Verden venter i spænding: Formel 1-stjerne bør komme væk

Daniel Ricciardo skal til Ferrari eller Mercedes, hvis han vil være verdensmester, mener Jason Watt, Ekstra Bladets Formel 1-ekspert

HVIS DANIEL RICCIARDO vil være verdensmester, inden han bliver så gammel, at hans tid i Formel 1 er slut, bør han i min verden forlade Red Bull med udgangen af denne sæson.

Den sympatiske australier har aldrig været i bedre form, og han fortjener en chance hos et hold med større vindermuligheder end sin nuværende arbejdsgiver. I år, hvor han foreløbig er Max Verstappen overlegen, har han sat sig selv i en position, hvor han helt sikkert er i tankerne hos de to store teams, Ferrari og Mercedes.

MENS VERDEN VENTER i spænding på, hvad der sker i forhold til, hvor Ricciardo vælger at sætte sin underskrift, har Red Bull netop annonceret, at Honda bliver ny motorleverandør frem til 2019. Det er lidt af en bombe at smide, selvom det måske ikke er totalt overraskende. Det lå i kortene at skiftet på et tidspunkt skulle ske.

Jeg mener dog, det er en kende for tidligt, at Red Bull løber chancen med den japanske enhed. Jeg tror, at det kommer til at knibe med både fart og holdbarhed, og begge dele fortjener en Red Bull-bil slet ikke, da den nok er den bedst fungerende i hele feltet.

SOM TINGENE ER NU bliver man ikke verdensmester i Renault, der i årevis har manglet hestekræfter i forhold til Mercedes og Ferrari. Internt i Red Bull ved man langt mere om styrkeforholdet mellem en Honda- og en Renault-motor, da Red Bull kan sammenligne data mellem de to teams, man har med hver deres motor.

Der er rigtigt mange ubekendte i teamet, og dem har Daniel Ricciardo ikke har råd til at gamble med. I skrivende stund kan vi være stensikre på, at der har været samtaler med Ferrari, og jeg vil også mene, at Ricciardo har været til møde med Toto Wolff og co. hos Mercedes.

doc70okshgkp7seo0wgop5.jpg
JEG HAR FØR ytret, at jeg ikke tror, at Sebastian Vettel er særlig optimistisk ved tanken om igen at skulle være i team med australieren. Ricciardo dominerede nemlig sagerne, da de to kørte i team sammen hos netop Red Bull.

Hvis Ferrari tænker, som de plejer, kan det godt være, at de er mere fokuserende på at have Vettel og en decideret andenkører, end de vil satse på at have to ligeværdige kørere, som kan få gnisterne til at flyve. Derfor kan det muligvis være ude af Ricciardos hænder, hvorvidt han sidder bag rattet i en Ferrari eller Red Bull i 2019. Et af de helt varme rygter i Formel 1-paddocken denne weekend er faktisk, at det ser ud til, at unge Charles Leclerc bliver den nye løjtnant under Vettel.

doc703irz1f8acw4z2bcis.jpg
I MINE ØJNE ville et andet spændende scenarie være, hvis man hos Mercedes vågnede op og sikrede sig en duo på højde med det, man havde i med Rosberg/Hamilton. Valtteri Bottas er ingen amatør, og på den enkelte omgang er han tit på niveau med Hamilton, men det er dog slet ikke tilfældet i selve racet. Her kører finnen slet ikke med samme selvtillid og frækhed, og i den anden ende af skalaen ligger Daniel Ricciardo, der vel bedste kan betegnes som kongen i at få mere ud af bilen, end den er i stand.

Man kunne mistænke Toto Wolff for at være farvet af at være manager for Valtteri Bottas, men i sidste ende tror jeg, at han som teamchef hos Mercedes hellere vil have to vindere i bilerne, fremfor at lave lidt skillinger i salær på sin finske kørers årsløn.

Så jeg håber at få ret, når jeg ser i min krystalkugle, at Daniel Ricciardo bliver ny Mercedes-kører fra 2019. Det fortjener både han – og i øvrigt også alle os andre.

Se Grosjeans crash under lørdagens kvalifikation her:

Kæmpe Grosjean-bommert: Spolerer drømmekval for Haas

Renaults boss overbevist: Christian klar til F1 i 2021

Jan Magnussen om Kevins opvækst: 'Seriøst, jeg var der jo ikke'

Pigen med flagets dystre historie: De kaldte mig ko og zebra

Seneste nyt

Ekstra Bladet har givet statsministeren en lys idé

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.