DBU forklarer: Derfor støtter vi den samme som Rusland

Dansk fodbolds førstemand mener, at sloveneren deler de nordiske værdier

Jesper Møller støtter Ceferins kandidatur. Foto: Lars Poulsen
Jesper Møller støtter Ceferins kandidatur. Foto: Lars Poulsen

DBU’s formand, Jesper Møller, siger, at han gerne ville have ventet med at erklære sin støtte til slovenske Aleksander Ceferins kandidatur som UEFA-præsident.

Men de øvrige nordiske lande, ikke mindst Sverige, pressede på.

– Jeg har mødt ham flere gange, senest da Sverige mødte Slovenien i en opvarmningskamp til EM. Han har de samme tanker og ideer som os, og jeg har også set ham ryste på hovedet over Platini, siger Jesper Møller

Men hvorfor en helt ukendt mand?

– Det er vigtigt, at det er en udenfor kredsen. Han er ny, og han deler vores værdier.

Men hvorfor ikke vente med at melde ud, indtil i har set det samlede felt af kandidater?

– Jeg havde gerne ventet, til jeg havde set hans program og hans manifest, men det må han så senere stå til regnskab for.

Hvorfor har i ikke støttet Van Praag, som ligner et sikkert papir?

– Han er også en en god kandidat, men han kan kun sidde i 2,5 år, og så ville valgkampen blot fortsætte. Det er vigtigt, at der bliver ro på med både en ny præsident og en ny generalsekretær. Og med Ceferin er der mulighed for at lave en akse mellem nord, syd, øst og vest i Europa.

Især er russerne begejstret for ham. Er du ikke bange for, at han blot blive en marionet for russerne?

– Det har vi ikke diskuteret med ham.

I meldte ud før russerne, hvorfor det?

– Det var afgørende for Ceferin, at Norden meldte ud først. På grund af vores værdier.

Men straks lover han russerne mere indflydelse i UEFA. Har i drøftet det med ham?

– Nej. 

Hvor længe har det her været undervejs?

– Det er en proces, der går helt tilbage til efteråret. Vi har haft mange møder med ham, og jeg tror, der er rigtig mange, der bakker ham op.

Foruroliger det dig ikke, at han også går ud og lovpriser Infantino, der vader i skandaler?

– Infantino bliver beskyldt for at ville svække de uafhængige organer i FIFA. Det vil jeg først se, om han gør. Men ingen tvivl om at følger ham meget nøje.

Artiklen fortsætter under billedet

Er der to der står sammen, så er der Ceferin og Infantino.
Er der to der står sammen, så er der Ceferin og Infantino.
 

Ceferin kommer fra Balkan, som er voldsomt ramt af matchfixingsager. Der er vel noget, i har snakket med ham om?

– Matchfixing, doping, menneskerettigheder og kvinders muligheder er alle emner, vi har debatteret med ham. Vi har også diskuteret pengestrømmene i UEFA med ham. Der skal være fuld offentlighed om honorarer og lignende. Det er noget, han skal skrive ind i sit valgprogram.

Har i også berørt den situation, at bettingfirmaer er ved at købe sig ind i slovenske fodboldklubber?

– Det er umuligt at forbyde det, men der skal være fuld åbenhed om ejerforholdene i klubberne, siger Jesper Møller.

Han understreger, at det indtil videre kun er Ceferins kandidatur, som DBU støtter. Dermed er det ikke sagt, at sloveneren også får danskernes kryds ved afstemningen den 14. september i Athen.

Se også: Infantino misbruger FIFA's penge

Se også: Efter chok-beskeden: Derfor går Blatter til angreb på UEFA

Se også: Er DBU gået i fælden? I alliance med Putin

6 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere