Bøjer sig i støvet: Maestro Eriksen var overdådig

- Ja, tak! Så fik vi den kamp, der kan definere dette hold som et landshold, man tør tro på, skriver Ekstra Bladets sportsredaktør efter nedsablingen af Polen med 4-0

Christian Eriksen var overdådigt spillende. Foto: Jens Dresling
Christian Eriksen var overdådigt spillende. Foto: Jens Dresling

POLSKI’DEGODT – OG hvor har vi ventet længe på den eksplosion fra det danske landshold!

Selv Robert sagde Lewanhovski, og det forstår man sgu’ da godt, når man tænker tilbage på den omvendte kamp i Warszawa, hvor han holdt legestue i den polske 3-2-sejr.

I EN KOGENDE Parken, der som altid er smukkest, når den er fyldt, var udtrykket hos Åge Hareides hold nemlig fuldstændig forandret, da Polen blev flået i småstykker i 4-0-nedsablingen.

Vinderviljen, ærgerrigheden og spillelysten lyste ud af danskerne fra kampstart, og fraset de første fem-syv minutter af den vanvittigt vigtige VM-kvalifikationskamp, så pakkede danskerne gæsterne fuldstændig sammen.

Ren polak-ak-ak og en ydmygelse af verdens nr. fem ifølge FIFA’s verdensrangliste, men i hænderne på et effektivt dansk mandskab lignede nr. 100.

PÅ EN SMUK indian summer-aften var højdepunkterne flere, så hvad dælen skal man vælge:

  •  Var det Thomas Delaney eminent timede og perfekt udførte hovedstød til 1-0 sammen med en ren krigerindsats? Selvom det ligner han får hjælp af armen/skulderen.
  •  Var det Andreas Cornelius kølige afslutning til det ultravigtige 2-0-mål?
  •  Eller måske Nicolai Jørgensen, der befæstede sin position som førsteangriber med endnu et mål?

DE TRE EKS-FCK’ERES fantastiske aktioner er bestemt gode bud – og læg også en fremragende og kølig Andreas Bjelland, en udfordrende Pione Sisto og i det hele taget flotte præstationer hele vejen rundt.

Men jeg går da med Christian Eriksen – eller skal vi ikke bare kalde ham Maestroen!

Tottenham-stjernen var overdådigt spillende og involveret i alle FIRE mål!

Artiklen fortsætter under billedet:

Thomas Delaney højt til vejrs. Foto: Lars Poulsen
Thomas Delaney højt til vejrs. Foto: Lars Poulsen
 

HJØRNESPARKET TIL Delaneys kasse var perfekt. Hårdt og præcist.

Det fødte indlæg til Andreas Cornelius’ mål var ubeskriveligt lækkert udført - og med giga overblik. Endda en bold Eriksen selv erobrede og behandlede med fødder, der i det nuværende marked må være tæt på at koste en milliard kroner!

Det tredje mål kommer også i stand på en viljestærk Eriksen-aktion, og han nød godt af de mange spilmuligheder i Hareides offensiv, og kronen på fodboldmesterværket var selvfølgelig den følte inderside til 4-0.

KLASSE-FORESTILLING af Christian Eriksen, der beviste, at hvis der er en mand, holdet skal bygges op om, så er det ham!

Ægte verdensklasse som landsholdet vel ikke har set, siden Michael og Brian Laudrup var absolut bedst.

HER PÅ PLADSEN efterlyste jeg en historisk kamp. En, hvor modstanderen og betydningen af kampen var til de store bogstaver – og selvfølgelig med en dansk sejr.

Nedsablingen af Polen var helt på niveau med den seneste giga-sejr, nemlig 1-0-sejren over Holland ved EM i 2012 – og kulissen enestående.

Tak for det! Vi trængte til at blive begejstret og for faen, hvor det lykkedes.

Fodbold-Danmark har tørstet efter en brandkamp og troen på det danske landshold.

 

SEJREN OVER POLEN var den med længder bedste præstation under Åge Hareide.

Her fik han for alvor beviseligt dygtige spillere til også at fungere som et hold.

Åge Hareide har rokeret meget, eksperimenteret, men denne gang ramte han en opstilling lige i røven med tyngde i offensiven.

VM? Ja, for hulen. Danmark lever og førstepladsen er ikke længere en utopisk drøm, selvom der er laaaang vej. Polen har fået et ordentligt hak i selvtilliden, så hvem ved.

Mere realistisk, så bliver det via kampen om andenpladsen og duellen med Montenegro, at Danmark skal snige sig med til Rusland i 2018, men den vej tager vi gerne.

LYKKES DET, SÅ jubler vi gerne lige så højt som publikum i Parken, da Nicklas Bendtner kom på banen, hvor nattehimlen var ved at revne af bare larm...

Lige nu har Åge Hareide under alle omstændigheder fyret op ovnen, der spytter VM-drømme ud!

Se også: Danmark slagtede Polen: Kong Christians store aften

Se også: Kaos før VM-brag: Tusinder fanget udenfor Parken

Se også: Montenegro cruiser til sejr og øger presset på Danmark

142 kommentarer
Vis kommentarer