Vand-vittigt: Store overraskelser i brasiliansk F1-kaos

Lewis Hamilton vandt for første gang i Brasilien, Felipe Nasr lavede en sensation, mens Kevin Magnussens sats viste sig nyttesløse

Foto: All Over
Foto: All Over

SÃO PAULO (Ekstra Bladet): Stort set alle andre kørere end VM-etteren Nico Rosberg havde regn med i deres aftenbøn — inklusiv Formel 1-fans verden over.

Nogen lyttede, for fra morgenstunden var himlen grå og våd over São Paulo.

I den sidste time op til starten tiltog regnen, så grandprixet blev rent vand-vid. Efterspillet til Brasiliens Grand Prix bliver svært underholdende, for der vil være mange holdninger til to røde flag på grund af forholdene og lange periode bag safetycar - inklusiv starten.

Efter over tre timers både hæsblæsende race og helt døde perioder vandt Lewis Hamilton sit første grandprix i Brasilien og holder liv i VM-kampen. Nico Rosberg blev toer, og Max Verstappen treer efter en vild køretur fra hollænderen.

Max Verstappen og Kevin Magnussen var de mest ivrige til at gamble med intermediate-dækket, hvilket ikke gjorde noget godt for nogen af dem. Regnen fortsætte bare.

Magnussen satsede stort med dækkene (Foto: AP)
Magnussen satsede stort med dækkene (Foto: AP)
 

Og det kostede formentlig chancen for point til Renaults dansker, som blev 14’er.

Som løbet udviklede sig og bøde på gentagne røde flag, ville det dog have været mere fordelagtigt at blive ude på full wets - det lagde grunden til en lille sensation for Felipe Nasr.

Saubers brasilianer kørte sig fra sidsteplads til niendepladsen. Det er de første point til teamet i år, som dermed rykker op på den vigtige tiendeplads i konstruktør-VM. De to point er en formue værd for Sauber.

Men det er nemt at være bagklog, og i regnvejrsdramaer kan sats skabe kæmpeoverraskelser.

Kevin Magnussens kommende teamkammerat Romain Grosjean viste tidligt, hvor svært det ville blive at komme sikkert rundt på Autódromo José Carlos Pace.

Franskmanden havde ellers præsteret en imponerende syvendeplads i kvalifikationen for så at miste kontrollen over Haas-raceren og sende den i barrieren på vej til startgridden.

SE KEVINS NYE MAKKER CRASHE HER:

Som på Silverstone i sommer valgte løbschefen Charlie Whiting den upopulære løsning og lod racerne starte bag safetycar.

Kritikken af den løsning har medført en regelændring til næste år, hvor det vil være muligt at lade kørerne besigtige forholdene for så at lave en almindelig start, når de ved, hvor farerne for akvaplaning er.

Charlie Whiting har ikke noget nemt job, og forholdene var meget skiftende undervejs.

Der var stort ståhej i pitlanen (Foto: All Over)
Der var stort ståhej i pitlanen (Foto: All Over)
 

En række kørere - deriblandt Kevin Magnussen - var utålmodige for at komme i gang, og da racet efter syv omgange endelig blev givet frit, var de første ord fra ham: Box this lap.

Danskeren satsede som den første og skiftede til intermediates, hvilket blev kopieret af regnvejrskongen Jenson Button omgangen efter.

Han vandt placeringer på den manøvre, men som Sebastian Vettel viste med sin kørsel, var banen stadig meget glat. På regnvejrsdæk tog Ferrari-stjernen sig en ordentlig snurretur.

Efter 13 omgange kom der igen safetycar, da Marcus Ericsson kørte galt med sin Sauber lige ved pit-indgangen.

Her tog regnen til, og man kunne høre Kevin Magnussen konstatere, at det var for vådt til det hele - både intermediates og regnvejrsdæk.

Kimi Räikkönen må være enig i den betragtning. Som løbet blev givet frit efter 20 omgange, kørte finnen galt på vej ned af start-mål-langsiden. Flere andre racere var centimeter fra at hamre ind i ham.

- Det her er latterligt. Vi er nødt til at stoppe løbet. Jeg var lige ved at crashe ind i Kimi midt på langsiden. Jeg kunne intet se, tordnede Sebastian Vettel over radioen.

Kimi Räikkönen holdt forfærdeligt parkeret (Foto: All over)
Kimi Räikkönen holdt forfærdeligt parkeret (Foto: All over)

Omgangen efter var der rødt flag, og racerne blev kaldt i pit.

For Jolyon Palmer sluttede løbet under det røde flag. Briten hamrede ind Daniil Kvyat i forbindelse med Räikkönens ulykke, hvilket beskadigede Renaulten. Trods pausen var der ikke tid til at få den fikset.

Briten forklarede til BBC under løbet, at det store problem var stående vand på visse steder på banen, som gjorde den uhyre glat.

Og så var der sigtbarheden …

- Du ved, at der en pitvæg og en pitindgang. Du kan bare ikke se den, forklarede han.

Da løbet igen startede bag safetycar, pressede særligt Lewis Hamilton på for at få det sluppet løs. Alligevel kom der endnu et rødt flag.

Det brasilianske hjemmepublikum buhede og vendte tomlen ned over den beslutning.

Efter endnu en pause og safetycar-periode startede løbet for alvor på 31. omgang.

Sindssygt, mente Pascal Wehrlein, alt imens Max Verstappen straks udnyttede forholdene til at lækkert træk forbi Nico Rosberg. Hollænderen mistede den dog igen ved at gå på på intermediates på det forkerte tidspunkt, inden han med et fantastisk sidste stint stormede igennem feltet.

Hjemmebanehelten Felipe Massa var den femte kører til at udgå, da han crashede lige ved indgangen til pitten.

Massa var meget berørt, da han måtte udgå (Foto: All Over)
Massa var meget berørt, da han måtte udgå (Foto: All Over)

Tjek lige Verstappens super-redning her:

Se også: Watt om Kevins nye chance: Som far så søn

Se også: Ingen Bestseller-millioner: Sådan er Kevins kontrakt skruet sammen

121 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere