Annonce:
Annonce:

Watt efter ny F1-skandale: Stram så de regler!

Hvis man præciserer reglerne om overhaling uden for de afmærkede områder, så vil det komme kørerne til gavn, mener Ekstra Bladets Formel 1-ekspert, Jason Watt, efter at Max Verstappen blev degraderet i USA's Grand Prix

Annonce:
Følg Formel 1

Når der bliver kørt rigtig ræs, så jubler alle racer-elskere. for det er i bund og grund det, man vil se, når tv'et bliver tunet ind på Formel 1.

Desværre hører det efterhånden til sjældenhederne - så meget desto større var glæden, da Red Bulls Max Verstappen søndag aften med insisterende kørsel pressede sig forbi Ferraris Kimi Räikkönen på sidste omgang og snuppede tredjepladsen.

Formel 1-legende fatter det ikke: Den værste beslutning nogensinde

Den havde den 20-årige hollænder i ganske få minutter. For løbets dommere påpegede, at han under overhalingen havde haft alle fire hjul på den anden side af kerben - og det må man ikke. Derfor fik han en straf på fem sekunder, der kostede ham en podieplads.

Den dom satte omgående sindene i kog. For Verstappen havde jo brudt reglerne - eller havde han?

Annonce:

- Det er ikke som i fodbold eller badminton. En hvid linje er ikke bare en hvid linje. Det er et fortolkningsspørgsmål, siger Ekstra Bladets Formel 1-ekspert, Jason Watt.

- På kørermøderne før løbene bliver der normalt talt om, hvilke sving man gerne må krydse stregerne i, og i hvilke det udløser straf i. Det må ikke give dig en fordel at gøre det.

- Typisk er det i svingenes yderside og kun meget sjældent på indersiden, som der er tale om i denne situation. Måske havde de ikke talt om det, fordi det var et sving, hvor man ikke havde set det komme, siger Jason Watt.

Han mener i stedet, at man bør stramme op og gennemgå banerne mere minutiøst - og så sørge for at straffe ens.

- Måske skal det præciseres noget mere over for kørerne. Men så jo mange andre krydse linjen på den måde uden at blive straffet - og den går ikke.

- Samme forseelse i samme sving skal udløse samme straf, siger Jason Watt.

Men han er dog ingenlunde enig i, at der var tale om en forseelse fra Verstappens side.

Annonce:

- I det hele taget er det dårlig udformning af banen, hvis man uden problemer kan køre ind over kerbs på indersiden. Det burde kunne rettes med en højere kerb eller med græs i stedet for asfalt på den anden side.

- Men det havde ikke afholdt Verstappen fra at overhale det sted, kan jeg garantere.

- Räikkönen drejede ind i første omgang, men da han så Verstappen, gav han mere plads, fordi hollænderen var jo allerede på siden af ham. Dette var inden Verstappen kørte udenfor stregerne, og derfor blev overhalingen ikke en realitet, fordi Verstappen skød genvej, og han kunne godt være kommet forbi på det lovlige stykke.

- Det, der irriterer mig som racerkører, er, at dommerne ikke kan se det, siger Jason Watt.

Max Verstappen var efter løbet ude med spydige kommentarer i retning af den dommer, han mente var skyld i hans deklassering.

Flået af podiet for rullende kameraer: Formel 1-stjerne tænder helt af

Flere hug til omdømmet: Nemt at klage over Kevin

Kevin i dobbelt-konflikt: 'Det ødelagde mit løb'

Haas-nedtur: Kevin sidst efter to sammenstød

Annonce:

Kevin langsomst af alle: Grunden opdagede Haas bagefter

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.

Mere fra Ekstra Bladet+

Det er rent hykleri og lugter langt væk af hævn
Annonce:

Udforsk Ekstra Bladet+

Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:
Annonce:
Annonce: