Efter fanboykot: Hvordan synes I selv det gik?

En stor del af kampene i Superligaen har været en stemningsmæssig katastrofe, og klubberne må holde op med at straffe kollektivt, hvis de vil have fansenes engagement tilbage, mener ekstrabladet.dk’s fankommentator

Ballademagerne blev væk fra Parken - men slog sig til gengæld løs i Københavns gader.
Ballademagerne blev væk fra Parken - men slog sig til gengæld løs i Københavns gader.

Lad os starte i Odense. Her har fansene ganske forståeligt kørt stemningsboykot i en periode, fordi klubben er gået med i ”solidaritetsaftalen” om kollektiv straf af fans. Solidaritetsaftale… Et barokt navn til noget, der i hvert fald ikke er ret solidarisk med de mange fans, der er loyale overfor klubberne uge efter uge.

Nå, men de sidste par gange har der – minus en enkelt kamp, hvor fansene lavede stemning for at hjælpe klubben, der er i sportslige problemer – været ret stille i Odense.

Og sådan er det flere steder.

Kronjuvelen i dansk fodbold – derbyet – FCK blev i påsken omdannet til en røvkedelig dag på stadion, hvor der med enkelte undtagelser en tam affære, hvor derbyet blev degraderet til en middelmådig superligakamp, og ballade – ja, den var der alligevel.

Foto: Kenneth Meyer 112 - 5. apr. 2012 - kl. 19:24 Sammenstød mellem politi og fodboldfans

Så hvem var det, man straffede? De almindelige fans. Dem, der vil slås – de skal nok komme til det.

Buscirkusset var på alle måder en katastrofe. Omkring 50 fans havde taget turen ind på Brøndbyafsnittet. Men på diverse fanfora kan man læse om, at der var masser af Brøndbyfans på andre afsnit – blandt andet Øvre C, der betragtes som en FCK-fantribune.

Jeg har tidligere behandlet blandingen af fans i klummen

Se også: 'Hold nu op med det pis!' .

Helt kort. Det holder ikke. Det er utrygt for alle parter – og det er i øvrigt imod EU-regler, som DBU har ratificeret.

Og jeg husker da en vis palaver - og en straf fra UEFA - da Hannoverfans havde købt mange billetter til FCK-afsnit i Parken.

Se også: UEFA straffer FCK efter kaos-kamp

Da FCK skulle til Aarhus påskemandag var det endnu værre. Her var der ganske enkelt forbud mod at komme på stadion, hvis man var FCK’er. Hvem sagde diskrimination?

En del er altså begyndt at få nok af det her. Blandt andet i Brøndby Support og i Aalborg Support Club, der meget direkte kritiserer tiltaget, der åbenlyst diskriminerer alle FCK-fans.

De to fanklubber er gået til den europæiske fodboldfanklubsammenslutning FSE, der tager problemet meget alvorligt. Tidligere er lignende tiltag blevet droppet i Tyskland.

Spillerne gider det heller ikke.

Og hvis den her tendens fortsætter, er der snart ingen grund til at gå på stadion, for så er der mere larm hjemme i stuen – specielt, hvis man har arving(er) rendende. Og så går det for alvor ind i en ond cirkel, hvor klubbernes produkt bliver mindre og mindre værd.

Jeg er tidligere blevet skudt i skoene, at jeg ikke kommer med nok løsningsforslag. Det vil jeg prøve på i fremtiden. Men det er svært, når tiltagene og retorikken er så himmelråbende og manglen på dialog er så grundlæggende. Hvorfor komme med forslag, hvis ingen lytter?

Jeg vil nu alligevel prøve. I næste uge kan du læse med om, hvordan pyroteknik faktisk godt kan bruges forsvarligt – og hvorfor det ville fjerne en del problemer, hvis man gjorde det i Danmark.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i sport
Seneste i sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere