SOCHI (Ekstra Bladet): Hastighed er alt i Formel 1, men selv om det er godt at være hurtig på en langside eller gennem et sving, er det også temmelig vigtigt at være præcis, når man sænker farten.
Både for visse steder at undgå at køre ind i en mur med 300 km/t. - og nok så vigtigt for at have tilliden til at kunne bremse så sent som overhovedet muligt, før der drejes ind i et sving.
Sidste år var Haas F1 plaget af deciderede defekter på bremserne. Samtidig klagede Romain Grosjean over, at det var umuligt at forudse, hvordan de opførte sig. Konkret var der problemer med materialet brugt til bremsebelægningen.
Teamchef Günther Steiner håber på mindre brok fra franskmanden resten af sæsonen, efter Haas F1 ovenpå en vellykket test i Bahrain har besluttet at skifte til bremser fra CI (Carbone Industrie) i stedet for italienske Brembo.
- Kørerne siger, at de opfører sig mere ens. Hver gang du bremser, sker det samme. Inkonsekvens var vores største problem sidste år. Derfor må du forvente det værste scenarie. Når de virkede, var alt godt. Man vidste det bare aldrig.
- Hvis vi finder problemer henover en løbsdistance, skal det løses. Men beslutningen om at skifte er taget taget. Vi testede dem sidste år, men vi har altid brug for en plan B. De gamle var ikke forfærdelige; de her er bedre, siger Günther Steiner til Ekstra Bladet.
Opstår der problemer med de nye bremser har teamet stadig et lager af de gamle i reserve. Ændringen på dette vitale område skulle gerne vise sig i tilliden til, at raceren bremser præcist, som kørerne forventer.
- Man kan ikke sige, at vi bremser bedre nu, men tillid giver bedre tider. Hvis bremserne er konstante, kender kørerne præcist bremsepunkterne, så det tillader dem at bremse sent uden sikkerhedsnet. De burde bremse på samme måde, så forhåbentlig kommer vi til at se færre låste forhjul, siger Günther Steiner.
Og tilføjer:
- Det er målet … indtil vi hører noget fra Romain!
Problemet har dog ikke været så udtalt, siden Brembos længe ventede opdatering kom til forrige løb.
- For at være fair over for Brembo var den seneste opgradering, som vi fik i Kina meget bedre. Den tog lang tid om at komme. Så jeg pressede ikke på efter at skifte til Carbone Industrie, men det var i støbeskeen; vi var begge glade for dem og følte, at vi havde bedre kontrol under nedbremsning, forklarer Romain Grosjean i Rusland.
Franskmanden har været ene om at brokke sig. I sin tid som Haas-kører har Kevin Magnussen ikke mærket til de samme problemer.
- Det er altid godt at prøve andre ting. Vi følte, at der var nogle positive ting med CI-bremserne, så vi fortsætter med dem. Og vi kan altid skifte tilbage, siger danskeren.
Det afslørede testen desværre: Kevin-boss indrømmer problem
Her er Kevins råd til sjældent dansk F1-håb
Haas' akilleshæl driller stadig: 'Jeg kan ikke leve med det'
Kevin Magnussen har gode minder fra Sochi:
Alonso med ny Honda-sviner: Imponerende langsom