'Hold fokus på fodbolden'

Cheerleaders, hoppeborge og halbal. Hvad skal vi med det, når vi bare vil se fodbold, spørger ekstrabladet.dk's kommentator

Hvad skal vi med cheerleaders, spørger Tom Carstensen... (Foto: Polfoto)
Hvad skal vi med cheerleaders, spørger Tom Carstensen... (Foto: Polfoto)

Aktiekurser, brandværdi og kommercielle muligheder. Tænker du fodbold, når du hører disse tre begreber? Nej vel?

Men det er der, fodbolden er på vej hen. Ja, den er der vel nærmest allerede. Nærmest dagligt bombarderes vi med historier og udmeldinger fra klubber, der handler om alt andet end fodbold.

Jovist, naturligvis er penge vigtige. Men når en af de ting, der fylder mest i ens liv konstant gøres til en handelsvare, et økonomisk prospekt eller et brand, så ryger noget af charmen. Det er klubberne, fodbolden, holdet, vi holder af og følger. Ikke aktiekurserne eller det seneste nye markedsførings-påhit.

Det er slemt nok, at landets stadions får det ene tåbelige navn efter det andet, men også inde på stadion skal vi udsættes for alt muligt gøgl, larmende reklamer og alt muligt andet, der fjerner fokus fra det, det handler om: Fodbolden.

Parken Sport & Entertainment brillerede tidligere på ugen med en udmelding, der efterhånden er tidstypisk. Udmeldingen – eller hvad man skal kalde det uforståelige rod af luftige fremmedord kan læses her

Det er ganske enkelt imponerende, så mange gange de når at bruge ord og vendinger som "kommercielle aktiviteter, kommerciel udnyttelse af brands, innovation, kommercielle mål, brandværdier og kommercielle aktiver" på så lidt plads.

Og selvom det kan virke uforståeligt, så frygter jeg, hvilken retning det trækker.

Jeg tror, det betyder mere kommercialisering, mere gøgl og mere lal og fis som Kasi-Jesper har indført i håndboldens verden. Gys, og ellers tak.

Der er allerede en del eksempler på hjernedøde pausetiltag og øredøvende reklamer på danske stadions. En gang imellem ville det være rart, hvis der blev skruet ned, så fansene kunne høres bedre og rivaliseringen kunne få ørenlyd.

På nogle stadions i Jylland er det fanme nærmest som at være til en form for blanding af halbal og reklameblok fra den lokale radiostation mixet med TV2’s absurde version af et valgmøde – Midtjylland, jeg kigger på jer.

Men PS & E tog prisen for usmagelighed, da en HEL pause i en FCK-kamp blev (mis)brugt på en Coca Cola zeroreklame, hvor folk klædt som kommandosoldater rapellede ned fra taget til øredøvende musik i ti minutter. Det var det samme stykke musik på omkring 30 sekunder, der kørte igen og igen. Og igen. Jeg – og andre – forlod tribunen midlertidigt. Det var som at få voldtaget sine øregange med et trykluftbord i ti minutter.

Og man lader ikke til at have lært lektien i Parken. Man har i hvert fald meldt ud, at man genindfører cheerleaders – version 2.0. De skal nu ikke kun tumle rundt i pausen, hvor man jo kan skride under tribunen, hvis man ikke gider se på dem og lytte til Venga Boys eller lignende fortrædeligheder. Nu skal de også drøne rundt og ”skabe stemning” under kampen. Man kunne frygte andre klubber fik samme sindssyge idé.

Hallo – det er ikke USA, det her. Vi – fansene – skal nok skabe den stemning, der skal skabes på de danske fodboldstadions.

Tilskuertallet er dalende i ligaen. Mere gøgl vil næppe hjælpe. Det er muligt, at der er nogle tilskuere, der synes det er sjovt i ny og næ, men mange af de aktive fans – dem, der altid er der, og dem man skal leve af på sigt – de er godt og grundigt trætte af det.

Javist, penge er vigtige. Men derfor kan man altså godt fokusere på det, det hele handler om. Fodbolden. Vi kommer ikke for at få gennemblæst øregangene af reklamer.

Vi er der for klubben, fodbolden og holdet.

Hvad mener du - har Tom Carstensen ret?