Bekymret før FCK-kamp: Indrøm din fejl, Kent!

OB-træner Kent Nielsen skulle have taget nederlaget i Farum på sin kappe, mener Ekstra Bladets fodboldkommentator, Stig Tøfting

Kent Nielsen må tage ansvaret for OB's nederlag mod FCN på sin kappe, mener Stig Tøfting. Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix
Kent Nielsen må tage ansvaret for OB's nederlag mod FCN på sin kappe, mener Stig Tøfting. Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix

LAD MIG STARTE med at slå fast, at jeg har stor respekt for Kent Nielsen. Både fagligt og menneskeligt. Det er ’no bullshit’, og det kommer nok ikke bag på nogen, når jeg siger, at den stil kan jeg sgu godt lide.

Derfor ærgrer det mig også, at Kent Nielsen ikke stak lappen i vejret efter nederlaget mod FC Nordsjælland og sagde:

’Det var en fejltagelse at skifte formation mod FCN, det var vi ikke klar til, og derfor kostede det os. Den tager jeg på min kappe’.

En løftet lap og en indrømmelse havde været på sin plads efter nederlaget i Farum, mener Stig Tøfting. Foto: Erns van Norde/Ritzau Scanpix
En løftet lap og en indrømmelse havde været på sin plads efter nederlaget i Farum, mener Stig Tøfting. Foto: Erns van Norde/Ritzau Scanpix
 

DET GJORDE KENT NIELSEN IKKE, selv om det i min verden var tydeligt, at OB’s skifte til 3-5-2 fra den sædvanlige 4-4-2 var skyld i nederlaget i Farum.

Kenneth Emil Petersen, André Rømer og Jeppe Tverskov skøjtede rundt i tremandsforsvaret mod FCN-offensiven, og det var et mindre mirakel, fynboerne kun var bagud 2-0 ved pausen. Spillerne følte sig ganske enkelt ikke hjemme i systemet.

Se også: Drømmedebut, da FCN fik styr på den onde ånd

Jeg kan simpelthen ikke forstå Kent Nielsens tankegang. Han kom direkte fra en 6-1 sejr over Helsingør, og for første gang i mands minde hørte jeg intet brok over præstationen fra OB-træneren efter en fodboldkamp. Bevares, det var på en billig baggrund, men på sidelinjen ligner Kent Nielsen normalt en mand, der er træt af alle livets aspekter, uanset hvor godt OB præsterer.

Jeg forstår endnu mindre, hvorfor han kommer med bortforklaringer. Kent Nielsen stillede sig op i Farum og sagde, at nederlaget blev en realitet, fordi hans spillere ikke var gode nok på bolden… Måske havde det også noget med formationen at gøre? Systemskiftet lignede i bagklogskabens klare lys et selvmål.

Det kan godt være, at tremandsforsvar er det nye sort, men Kent Nielsen er normalt ikke en mand, der hopper med på modedillen. Bare se hvor meget han hader farvestrålende fodboldstøvler. Netop dillen med tre mand i bagkæden har heller ikke gjort noget godt for Kent Nielsen, da han har hentet lige præcis nul point i den opstilling. Måske skal Kent Nielsen holde fast i sin konservative stil – også når det gælder startformation…

Se også: Helsingør-kollaps: OB-bombere holdt fest

OB OG KENT NIELSEN havde vundet fem kampe i træk mod FCN i netop 4-4-2, inden man så tilbage i juli tabte i Odense i sæsonens første runde. Det ene resultat alene burde ikke skabe behov for et systemskifte. Man så jo også, at fynboerne rent faktisk kom tilbage i kampen mod FCN, da Kent skiftede til 4-4-2 sidst i første halvleg og med al tydelighed i anden.

Jeg håber i hvert fald ikke, at Kent Nielsen udviser lige så overdrevet respekt for FCK i dagens kamp, som han gjorde mod FC Nordsjælland. OB skal tro på egne evner og spille det spil, man er bedst til. 

Der er ingen grund til at indstille sig efter FCK, særligt når man ser den forfatning, Ståle Solbakkens mandskab er i. Man får sjældent en større chance for at slå FCK i Parken, og bagkæden med Lüftner og co. skal sættes under pres, selv om det ret beset var en godkendt indsats torsdag i Madrid

OB HAR CHANCEN for at gå forbi FCK i tabellen, og selv om man spiller i Parken, så skal det være fynboernes plan at stikke ekstra til det sårede dyr, FCK er denne sæson. Det er altså en direkte duel om en plads i mesterskabsslutspillet, og top-seks SKAL være målet for en hæderkronet klub som OB!

OB og Kent Nielsen (th) SKAL i top-seks, mener Stig Tøfting. Foto: Lars Poulsen/Ritzau Scanpix
OB og Kent Nielsen (th) SKAL i top-seks, mener Stig Tøfting. Foto: Lars Poulsen/Ritzau Scanpix
 

Men jeg tror desværre ikke kun, det er mig, der er i tvivl om, hvad fanden man kan forvente af OB fra den ene kamp til den anden. Syv sejre, syv uafgjorte og syv nederlag i sæsonen siger det hele: Det er et skridt frem og et tilbage. Jeg mangler at se forløsningen hos OB.

Hvis Kent Nielsen følte sig nødsaget til at skifte formation efter et enkelt nederlag til FC Nordsjælland, så kan jeg sgu godt blive bekymret for, hvad han finder på i dag i Parken mod FCK. Her lyder Kents samlede karrierestatistik nemlig på 18 nederlag, en uafgjort og nul sejre - med en svimlende målscore på 6-46!

TØFFES TOP OG FLOP:

Top: FC Midtjylland. Guldaspiranterne slog FCK uden slinger i valsen – endda med tre forholdsvis unge og uprøvede folk i startformationen, som Frank Onyeka, Andreas Poulsen og Mads Thychosen, der godt nok har nogle rutinerede kræfter at læne sig op af. Men det blåstempler nok engang det ungdomsarbejde, man laver i Midtjylland.

FC Midtjylland imponerede mod FCK. Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
FC Midtjylland imponerede mod FCK. Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
 

Flop: Tilskuertal. 568 mennesker havde taget turen ind for at se Helsingør-Horsens sidste weekend. Jeg ved godt, kampen var flyttet til Farum, det var hundekoldt og gæsterne kom langvejs fra. Men 568 tilskuere! Superligaen har sgu et problem!

Det var ikke mange tilskuere på Farum Park til at se Superliga-bold. Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix
Det var ikke mange tilskuere på Farum Park til at se Superliga-bold. Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix
 

FC København har Superligaens klart tungeste lønbudget. Foto: Polfoto/ Jens Dresling. Sport og Spil Millionerne ruller: Så meget bruger din klub på spillere

Se også: Tøffe: Skift dog formation, Brøndby!

Se også: Tøftings klare melding til Ståle: Historisk dårlige tal, men...

30 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere