danskeren skulle have på sin side for at gå videre.

Teamchef Günther Steiner havde håbet på lidt mere.

- Performance forvandt bare. Allerede fra i morges så det lidt betænkeligt ud. Og når vi skruer op, sker der ikke så meget med motoren, siger han til Ekstra Bladet.

Trafikproppen til sidst er svær at undgå, når alle skal klemme de sidste marginaler ud.

- På kortere baner er det altid et problem, så længe vi har dæk, som kun fungerer i et meget lille temperaturområde, siger Haas-bossen.

- Men i Q1 er der ikke nogen løsning, fordi så mange biler kører ud til sidst. Banen forbedrer sig meget, og du kan se, hvor mange der ligger inden for bare en tiendedel, så den kan du ikke undvære. Man er bare nødt til at tage risikoen, og med 20 biler vil det gå galt for nogen.

Lewis Hamilton snuppede endnu en pole-position til samlingen. Briten begynder søndag et grandprix fra forreste startrække for 150. gang i karrieren. Det var pole-position nummer 92.

Max Verstappen blev treer, mens begge Racing Point sneg sig ind foran Red Bull-teamkammeraten Alexander Albon.

Charles Leclerc starter kun nier, mens Ferrari-kollegaen Sebastian Vettel igen missede Q3 og starter 11’er.

Sebastian Vettel i selskab med sin trofaste presseofficer Britta. Foto: Josep Lago/Ritzau Scanpix Sport og Spil Watt: - Jeg har ombestemt mig

Det bedste forsvar er angreb, hvorfor Racing Point og Mercedes peger fingre af blandt andre Haas efter FIA's dom mod den lyserøde Mercedes- Foto: Steven Tee/Haas F1 Team Sport og Spil Debriefing fra England: Mistanke mod Haas: - Rent vås!

- Nogle gange er man nødt til at tage et skridt tilbage for at tage to frem, siger Kevin Magnussen. Foto: Charles Coates/Haas F1 Team Sport og Spil Debriefing fra Silverstone: Sundt tegn hos Haas

1 af 2 Foto: Ritzau Scanpix
2 af 2 Foto: Ritzau Scanpix
97 kommentarer
Vis kommentarer