Dumt og misforstået fair play

Det er simpelthen for dumt, og det er helt misforstået 'fair play', skriver ekstrabladet.dk's fankommentaror: Horsens har fået en disciplinær indberetning - fordi deres fans har buhet af modstanderens målmand...

Horsens-tilskuerne peb af Michael Tørnæs. Det er ikke pænt - og giver en dårlig karakter i fair play-systemet. (Foto: Mick Anderson)
Horsens-tilskuerne peb af Michael Tørnæs. Det er ikke pænt - og giver en dårlig karakter i fair play-systemet. (Foto: Mick Anderson)

Gennem årene har DBU på forskellige måder demonstreret, at de til tider er helt uden for rækkevidde. Mangel på forståelse for fans og fankultur – både på landsholdsplan og på klubplan har været grelt. Senest Twitterforbuddet under EM – som ikke just bringer fans tættere på spillerne.

Men det her tager alligevel prisen.

'Hjemmeholdets tilhængere gennemførte konsekvent pibekoncert mod modstanderens målmand, når denne havde bolden fra det 16. minut og resten af kampen.'

Sådan der i indberetningen om Horsens fans, der kun får karakteren 2 ud af mulige 5 for deres generelle opførsel i kampen mod Brøndby for et par uger siden.

Læs bedømmelsen og kommentarerne fra DBU her

Brøndby får karakteren 1 – altså den laveste mulige. Brøndbys fans blev indberettet for denne kamp, fordi der røg en del effekter på banen fra deres afsnit. Om Brøndbys fans står der:

'Udeholdets tilhængere anvendte en del romerlys før kampstart og ved start på 2. halvleg. Desuden blev der kastet lightere, mønter, plastkrus med øl og et flag mod og på linjedommer og spiller fra hjemmeholdet.'

Så masser af blus samt talrige effekter kastet mod modstander og linievogter = karakteren 1.

Buhen af en modspiller = karakteren 2.

Buhen af en modspiller er altså kvalificerende til den næstdårligste karakter for fanopførsel.

Er jeg den eneste, der mener, at det her er helt tåbeligt?

At buhe er altså en del af fodbolden. Jeg gør det selv jævnligt.

For jeg er fodboldfan. Det handler om passion og følelser.

Se også: Brøndby-fans indberettes til DBU

Der bliver jævnligt buhet til fodbold. Det bruges blandt andet til at stresse modstanderen. Som da FCK spillede mod Rosenborg i den afgørende CL play off kamp. Og som da Apoel havde besøg af Lyon for nyligt. Hårdt publikumspres mod modspillerne. Det påvirker da. Og det skal det da også. Ellers er der jo ingen grund til at spille både ude og hjemmekampe, hvis de ydre rammer intet betyder.

Så kunne man ligeså godt spille en kamp i en tom hal uden tilskuere.

Selv håndboldlandsholdet på hjemmebane ville risikere at stå med en disciplinærsag på halsen, hvis de var underlagt DBU i stedet for DHF.

Heldigvis er det ikke hverdag, at pibekoncerter indberettes.

Gudskelov – og skal vi ikke håbe, at det her var en enlig blunder? For hvis DBU kørte samme stil i alle kampe, så ville der jo ligge bunker af indberetninger uge efter uge.

Det bliver lige politisk korrekt nok engang imellem, gør det ikke?

For hvad ville næste skridt ned ad den overkorreksede politiske vej være? Indberetninger, når fans tager trøjen af? Når de buher af dommeren? Eller når de buher af eget hold efter en ringe præstation?

Og så vil jeg lige benytte til at minde de kære DBU-ledere om det glimrende tiltag, I sagde ja til for nylig: Bøderne for ballade skal gå til kampen mod selvsamme ballade.

Jovist – sandsynligvis fordi en god kollega på Politiken tog jer på sengen – men alligevel – nu har I sagt det:

Husk nu at få kanaliseret de penge I får ind på bøderne for diciplinærsagerne over i noget forebyggende arbejde, så de kan bruges konstruktivt til at forebygge nogle af de problemer, der er med enkelte fans.

Ja, altså de rigtige problemer. Ikke at nogle folk fra Horsens buher af en spiller fra Brøndby.

For det er ikke et problem. Det er ingenting.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere