'VM-titlen er røget - det kan I takke jer selv for'

Ferrari og Sebastian Vettel har stadig en matematisk chance for at vinde VM. Men det er usandsynligt, og de kan kun takke sig selv for, at de nu står i den situation, mener Ekstra Bladets Formel 1-ekspert, Jason Watt

Vettel: Ferrarien fungerer - Nu er det op til os et bevise det

MERCEDES OG Lewis Hamilton var spået at skulle dominere Formel 1-titlerne i 2017. Da nyheden om, at finske Valtteri Bottas skulle sidde i søsterbilen, kom, da skyndte jeg mig at finde det betting-firma med de bedste odds på Hamilton som verdensmester. Og jeg smed med stor selvtillid de maksimale 2000 kr., man kunne få lov at sætte på den sag.

Det så tidligt ud til – ved testkørslerne inden sæsonen – at jeg ville få råd til at invitere konen på et weekendophold for gevinsten, jeg ville score på mit væddemål, men så pludselig skal jeg love for, at Ferrari fik fundet formen. Vettel vinder to af sæsonens første tre løb.

HAMILTON OG BOTTAS skiftes i de efterfølgende grandprixer til at ’stjæle’ point fra hinanden, mens strategien hos Ferrari var en ganske anden. Her er Vettel førstekører, og Räikkönen bliver ofret for sagen.

Ferrari kan pludselig for første gang i mange år mærke duften af VM-titlen i deres næsebor.

I mine klummer her på Ekstra Bladet må jeg tage mig selv i at udråbe Ferrari og Vettel til nye VM-favoritter, fordi deres bil i løbstrim er endnu bedre end den magtfulde Mercedes. Tyskerne har måske et lille forspring på den enkelte omgang i kvalifikationerne på de længere stints. I racet er Ferrarien en tand stærkere.

TILMED BEGYNDER Mercedes at vise svaghedstegn. De melder ud, at de er lidt i vildrede og ikke forstår deres bil. Det værste for et team er jo, når man kører langsomt og ikke helt forstår hvorfor.

Om det er forventningspresset og favoritrollen, som får Ferrari til at ryste på hånden, kan være svært at spå om, men hvis jeg skal få øje på en forskel på Mercedes og Ferrari, så er det netop det, at tyskerne virker mere rolige og bevarer overblikket.

Jason Watt er imponeret over Ferrari - men ikke over, at de ikke formår at presse Mercedes, når nu chancen ellers var der. Foto: Mik Eskestad
Jason Watt er imponeret over Ferrari - men ikke over, at de ikke formår at presse Mercedes, når nu chancen ellers var der. Foto: Mik Eskestad

Hos Mercedes er man vant til favoritrollen, men man er også god til at redde stumperne, når det ikke helt spiller.

Det omvendte kan siges hos Ferrari, men Vettel selv bærer også en stor del af ansvaret for den rolle, han p.t. befinder sig i.

FERRARIS FØRSTEKØRER passer godt ind i det italienske team, og han er med sit temperament og opførsel faktisk ret italiensk. Bølgerne går med andre ord højt, uanset om han vinder eller taber. Og på bedste italienske maner ryger der tit en finke af fadet, og mange gange er det noget, man må tage i sig igen bagefter.

I Vettels verden er det tit alle andre, den er gal med. Men i tilfældet i Singapore, hvor begge Ferrari-biler holder i hegnet inden første sving, mener jeg, at tyskeren bør kigge sig selv i spejlet og spørge, om det var værd at satse hele butikken i forsøget på at presse Verstappen på den måde. Især når Hamilton startede længere nede i rækkerne.

VM-TITLEN VAR stadig en realistisk mulighed grandprixet efter. Men i Malaysia 14 dage senere var det så teamet, som fejler, og motorproblemer som gør, at Vettel ingen kvalifikation kører. Det er både surt og bekosteligt.

Hamilton satser på det sikre og tager ikke kampen op med Verstappen, men Mercedes-bilen er heller ikke ultraskarp i racet. Det må svide hos Ferrari at stå og se på, at Vettel er løbets absolut hurtigste mand, som kører sig helt op på 4. pladsen. Med andre ord – Ferrari og Vettel kunne snildt have ført kampen om VM-titlen på nuværende tidspunkt.

Nu resterer fem løb på årets kalender, og det hele er så godt som afgjort, og både Hamiltons VM-titel og min kones kroophold ser ud til at blive en realitet, mens Ferrari og mange andre må spørge sig selv, hvad der gik galt.

JEG VIL KONKLUDERE, at Vettel har ødelagt sine egne chancer, og at de mekaniske problemer i Malaysia ikke har været afgørende for, om VM-titlen tabes eller vindes. Selv i det race kom han hjem med en 4. plads. Som også godt kunne have været blevet til en 3. plads, hvis Vettel havde satset i vanlig stil i angrebet på Ricciardo.

Ferrari-bilen har i sæsonen 2017 kørt meget bedre end forventet, og Vettel har haft en tro væbner i Räikkönen. Finnen er ’ofret’ flere gange og har således hjulpet sin tyske kaptajn. Det er mere, end man kan sige om situationen i Mercedes-lejren.

34 point er, hvad der skiller de to VM-førende, og på papiret er det jo ikke afgjort – endnu.

Ingen over Hamilton! Tager sin pole nummer 71 karrieren:

Se også: Voldsomt crash: Her går det helt galt for Haas-rival

Se også: Smadrede sin Haas-racer: Så dyrt var Grosjeans crash

Se også: Fem løb tilbage: Nu er de bekymrede hos Haas

1 af 2 Sebastian Vettel ligger nummer to i VM-stillingen og skal tage sig gevaldigt sammen, hvis han skal vinde sin femte titel. Foto: AP/Yong Teck Lim
2 af 2 Sebastian Vettel og Ferrari har fundet farten frem til Suzuka-banen. Men det er også allersidste udkald, hvis de skal hente Lewis Hamilton.
kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen