Værsgo, McLaren: Sådan kan fremtidens F1-racer se ud

Hollandsk designer har kastet sig ind i diskussionen om fremtidens Formel 1-biler med en række opsigtsvækkende designs

Et bud på fremtidens McLaren-racer - med lukket cockpit. (Foto: Andries van Overbeeke)
Et bud på fremtidens McLaren-racer - med lukket cockpit. (Foto: Andries van Overbeeke)

Diskussionen om, hvorvidt den ene eller anden Formel 1-bil er henholdsvis den flotteste eller grimmeste, vi nogensinde har set på en racerbane, er stående i sporten. De kasseformede frontvinger fik dikussionen til at blusse op igen sidste år. Nu kunne bilerne da snart ikke blive grimmere, mente nogle.

Så kørte Jules Bianchi galt i Tokyo sidste efterår, hvilket startede en diskussion om sikkerheden i sporten. Formel 1-biler med lukkede cockpits blev en del af diskussionen, og så kom designvinklen ind igen: for var det ikke kættersk at tale om lukkede cockpits i Formel 1, og ville bilerne ikke blive grimmere end nogensinde, om de så også var sikrere end nogensinde?

Se også: Krisen i Formel 1: Så galt kan det gå næste år

Den hollandske kunstner og designstuderende Andries van Overbeeke har tilsyneladende tænkt mere over det end de fleste.

I 2015 har han designet sine egne bud på, hvordan Formel 1-bilerne kan udvikle sig. Først designede han en ny Williams-racer, så gav han Red Bull-bilerne en overhaling, og i sommer kom tyskerens bud på en ny McLaren-racer - med lukket cockpit.

En lukket McLaren er også pæn i regnvejr ... (Foto: Andries van Overbeeke)
En lukket McLaren er også pæn i regnvejr ... (Foto: Andries van Overbeeke)

- Jeg lavede McLaren-Honda-konceptet for at vise, hvordan Formel 1-biler med lukket cockpit kunne se ud. Siden den uge i 2009, hvor Massa og Surtees havde deres ulykker, har jeg gerne ville vise, at en bil med tag kunne se godt ud. Selvfølgelig er det ikke udseendet, men sikkerheden, der er drivkraften, siger van Overbeeke om sit design.

Fælles for alle de tre biler, han har tegnet, så er de simplere i udtrykket end dem, vi ser ræse rundt på banerne i dag, fordi Andries van Overbeeke gerne - som så mange andre - ser Formel 1-reglementet simplificeret, så bilerne frem for at ligne aerodynamiske rumskibe bliver smukke igen. Og så det kommer til at handle mere om ræs igen.

For alle de aerodynamiske himstregimser, der sidder på en Formel 1-bil, er dyre at teste og producere, så hvis man kunne skære ned på den slags, ville mindre teams blive mere konkurrencedygtige og sporten mere interessant, mener van Overbeeke.

Se også: F1-verdensmestrenes lussing: 770 millioner i underskud

- De her biler, jeg har tegnet, er ment som en måde at starte en samtale: noget håndgribeligt, som vi kan diskutere i den sport, jeg ligesom mange andre elsker, siger Andries van Overbeeke til Ekstra Bladet.

Her er det en Red Bull-racer fra den hollandske designers hånd. (Foto: Andries van Overbeeke)
Her er det en Red Bull-racer fra den hollandske designers hånd. (Foto: Andries van Overbeeke)

- Jeg er endnu ikke blevet kontaktet af nogle Formel 1-hold, eller af FIA, men jeg ville elske at lave et projekt med enten et hold eller FIA.

- Lige nu er jeg i praktik i Bugattis designafdeling. Men ellers er jeg en kunstner/designer, der arbejder med ting, der giver mig tilfredsstillelse i form af enten frihed, visdom eller skønhed. Men Formel 1 og biler er selvfølgelig min hovedinteresse, siger hollænderen.

Se mange flere billeder af van Overbeekes fortolkninger af Red Bull-, Williams- og McLaren-raceren her.

Den unge designers tegninger lægger sig i slipstrømmen på banebrydende designs, som Ferrari offentliggjorde i februar 2015. Ferraris nye designs var ligesom van Overbeekes et forsøg på at åbne diskussionen om fremtidens Formel 1-bil, og derved lægge pres på FIA for at åbne det tekniske reglement op for nye fortolkninger af bilerne i sporten.

Ferraris bud på fremtidens Formel 1-bil. (Foto: Ferrari)
Ferraris bud på fremtidens Formel 1-bil. (Foto: Ferrari)
 

31 kommentarer
Vis kommentarer