Du er middelmådig, Messi

Manden orker ikke at læse sine millionkontrakter igennem og er nu fanget i en sag om skattesvindel

Score kan han. Også kassen. men særlig kløgtig virker han nu ikke. Foto: AP
Score kan han. Også kassen. men særlig kløgtig virker han nu ikke. Foto: AP

NÅR MAN TJENER en halv milliard kroner om året, burde der egentlig ikke være nogen grund til at begå skattesvindel.

Lionel Messi, Barcelonas 28-årige argentinske stjerne, tjener lige omkring de 500 millioner om året. Det svarer til en dagløn på 1,3 millioner kroner.

Ganske pænt. For at spille fodbold.

Torsdag sidder han på bænken i en retssal i Barcelona anklaget for i samarbejde med sin far at have snydt de spanske skattemyndigheder for godt 30 millioner kroner.

DEN FØRSTE tanke, der melder sig, er, hvorfor pokker vil en mand, der tjener mere, end han nogensinde kan nå at bruge, undlade at bidrage til det samfund og til de skatteydere og fodboldfans, der har gjort ham stor?

Den gennemsnitlige spanier er ikke ved muffen.

Arbejdsløsheden er stor – ikke mindst blandt de unge – så der er brug for, at alle bidrager til den fælles kasse.

Messi og hans far, Jorge Messi, er anklaget for tre tilfælde af skatteunddragelse, og de risikerer begge 22 måneders fængsel.

Men da der er tale om en førstegangsforseelse, bliver straffen i givet fald betinget.

SAGEN HAR sit udspring i årene 2007 til 2009, hvor far og søn ifølge anklagemyndigheden brugte en kæde af skuffeselskaber i Schweiz, Belize og Uruguay til at undgå at betale skat af sponsorkontrakter, som vidunderbarnet Messi havde lavet med Banc Sabadell, Telefonica, Danone, Air Europa, Adidas, Pepsi og Kuwait Food Company.

Det var på et tidligt tidspunkt af hans karriere, men alligevel løb aftalerne op i 75 millioner kroner. Men der blev ikke betalt skat af pengene.

MYNDIGHEDERNE i Spanien kom på sporet af sagen i 2013. Her blev Messi og hans fædrende ophav indkaldt til de første afhøringer. Avisen El Periodico fortæller, at den har haft adgang til Messis forklaring i undersøgelsesretten.

- Jeg stoler på min far. Han fortæller mig, hvor jeg skal skrive under. Jeg har underskrevet mange papirer, men jeg har aldrig læst kontrakterne igennem. Jeg ved ikke, hvad jeg skriver under på. Når året er gået, ser jeg, hvad der står på kontoen. Jeg ved, hvad jeg tjener i klubben, men hvor de andre penge kommer fra, ved jeg ikke noget om. Jeg spørger heller ikke om det.

DET BEKRÆFTER hans far, men anklageren i Spanien mener ikke, det fritager Messi for at være medskyldig.

Da sagen blev opdaget i 2013, åbnede de to Messi-mænd straks et nyt skattely-selskab.

Denne gang i Panama. Men de hævder, at det ikke er brugt til noget. Endnu.

Se også: Afgørelsens time nærmer sig: Messi risikerer fængselsstraf

Lionel Messi. (Foto: AP) Spansk fodbold - 4. apr. 2016 - kl. 19:15 Messis familie afviser skatte-anklager: De er falske!

59 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere