MERCEDES SIDDER tungt på magten i motorsportens fornemste klasse, og igen i år har mesterskabskampen stået mellem Lewis Hamilton og Nico Rosberg. Det, kan nogen sikkert synes, er en søvndyssende forestilling, og på mange områder er det på sin vis jo sandt nok. Jeg ville da også personligt meget hellere se et mesterskab, hvor der med to løb tilbage på kalenderen fortsat var fire kørere som lå og kæmpede om mesterskabet. Skal man være en smule realistisk, så må man erkende, at det stort set aldrig er sket i F1-historien.
Jeg synes, man bør erkende, at der godt nok er tale om en kamp mellem kørere, men i den grad også mellem teams og konstruktører. Deres job er at gøre det så godt som overhovedet muligt helt uden at bekymre sig om fairplay, og om hvorvidt der er tæt kamp om løjerne. Mercedes og Ferrari vil sælge biler, Red Bull energidrik, og hvis de er i stand til at dominere løjerne på banen, så gør de det, lige så længe de er i stand til det.
Bekymret Watt: Svaret på det her spørgsmål kan afgøre Kevins fremtid
NÅR MAN KIGGER tilbage i tiden og taler om de største øjeblikke i Formel 1-historien, så falder snakken jo lynhurtigt på de fantastiske dueller mellem Ayrton Senna og Alain Prost, som i de gode gamle 80’ere kæmpede indædt om VM. Det var nervepirrende at se dem udfolde deres talent som henholdsvis kompromisløs racer og intelligent professor bag rattet, og titlen svingede begge veje.
Jeg er sikker på, at det er de færreste, som uden at skal have Google til hjælp kan nævne, hvilken kører der blev nummer tre i de mesterskaber, hvor Senna/Prost blev 1-2. Dengang var det nemlig også hos McLaren, at de først tørnede hovederne sammen, og i de dage var Jan og Kevin Magnussens tidligere arbejdsgiver altdominerende i sporten, og ingen andre fik et ben til jorden.
Senere fik Ferrari knækket koden, og igennem 00’ene scorede de seks konstruktør-titler på stribe – godt hjulpet på vej af Michael Schumachers kæmpe talent. I nyere tid har vi haft Red Bull-dominansen med Sebastian Vettel, hvor de sammen vandt fire VM-titler i træk, og nu altså Mercedes som i denne weekend med alt sandsynlighed sikrer sig deres tredje konstruktørtitel i træk.
JEG SYNES, det var og fortsat er skønt at se Formel 1, også selv om der er ret stor forskel på god og mindre god. Den interne duel hos Mercedes mellem Lewis Hamilton og Rosberg bliver helt sikkert også noget, vores børn vil snakke om, når de bliver voksne, og det makkerpar går over i historien, som Lauda/Hunt og Senna/Prost har gjort det.
2017 byder på helt nyt reglement, hvor man vil forsøge at ryste posen og lade konstruktørerne designe biler under nye omstændigheder, og omgangstiderne ønskes tre-fire sekunder hurtigere end nu. Det skal blandt andet opnås ved meget bredere dæk, men i den grad også ved at tillade design, som giver noget mere downforce.
Bilerne bliver bredere, lavere og med større frontvinger, og sammen med andre ændringer på aerodynamiske områder håber man at ryste posen rent performance-mæssigt – mellem de forskellige teams.
Magnussen afviser stort sæde hos amerikanere
OM MERCEDES’ DAGE på tronen er talte, og at vi kan ’risikere’ at se Renault øverst på podiet i 2017, det er jeg ikke så sikker på. Jeg tror fortsat, at Mercedes har så stort et forspring på teknologi-siden, at de bliver svære at slå, men jeg håber virkelig, at vi får chancen for at se Red Bull og Ferrari komme bare et skridt eller to nærmere. Og her tror jeg mest på, at Red Bull vil kunne gøre et indhug.
Et team som McLaren/Honda taler meget om, at de har store forventninger til deres nye bil, men den sang har vi hørt fra dem før.
PÅ PAPIRET burde Renault-teamet, som ved sæsonstart arvede et gammelt Lotus-design – de endda måtte putte deres egen motor i – have den største chance for at drage nytte af det nye reglement. I denne situation starter alle fra scratch, og det er jo en fordel for de nye drenge i klassen. Men lige p.t. ser det ikke ud, som om det franske team har meget styr på tingene på direktionsgangene – og den slags mangel på topstyring får omkostninger og negativ indflydelse helt ned gennem rækkerne – og i sidste ende på omgangstiderne.
tv: Hvor fortsætter Kevin Magnussen karrieren? Her åbner han op
Rift om Formel 1's bedste sæde: Kevin med i kampen
Kevin positivt overrasket: Bedste træning meget længe!
Red Bull har besluttet sig! Endnu et F1-sæde er væk
Kevins skæbne afgøres snart: Sådan arbejder hans personlige team i kulissen