Vanvid: De træner hårdt - på en kampdag

Men der er en forklaring på, hvorfor VM-pigerne skal have tændt musklerne om formiddagen – Det er sgu dejligt at smadre til den, siger Kristina Kristiansen

Louise Burgaard slider i det med vægtene under træningen i Serbien. (Foto: Lars Poulsen)
Louise Burgaard slider i det med vægtene under træningen i Serbien. (Foto: Lars Poulsen)

NIS (Ekstra Bladet): Tidligere skulle landstræner Jan Pytlick tage hensyn til spillere, der end ikke var i stand til at træne på hviledagene. Nu har landstræneren en ung trup, hvor samtlige 16 aktører giver den gas allerede om formiddagen – på kampdage!

Bizart? Næ – det er videnskabeligt bevist, at spillerne har godt af at ’tænde musklerne’ og tune nervebanerne om morgenen, så outputtet om aftenen bliver optimalt.

Derfor slider kvinderne igen tirsdag formiddag fra klokken 11 og cirka tre kvarter frem med vægtstænger, håndvægte, elastikker, motionscykler, gymnastik og medicinbolde, så de er fuldstændig klar til løjerne mod Algeriet fra klokken 20.15 og frem.

- Det er rigtig fedt. Spillerne bliver testet et par gange om året med henblik på at toppe fysisk i 2015/2016, og der er klart foran fysisk i forhold til tidligere trupper, forklarer Jan Pytlick.

Vilde med det
- Desuden restituerer de hurtigere, når formen er helt på toppen, siger landstræneren.

Og spillerne er vilde med det:

Kristina ’Mulle’ Kristiansen:

- Jeg synes, det er virkelig rart, fordi der har været mange mesterskaber, hvor vi har gået rundt i hallen med jakker på og snakket taktik, og hvad vi skulle gøre. Men det er sgu dejligt at smadre til den – vi kan godt være klar om aftenen efter et styrkepas. Det var noget andet, hvis vi skulle spille klokken 14 eller 15.

- Det er rart at komme lidt i gang. Dejligt. Jeg kan godt mærke, de små nervebaner bliver tændt. Og hvis ens krop er klar der, så er den også klar i kamp, siger hun og tilføjer:

- Vi er et ungt hold, yngre end nogen sinde, og vi vil det bare så meget.

Hun hjælper bl.a. med en øvelse, der skal hjælpe veninden Mette Gravholt.

- Det er til mit baglår og haserne. Når jeg nu ikke har noget korsbånd i mit venstre knæ, er det min hasemuskel, der skal holde det hele. Så jeg skal træne rigtig meget baglår, og det her er en god øvelse – den sidder lige der, hvor den skal holde. Jeg skal næsten lave den hver dag, siger Mette Gravholt.

Klar på en helt anden måde
- For mig fungerer formiddagstræning på kampdage virkelig, virkelig godt. Vi har også prøvet det lidt af før VM hjemme i klubben, og jeg kan konstatere, at jeg bare er klar på en helt anden måde. Det er lange dage til en kamp, og man kan let blive lidt lad, og man må samtidig ikke rigtig lave noget, man SKAL hvile og så videre. Den formiddagstræning tænder virkelig mig på fysisk og mentalt, siger Mette Gravholt.

- Man kan let gå rundt og kede sig lidt, og så er det bare mega-fedt at have været ude at lave noget, haft pulsen helt oppe og virkelig kunnet mærke sig selv – og så kan man slappe lidt af. Netop fordi, det er så lidt, vi laver. Det er jo ikke tungt, men eksplosivt og hurtigt, så for mig fungerer det helt vildt godt. Og det lader også til at gøre det for de andre, siger hun.

Klar til en ny tørn i dag fra klokken 11…

0 kommentarer
Vis kommentarer