Watt: Modig beslutning af Renault

Nico Rosberg hentede endnu en sejr, imens Kevin Magnussen startede i pitten og kørte sig op på en 14.-plads. Jason Watt analyserer Europas Grand Prix

Det var flotte omgivelser, grandprixet i Baku blev kørt i. Foto: AP
Det var flotte omgivelser, grandprixet i Baku blev kørt i. Foto: AP

BANEN I BAKU i Aserbajdsjan havde med dens smalle gader, høje hastigheder og nådesløse betonvægge den perfekte opskrift til en sammenkogt ret bestående af afkørsler, safetycar-perioder og uforudsigeligt race. Men sådan skulle det slet ikke blive. I stedet blev vi vidner til et halvkedeligt race helt uden action eller biler i barrieren.

Da de røde lamper slukkede, var der ikke de store forskydninger, inden feltet nåede første sving, og herfra styrede Nico Rosberg suverænt begivenhederne med den ene hånd på ryggen. Jeg havde for spændingens skyld håbet, at Ferrari og Sebastian Vettel ville gentage kanonstarten fra Canada og tage fusen på Rosberg, men også her blev det desværre lidt tamt, idet Mercedes tilsyneladende har fået bedre styr på deres koblinger, som de sidst gav skylden, da de mistede pladser i starten.

I den tidlige fase så det en overgang ud til, at Daniel Ricciardo ville være i stand til at holde trit med Rosberg, men efter et halvt dusin omgange havde Red Bull-bilen allerede dækproblemer og faldt tilbage i kløerne på Ferrari-kørerne. Den røde duo blev kaldt tidligt i pit, og mens Räikkönen adlød, var Vettel kritisk og spurgte, om det virkelig var klogt at pitte på det tidspunkt.

Jeg må rose Vettel for hans overblik. Han var klog af skaden fra Canada, hvor Ferrari smed Vettels sejr væk netop på grund af forkert pit-strategi. Søndag blev Vettel ude i en del flere omgange og fik på den måde bedre dæk at køre på mod slutningen af racet.

Artiklen fortsætter under billedet

Daniel Ricciardo fik dækproblemer tidligt i løbet og endte på en 7.-plads. Foto: AP
Daniel Ricciardo fik dækproblemer tidligt i løbet og endte på en 7.-plads. Foto: AP

KEVIN MAGNUSSEN HAVDE til racet valgt at skifte gearkasse, og i stedet for at holde næstsidst på gridden skulle han nu starte løbet fra pitten. Det stod hurtigt klart, at Renault over natten havde fået bygget en bedre bil til danskeren, end den han kørte kval med, og det var super at se Magnussen ganske tidligt komme forbi teamkammerat Palmer og trække fire sekunder fra ham. Det var tydeligt, at Renault-bilen virkede ganske hæderlig på den mellemste af weekendens dæktyper, og Kevin kørte ganske konkurrencedygtige omgangstider.

Det blev også besluttet, at Kevin derfor skulle forsøge sig med blot et enkelt stop denne søndag, og det er modigt gjort af et team, som ikke har en optimal bil, fordi det er oftest biler med dårlig opsætning, som slider mest på dækkene og ikke kan holde varme i dem.

Strategien fik danskeren frem foran dem, som stoppede to gange, men det kostede lidt mod slutningen af løbet, hvor gummiet var temmelig nedslidt, og Magnussen faldt tilbage fra en 11.-plads og kom over stregen som 14’er, mens Jolyon Palmer i den anden Renault sluttede ca. ti sekunder efter på sin to-stops strategi.

Artiklen fortsætter under billedet

Kevin Magnussen begyndte løbet fra pitten og kørte sig op på en 11.-plads. Foto: AP
Kevin Magnussen begyndte løbet fra pitten og kørte sig op på en 11.-plads. Foto: AP

DAGENS HELT VAR i mine øjne mexicanske Sergio Pérez, som allerede lørdag viste storform med sin andenplads i kvalen. Desværre lå der fem strafplaceringer og ventede, da han lørdag i træningen havde en afkørsel, som resulterede i at gearkassen skulle skiftes, så fra sin syvendeplads var der kun en vej frem.

Jeg skal love for at der blev kørt både flot og klogt af Sergio ’Checo’ Pérez, som i løbets slutfase lå på fjerdepladsen bag Kimi Räikkönen, som han vidste havde fået en fem sekunders straf for at overtræde linjerne ved pitindkørslen. På sidste omgang besluttede Pérez, at han alligevel gerne ville over stregen som tredje mand, og han lavede en flot overhaling på Räikkönen, som med sin straf i bogen ikke havde det store at kæmpe for.

Lewis Hamilton havde i Baku alle muligheder for at vinde sæsonens tredje løb i træk og tage pusten endnu mere fra Rosberg, og det hele så i træningerne ud til at gå englænderens vej.

Artiklen fortsætter under billederne


Der var glæde og champagne-sprøjt på podiet i Baku efter løbet. De to tyskere ser ud til at have det sjovt. Foto: AP
Der var glæde og champagne-sprøjt på podiet i Baku efter løbet. De to tyskere ser ud til at have det sjovt. Foto: AP

TIL KVALEN HAVDE Hamiltons lejr ændret på setuppet, og det fungerede bare slet ikke, og man kunne se, at ændringerne havde ført til markante bremseproblemer. En batalje med en betonmur i Q3 gjorde, at den forsvarende verdensmester måtte starte fra en beskeden tiendeplads, men jeg troede ikke, at det ville blive noget problem at køre sig frem i rækkerne.

Det skulle dog vise sig at problemerne med bilen langt fra var ovre. Der var også bøvl med indstillingerne på rattet, som gav Hamilton hovedbrud, da bilen ikke kunne høste elektrisk energi til at skyde ham af ud af svingene. Bedre blev det ikke af, at pitten ikke måtte vejlede ham og fortælle, hvilke knapper der skulle drejes og trykkes på.

En sløj femteplads, og et Rosberg-forspring i mesterskabet på 24 point er nu status, og det ser ud til, at tyskeren igen har momentum, held og overblik til at endelig tage det verdensmesterskab, han aldrig har vundet.

Red Bull forsvandt en hel del i løbet af eftermiddagen, og det så ud til, at de havde forregnet sig temmelig meget på setuppet. Den ellers normalt så godt kørende racer sled utrolig meget på dækkene, og derfor måtte der stoppes tidligere og oftere end de hurtigste i feltet. Beskedne syvende- og otttendepladser blev det til for henholdsvis Daniel Ricciardo og Max Verstappen.

Se også: Rejste sig efter rædsels-optakt: Kevin håbede på uheld

Toyotas nummer 5 med Nakajima bag rettet mistede al effekt i bilen på sidste omgang og måtte derfor se sig overhalet af Porsche. Foto: Jan Sommer Motorsport - 19. jun. 2016 - kl. 15:38 Kæmpe Le Mans-drama: Smed sejren på sidste omgang

Læs eller genlæs mandagens Formel 1-chat med Jason Watt:

LIVE
4 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere