Annonce:
Annonce:

FIA helt til grin

Ekstra Bladets Formel 1-ekspert, Jason Watt, mener, at pointreglerne for at opnå superlicens til at køre Formel 1 er helt hen i vejret

Colton Herta står på spring til Formel 1, men den 22-årige amerikaner har på trods af fire sæsoner i IndyCar med syv sejre og en samlet tredjeplads ikke optjent nok point til en superlicens, der er kravet for at køre Formel 1. Foto: Penske Entertainment: Joe Skibinski
Colton Herta står på spring til Formel 1, men den 22-årige amerikaner har på trods af fire sæsoner i IndyCar med syv sejre og en samlet tredjeplads ikke optjent nok point til en superlicens, der er kravet for at køre Formel 1. Foto: Penske Entertainment: Joe Skibinski
Annonce:

SILLY SEASON begyndte tidligt i år, da Fernando Alonso meddelte, at han ved årets udgang forlader Alpine-teamet. Det har sat gang i en kæmpe kørerrokade, og her savner jeg nytænkning.

At Fernando Alonso går efter pengene i sin nye Aston Martin-kontrakt, har jeg tidligere ytret. Det skal han være velkommen til i karrierens efterår. Men personligt synes jeg, at det er en skam, for spanieren er fortsat formidabel bag rattet.

Alpine mente, at de havde rettighederne til at binde reservekører Oscar Piastri til det ledige sæde. Men efter en offentlig sæbeopera blev det afgjort, at det franske team ikke havde sikret sig det australske talent godt nok i kontrakten.

Annonce:

I første omgang følte jeg, at Alpine var i deres gode ret til at føle sig fornærmede over, at Piastri, de trods alt har investeret masser af penge i, nu blot vendte dem ryggen. Men når alle sandheder er kommet frem, så er min mening nu en ganske anden.

ALPINE HAVDE nemlig slet ikke travlt med at få lavet den endelige kontrakt færdig med Piastri, fordi teamet skulle garantere australieren et fast sæde i F1 senest i 2023.

Da man selv havde nok i Fernando Alonso og Esteban Ocon, talte man med Williams om at placere Piastri der i 2023. Men på trods af at Piastris bagland talrige gange havde rykket for en bindende afgørelse og kontrakt, så skete der ikke noget.

I kulissen var manager Mark Webber forståeligt nok i gang med at afsøge andre muligheder, og det mundende så til sidst ud i en kontrakt med McLaren.

Oscar Piastri var først på kontrakt hos Alpine, men så var han ikke alligevel. En spøjs situation, som Alpine fik røde ører på. Foto: Hoch Zwei
Oscar Piastri var først på kontrakt hos Alpine, men så var han ikke alligevel. En spøjs situation, som Alpine fik røde ører på. Foto: Hoch Zwei

Jeg tror faktisk heller ikke, at Piastri ville have kørt hos Alpine, men teamet havde hovedet oppe i sin egen bagdel og troede, at de kunne spise Alonso af med en etårig forlængelse. Den købte den spanske stjerne altså ikke. Så alt i alt mistede Alpine i mine øjne helt selvforskyldt både Fernando Alonso og Oscar Piastri.

Annonce:

ALPINE HAR i stedet øjnene rettet på Pierre Gasly. Det tror jeg er en god rokade for Alpine, men også for Gasly, som jeg synes, har brugt nok tid under Red Bulls kontrol.

AlphaTauri har omvendt kig på amerikanske Colton Herta.

Men her er problemet, at den unge mand mangler point til den forjættede superlicens, og det faktum er helt til grin.

Jeg er helt enig i, at man ikke skal kunne købe sig til et Formel 1-sæde, og det er jo hele formålet med de krævede point. Men FIA (Det Internatiomale Bilsportforbund) er så arrogante, at de har lavet et pointsystem, hvor resultaterne i Formel 3 og Formel 2 giver gode point til superlicensen, og sidstnævnte endda flere point, end Indycar gør.

Indycar er trods alt det skrappeste formelmesterskab udenfor Formel 1, og her har Colton Herta altså syv sejre og en samlet tredjeplads i mesterskabet på sit cv. Med sådanne resultater burde man i min bog være selvskrevet til en superlicens. Så reglerne bør laves om, og det kan kun gå for langsomt.

Reglerne bør laves om, og det kan kun gå for langsomt

Annonce:

KØRERROKADE og sladder omgiver som bekendt også Haas-teamet, men jeg er glad for, at det ikke er Kevin Magnussen, som står yderst på planken - hvilket det jo ellers plejer at være.

Mick Schumacher er droppet af Ferrari, og jeg gætter på, at det er en beslutning, som er nogle måneder gammel. På det seneste synes jeg, at unge Mick har samlet sig selv op fra gulvet, hvor han rent præstationsmæssigt lå og rodede rundt for nogle måneder siden.

Jeg er helt med på, at Mick er kommet langt på sin fars navn, men jeg synes faktisk, at han lige nu præsterer på et ganske tåleligt niveau, der gør, at han er et F1-sæde værdig.

Hvis Ferrari og Sauber, som jo er teamet bag Alfa Romeo, stadig skal samarbejde, så forstår jeg faktisk ikke, hvorfor man ikke placerer Schumacher i en bil der. Det kunne både være som erstatning for Bottas eller Zhou. Begge dele ville give mening for mig.

Annonce:

Alt peger på, at Mick Schumacher forlader Haas efter denne sæson. Foto: Tariq Mikkel Khan
Alt peger på, at Mick Schumacher forlader Haas efter denne sæson. Foto: Tariq Mikkel Khan

GÅR DET, SOM rygterne siger, så er Schumacher efter i år fortid hos Haas, og de skal så finde en ny kollega til Kevin Magnussen. Kunne det blive Daniel Ricciardo?

Det, synes jeg, kunne være super interessant. Men jeg tror faktisk ikke på, at Ricciardo vil kunne affinde sig med størrelsen på lønchecken, som Gene Haas og Gunther Steiner kan tilbyde - og heller ikke tempoet, Haas-bilen lægger for dagen.

Når jeg så hører, at Nico Hulkenberg er på tale som makker til Magnussen, så kan jeg ikke undgå at trække på smilebåndet.

JEG VED IKKE, om den tyske veteran efter et par år på bænken ville kunne finde farten, men Magnussen har jo vist, at det kan lade sig gøre.

Men alligevel savner jeg en frisk satsning på et ungt talent fra Formel 2. Som for eksempel brasilianske Felipe Drugovich eller amerikanske Logan Sargeant, som ville give god mening for et amerikansk team.

Jeg synes, at Formel 1 går en spændende 2023-sæson i møde, hvor posen bliver rystet godt og grundigt.

Annonce:

Og hvis FIA får justeret på deres pointskala, så kunne vi også se talenter fra andet end FIA’s egne serier. Det ville være på sin plads.

Jason Watt giver ikke meget for FIA's regler omkring optjening af kører-point. Foto: Tariq Mikkel Khan
Jason Watt giver ikke meget for FIA's regler omkring optjening af kører-point. Foto: Tariq Mikkel Khan
 

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Læs også

F1-teknik, du bør kende

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Mere fra Ekstra Bladet+

Annonce:
Mette har spillet magtbingo hele sit liv
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Det bedste fra Ekstra Bladet+

Mest læste fra den seneste uge

Annonce:
Annonce: