Annonce:
Annonce:

Watt jubler over legenden: - Han fortjener respekt!

Der er lovord på stribe fra Ekstra Bladets Formel 1-ekspert, Jason Watt, når han skal bedømme Fernando Alonsos aktuelle storform for Aston Martin

×
Annonce:
Følg Formel 1

NOGLE SPORTSSTJERNER HÆNGER for længe ved i en sport, hvor de har deres storhedstid bag sig, og jeg har førhen været kritisk overfor kørere som Sebastian Vettel og Kimi Räikkönen.

I en helt anden kategori vil jeg gerne have lov at rose Fernando Alonso. Spanieren er i særklasse langtidsholdbar, og jeg tror, at der er en reel chance for, at den gamle ræv vinder sit første grandprix i en menneskealder denne søndag.

Normalt topper man som racerkører midt i 30’erne, og herefter så bliver reaktionsevne og mandsmodet forringet løbende. Som kører kan det være svært at erkende, når den hurtigste version af en selv er fortid, fordi man synes jo, at man kører lige så godt som altid.

Annonce:

Det, Fernando Alonso - i en alder af 41 år - gør så flot, er sådan set det hele. Når han tager hjelmen på og kravler i bilen, ser jeg en kører, som fortsat udviser den samme modighed, der altid har været hans varemærke.

Fernando Alonso er feltets mest rutinerede kører, og han fremstår i en toptunet udgave i denne sæson. Foto: Ben Stansall/Ritzau Scanpix
Fernando Alonso er feltets mest rutinerede kører, og han fremstår i en toptunet udgave i denne sæson. Foto: Ben Stansall/Ritzau Scanpix
 

NÅR MAN ER i stand til at køre med ungdoms vovemod, samtidigt med at man har oceaner af erfaring på kontoen, er det faktisk den bedste version, man kan være. Jeg vil dog påstå, at den helt unge Alonso i Formel 1 nok ville være i stand til at køre et par tiendele hurtigere på den enkelte omgang.

Skulle man finde en bane, hvor mangel på mandsmod ville komme til udtryk på stopuret, ville det klart være i Saudi-Arabien, hvor man kører med halsbrækkende hastigheder ufatteligt tæt på barrieren. Derfor nød jeg bare at se Fernando smide bilen rundt, som om den ene omgang gjaldt VM-titlen.

Aston Martin og Fernando er 2023’s friske pust i en sæson, hvor det måske nok kunne se ud som om, Max Verstappen vinder VM med den ene arm på ryggen.

Annonce:

Alonso er en type kører, som virkelig brænder for jobbet, og man må give ham, at han er en mand, der ikke lægger fingre i mellem, når han udtaler sig. Jeg smiler lidt overbærende, når han siger ”vi er her ikke for at blive nummer to i VM”, men man må give ham, at han sætter overlæggeren højt.

Der er fart på Aston Martin-raceren, der på banen i Jeddah igen viste sig fra en yderst konkurrencedygtig side. Foto: Guiseppe Cacace/Ritzau Scanpix
Der er fart på Aston Martin-raceren, der på banen i Jeddah igen viste sig fra en yderst konkurrencedygtig side. Foto: Guiseppe Cacace/Ritzau Scanpix
 

DEN TYPE KØRER er også guld værd for et team, han vil presse den hele vejen, når han ikke stiller sig tilfreds med at være ”best of the rest”. Dog vil jeg også have lov at pointere, at den ambitiøse spanier ikke er hyggelig at være i selskab med, hvis ikke grejet lever op til hans forventninger. Der er episoder i fortiden, hvor han burde have klappet kaje i stedet for at svine sit team til.

Skulle jeg som teamchef hos Aston Martin vælge mellem en Alonso eller en anden lidt mere tilbagelænet kører som f.eks. Sebastian Vettel, havde jeg alle dage valgt en type som spanieren. Vettel var på ingen måde heldig med timingen for sit valg af pension: Tænk sig at forlade Aston Martin, lige før de får det totale comeback.

Annonce:

Men Alonso er bare så meget mere ”tændt” end Vettel, som endda er seks år ældre. Jeg var lidt på nakken af tyskeren i de seneste sæsoner, hvor jeg netop mente, at alderen havde indhentet ham. Han lignede en som havde mistet sulten.

Der er masser af grund til smil for Fernando Alonso for tiden. Foto: Rula Rouhana/Ritzau Scanpix
Der er masser af grund til smil for Fernando Alonso for tiden. Foto: Rula Rouhana/Ritzau Scanpix
 

JEG TROR PÅ, at der er en ganske reel chance for, at Fernando Alonso kan vinde løbet denne søndag. Han skal sørge for at komme foran Sergio Perez ned mod første sving. Dog skal han huske at køre den korrekte vej rundt om chikanen. Det er fristende at mene, man bliver presset bredt i første venstre-del af chikanen, og derved kan man lovligt skyde genvej henover den højre del.

Skulle det lykkes at komme forrest, så har Alonso alle muligheder for at kontrollere løbet, men det kan godt blive svært. Red Bull bilen slider ikke særlig meget på sine dæk, og derfor kan vi godt komme til at se holdet profitere ved at lade deres kørere blive ude meget længe inden deres første pitstop. Tilmed er banen ikke særlig svær at overhale på. hvis man kommer bagfra i en hurtigere bil.

Annonce:

MEN FOR POKKER, jeg gad godt se Fernando Alonso komme bedst ud af en herreduel med Sergio Perez og ende øverst på podiet for første gang i næsten 10 år.

Fernando Alonso kørte tredjehurtigste tid i lørdagens kvalifikation. Foto: Luca Bruno/Ritzau Scanpix
Fernando Alonso kørte tredjehurtigste tid i lørdagens kvalifikation. Foto: Luca Bruno/Ritzau Scanpix
 

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Banen: Jedah Corniche Circuit

Gadebanen minder en anelse om Monaco, men det går lige så stærkt som i på banen i Singapore. Der er kontakt afregning, hvis man rammer Tech-Pro barrieren - spørg bare Mick Schumacher.

Første chikane gav lidt problemer sidste år, og der kommer nok mere snak om tidsstraffe, når folk skyder genvej henover. Men en fed bane, hvor tungen skal holdes lige i munden mange steder. Den nye DRS-linje ned mod sidste sving gør, at man ikke som tidligere kan spekulere i at blive bag en forankørende inden svinget.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*
Annonce:
Stadig en stank af magtmisbrug i minksagen
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Bagholdet

Annonce:
Annonce: