DHF om trøjetrussel: Vi beklager!

DHF beklager nu, at de ikke har informeret håndboldtilskuere og sponsorer godt nok, inden de tog firma-T-shirts på til EM-kampene

Billedet her er taget af en række tilfældige tilskuere i Boxen i Herning under Em i håndbold og har derfor ikke noget med de omtalte tilskuere i artiklen at gøre. (Foto: Lars Poulsen)
Billedet her er taget af en række tilfældige tilskuere i Boxen i Herning under Em i håndbold og har derfor ikke noget med de omtalte tilskuere i artiklen at gøre. (Foto: Lars Poulsen)

Man må ikke reklamere for sit firma i arenaerne ved EM i håndbold uden at kyle kontanter på det Europæiske Håndbold Forbunds (EHF) bord først.

Så klar lød beskeden fra forbundet for få dage siden, efter flere grupper tilskuere under kampen mellem Danmark og Ungarn sad i ens T-shirts med firmalogoer påtrykt. En reklame ingen af firmaerne på tribunerne havde betalt for i modsætning til en række sponsorer, der flittigt har købt reklameplads på og langs med håndboldbanen.

Dansk Håndbold Forbund (DHF), der er med til afholde turneringen, beklager nu sagen om den 'skjult reklame', hvor der ikke er blevet kommunikeret klart nok fra forbundenes side.

- Jeg kan kun beklage, hvis vi ikke har givet ordentligt besked omkring, hvordan reglerne er for, hvad man må have på, og hvad der er skjult reklame eller ej, siger Per Bertelsen, formand i DHF, til Ekstra Bladet.

Se også: EM-tilskuere truet med udsmidning

Kontorartikelfirmaet Ricoh var tilstede med 50 VIP-gæster på tilskuerrækkerne under Danmark-Ungarn i Boxen i Herning. Og gennem højtalerne i Boxen blev det og andre firmaer af EHF bedt om at vende trøjerne om. Ellers ville det få 'repressalier', som det hed.

Den retorik er Bertelsen langt fra glad for, men tager det ikke som en reel trussel.

- Jeg er superked af, hvis der er nogen, der opfatter det forkert. Jeg kan ikke forestille mig, at der ville komme 50 granvoksne securities anstigende og rive trøjerne af folk, siger Bertelsen.

Samtidig forklarer Bertelsen, hvorfor firmaer med billetter til håndboldkampene under EM ikke bare kan placere sig i større grupper med ens logotrøjer over kroppen.

- Der er masser af firmaer, der leverer ydelser for os under turneringen, men de har ingen rettigheder til at reklamere inde i hallen, bare fordi de leverer produkter for os. Reklame i hallerne skal man købe sig til, og det gør man gennem firmaet Infront, der har købt rettighederne af EHF til at sælge reklameplads i Boxen og i de andre arenaer under turneringen, siger Bertelsen.

Se også: Håndboldforbund: Derfor truede vi EM-tilskuere

Selvom kommunikationen om den skjulte reklame på håndboldtribunerne kunne have været bedre fra DHF's side, mener formanden, at forbundet har forsøgt noget.

- I de infobreve, vi har sendt ud til billetkøberne, står der, at skjult reklame ikke er tilladt under kampene, så det har de fået at vide.

I DHF er man nu opmærksom på problemet, og derfor har Bertelsen og DHF en løsning klar.

- I resten af turneringen vil vi sørge for at gøre opmærksom på reglerne, inden folk træder ind i arenaen, så de er fuldstændig klar over, hvad de må og ikke må, siger Bertelsen.

Damark spiller fredag semifinalekamp mod Kroatien i Boxen i Herning. Og kampen går i gang klokken 21.00.

0 kommentarer
Vis kommentarer