Revser Formel 1-giganter: - Den totale ydmygelse

Jason Watt er ikke imponeret af McLaren-teamet, ligesom Ekstra Bladets Formel 1-ekspert også er hård i dommen over Williams

Fernando Alonso og hans McLaren-racer. Foto: Jan Sommer
Fernando Alonso og hans McLaren-racer. Foto: Jan Sommer

DET ENGANG SÅ hæderkronede engelske team er nu om dage i den grad i knæ, og man kan spørge sig selv, om der overhovedet er nogen vej tilbage for McLaren.

Jeg synes, at vi i år er vidne til den totale ydmygelse, som teamet – nu med Renault-motorer – har rigtigt svært ved at bortforklare.

I stedet for succes på banen har teamet de seneste ti år mest trukket overskrifter, når der har været vedvarende interne magtkampe og fyringer af topfolk. Ikke mindst i 2009 da Ron Dennis blev fyret på gråt papir.

DET GØR ONDT i min racersjæl, når jeg er vidne til den slags. Som bette knægt var min store helt ’Anton’ Senna (som jeg troede, han hed, da jeg var ti år), og den ikoniske Marlboro-bemalede McLaren racer var den, som vandt alle de Formel 1-løb, jeg var løbsarrangør for hjemme på gulvtæppet med mine modelbiler.

McLaren-teamet Foto: All over press.
McLaren-teamet Foto: All over press.
 

I DE GLADE 80’ere og 90’ere var det nemlig Williams og McLaren, som ydmygede de andre teams, og selv ikke Ferrari havde en chance i de to årtier.

Kun fire gange på de 20 år gik kører-titlen til et andet team end de to teams, og de var to gange Brabham og to gange til Benneton. Ferrari vandt konstruktør VM tre gange på de 20 år og Benneton blot en enkelt gang, resten fordelte Williams og McLaren imellem sig.

Spoler vi tiden frem til i dag, så er det ikke helt forkert at kalde det den totale ydmygelse af både Williams og McLaren, som vi nærmest finder som de to mest ringe teams i 2018 – især ovenpå Saubers nylige fremgang.

WILLIAMS HAR DOG en forklaring på manglen på fremgang, som McLaren ikke kan hive op af hatten, og her taler jeg om de to teams vidt forskellige størrelser på budget og antal medarbejdere.

Williams er nu om dage blevet til lidt af et privatejet miniputteam med et – i F1 sammenhæng – yderst begrænset budget, og det kan man ikke just sige om McLaren.

Alonso på banen i Montreal. Foto: Ritzau Scanpix
Alonso på banen i Montreal. Foto: Ritzau Scanpix
 

I MANGE ÅR har der været arabiske penge i McLaren. Således er det den kongelige familie i Bahrain, som ejer 56 procent af aktierne i teamet.

Med det in mente kan man vist godt konkludere, at McLaren ikke lige løber tør for penge i jagten på de tabte tiendedele, man har tabt på banen et sted. Honda-partnerskabet fra 2015-2017 gjorde endda, at man ikke havde samme høje udgifter til motorer som andre teams.

Ambitionerne var heller ikke til at overse før 2015 sæsonstart. ’Vi vil med Honda vinde VM inden for en kort årrække’, blev der postuleret, da deres Zero Size bil blev introduceret.

Lille og kompakt og den skulle vinde VM for dem. Men det var sgu lidt for kompakt, og der kom ikke nok luft til at køle den nye Honda motor, som sprang i luften gang på gang.

NÅR DEN IKKE gjorde det, så var den for langsom. Fernando Alonso fik masser af tv-tid, når han skreg og hylede på radioen over manglen på hestekræfter.

Skiftet til Renault til denne sæson har dog ikke gjort tingene meget bedre. De gange, der har været rimelige resultater på bogen, der vil jeg sige, at Fernando Alonsos sublime kørerevner kan tilskrives den største andel af pointhøsten.

Det kan faktisk være svært at sige, hvor teamet fejler, og var det nemt at få øje på, ville de jo nok også selv rette ind, men én tendens synes jeg dog at kunne få øje på.

Alonso og Magnussen i positionskamp ved grand prixet i Azerbaijan. Foto: AP
Alonso og Magnussen i positionskamp ved grand prixet i Azerbaijan. Foto: AP
 

JEG SYNES TIT, at det virker som om, at teamet gerne vil være lidt for opfindsomme med deres design af bil. I stedet for at spionere lidt på konkurrenterne, så vil man gerne opfinde den dybe tallerken igen, og det er vel i bund og grund også på den måde, man i sidste ende bliver verdensmester.

Men når man er så langt fra storformen, som teamet er lige nu, så må opskriften være at skrue ned for at være så kloge og i stedet kigge lidt på/spionere på, hvad andre teams gør med henblik på deres design af bil. Når man så er noget nærmere ’best of the rest’-kategorien, kan man kigge på at skille sig ud designmæssigt.

Som Haas og faktisk også Sauber får på design og tekniksiden i øjeblikket en betydelig hjælpende hånd fra Ferrari, men lige her kan McLaren intet stille op.

MAN ER I den henseende et for stort team til, at man blot kan købe sig til den udvikling og viden, som Ferrari eller andre store teams i fremtiden måtte vælge at sælge lidt ud af. McLaren er med andre ord faret vild i skoven, og der er ingen hjælp at hente, de skal selv finde hjem igen.

Se også: Grosjean slår tilbage: - Afskriv mig ikke
Se også: Se styrtet: Flere uheld knuste drømmen for Nicki Pedersen

37 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere