Laver håbløse Torres en Ronaldinho?

Er Fernando Torres færdig på topniveau som 27-årig? Morten Bruun mener, at det kan være tilfældet

Fernando Torres - en færdig mand? (Foto: AP)
Fernando Torres - en færdig mand? (Foto: AP)

OK, det er let at træde på en mand, om i forvejen ligger ned.

Men man kommer ikke uden om, at Fernando Torres er sæsonens mest bemærkelsesværdige historie overhovedet i Premier League. Den dyreste spiller, der nogensinde er købt af en engelsk klub, er gået fuldstændig kold.

I den forløbne uge blev han flået ud ved pausen i Chelseas FA Cup kamp mod Birmingham, onsdag blev han slet ikke sat ind, selv om Chelsea havde desperat brug for et mål i Champions League kampen mod Napoli, og i går droppede den spanske landstræner ham så til en 24-mands trup til det spanske landsholds kamp mod Venezuela.

Se også: Nyt slag: Torres vraget af landstræneren

Lad os for god ordens skyld remse de smertefulde facts op: Fernando Torres kostede 45 mio. pund (ca 400 mio. kr.), han har spillet i Chelsea i 13 måneder og har i 45 kampe scoret sølle fem mål. Alle mål har tilmed været ligegyldige. Lige nu er han oppe på 20 kampe i træk uden scoringer. Vildt.

For manden har jo både kunnet spille fodbold og score mål. I Atletico Madrid scorede han 84 mål i 214 kampe. Og i Liverpool 81 mål i 142. Hvad er der sket? Har han fået det hvide snit?

Lad mig for det første bede mig fritaget for alle de gode mennesker, som påpeger, at 'Torres ser bedre ud end længe', at 'han skaber plads for sin medspillere' og at 'han også har været enormt uheldig'. Sandheden er den modsatte. Lad os prøve at forestille os, at Fernando Torres havde heddet James Green, var kommet på en fri transfer fra Millwall og havde leveret på samme niveau. Så havde alle vist sagt, at 'ham der, han har jo slet, slet ikke niveau til Premier League!'

Se også: Torres ydmyget af bookmaker

På den led har den enorme transfer, som Chelsea betalte Liverpool i januar 2011, været en fordel for Torres, for han har fået langt mere spilletid end hans præstationer har berettiget til. At prissedlen på andre områder er en belastning for Torres, anerkender jeg naturligvis fuldt ud.

Der har været mange forsøg på forklaringer på nedturen. Her kommer en buket:

- Hans medspillere er ikke dygtige nok til at sætte ham op.
Næste. Torres har fået masser af chancer. Han har bare misbrugt dem.

- Han er ikke 100 procent spilleklar og har aldrig været det i Chelsea.
Det er en mulighed. Men han har bare aldrig meldt sig skadet.

- Han er udsat for voksen-mobning i Chelsea-truppen.
Det er også en mulighed. Alt kan vist ske bag de lukkede døre i Chelsea lige nu.

Hvor om alting er, så har den stakkels spanier tydeligvis mistet alt, hvad der bare mindede om selvtillid, og måske er han bare færdig som 27-årig. Det er sket før, tænk bare på Ronaldinho, som var verdens bedste fodboldspiller i adskillige år, inden han pludselig i en alder af 27 år (!) mistede sit sportslige niveau over natten.

Det samme kan vise sig at være tilfældet med Torres.

0 kommentarer
Vis kommentarer