Så hærger den danske ungdom Prag igen!

Spillet var langt fra jubel-generation, men de danske knægte fik et guderesultat og er for alvor tjekket ind i slutrunden, mener Ekstra Bladets sportsredaktør, Allan Olsen

Pione Sisto jubler med Chr. Nørgaard og Yussuf Poulsen efter kampen. Foto: Lars Poulsen
Pione Sisto jubler med Chr. Nørgaard og Yussuf Poulsen efter kampen. Foto: Lars Poulsen

HVAD VAR nu lige det? Var de kæmpe forventninger til det talentfulde danske U-21-hold bare varm luft i en ballon på vej op i Prags aftenhimmel?

Det danske hold lignede jo til forveksling en flok gymnasieelever med alvorlige tømmermænd efter en uge 7 i Prag! I første halvleg, altså, hvor man i dén grad fik lyst til at råbe ud over Eden Stadion, at EM ER STARTET!

DEN FES ind – og anden halvleg blæste fuldstændig de første 45 skandaløse danske minutter væk.

Måske var det alligevel turneringsnerver og forventningspres, der havde sneget sig ind på det ellers selvtillidsfulde knægte.

Der var absolut ingenting – som i INTET – der fungerede, men som skyggen bredte sig til hele græstæppet begyndte Danmark at skinne igen.

Se også: Efter dansk comeback-sejr: Se hvem der strålede og skuffede

INDSTILLINGEN var bedre efter pausen, der blev truet i dybden – og der blev tegnet nogle af de offensive mønstre, der har været kendetegnet for Jess Thorups hold.

Pierre-Emile Højbjerg fik i løbet af anden halvleg vist noget af sin styrke, sin evne til at drive spillet, men Bayern München-spilleren havde ikke sin bedste aften, men mindre kunne altså gøre det mod Tjekkiet.

Helt skidt så han ud ved tjekkernes mål, hvor han virkede tung og passiv.

RENT FAKTISK blev Højbjerg i dén grad overstrålet af Lasse Vigen fra Fulham, der efter Frederik Sørensens skade overtog Andreas Christensens plads på midtbanen, så Chelsea-stopperen røg ned i midterforsvaret.

Vigen tog nogle fantastiske løb, var boldsikker og lagde også noget fysik ind på det danske hold. Han ligner bestemt ikke en mand, som Jess Thorup kan holde på bænken i endnu en kamp.

Se også: Sisto: Den fik en med stivtåen

MAN KAN BESTEMT ikke påstå, at Danmark brændte det fine græstæppe af på Eden Stadion, men det var en mandfolkepræstation og stærk moral at komme tilbage efter dukkerten i første halvleg.

Ja, nærmest PRAGtfuldt – og når man ved, at den første kamp altid er en nervøs affære, så fik Danmark en perfekt start på turneringen, men skal det bære længere, så skal der lægges på – og Jess Thorup har masser af muligheder fra bænken.

Se anførerens vurdering efter kampen:

EN AF DEM greb med en jernfod chancen, nemlig Danmarks og FCM’s uslebne sorte diamant, Pione Sisto.

Fejrede sit nye danske statsborgerskab med en matchvinder-rolle, modig med kuglen og en mand, der har det fuldstændig uforudsigelige, legende og dødbringende element i sit spil, der gør ham til en total publikumsforfører!

Det er fuldstændig rigtigt, at Pione Sisto måske ikke er oppe i fulde omdrejninger, men han kan blive fuldstændig umulig, at holde på bænken.

Man kan også sige, at jo flere minutter han får de benene, jo større er chancen for, at han for alvor spiller sig ind som turneringens giga-profil.

Potentialet er enormt – og mon ikke den tjekke, han krøllede ved baglinjen i slutminutterne, stadig er lidt forvirret ...

HVILKE SVAR fik Jess Thorup efter en smuk sommeraften i Prag?

  • Viktor Fischer spillede en svag kamp. Ladt i stikken af folk som Yussuf Poulsen og Rasmus Falk på kanterne, men han formåede heller ikke selv at sætte et ordentligt aftryk på kampen. Gik rasende direkte i bad og hér venter en stor opgave for Jess Thorup. Skal Fischer have chancen igen? Sådan så det bestemt ikke ud mod Tjekkiet.
  • Yussuf Poulsen fik alt for lidt ud af det, men som en anden bokser gik han i den ene infight efter den anden og bragte fysik ind i spillet. Vi kan og skal forvente mere af Leipzig-drengen.
  • Andreas Christensen gav bedre opspil nede fra egne rækker med ham som makker til Vestergaard. Ligner en tro kopi af en ung Agger – og det er en ubetinget ros.
  • Jannik Vestergaard er kaptajnen, der tog sagen i egen hånd, da skuden var ved at kæntre. Stærk attitude og livsfarlig i hovedspillet.

Se også: Thorup: Jeg brugte ord, jeg ikke vil gentage

MAN KAN IKKE PÅSTÅ, at Jess Thorup ramte den perfekte opstilling lige i røven, men han skal vel også lige i gang med turneringen, og mod Tjekkiet fik han så set, hvem der gav de rigtige svar – og hvem der ikke leverede det forventede.

Nu venter Tyskland på lørdag og der skal niveauet hæves betragteligt, hvis Danmark skal kunne spille med om pointene. En lige så sløj halvleg som den første mod tjekkerne går ikke en gang mere!

MEN HEY! Danmark står nu med en fantastisk mulighed for at gå videre fra puljen. Måske kan et point mere være nok, men hvorfor fedte med det? Nu skal semifinalen sikres.

Og så hærger den danske ungdom igen Prag! Denne gang bare på den fede måde...

5 kommentarer
Vis kommentarer