Denne superstjerne i FCK glemte vi hurtigt

Ståle Solbakken har gang i et fantastisk projekt og den nuværende udgave er bedre end det ellers vilde 2010/11-hold, der nåede 1/8-finalen i Champions League, mener Ekstra Bladets fodboldkommentator, Stig Tøfting

NICOLAI HVEM? Jørgensen, selvfølgelig.

Altså FCK’s og Superligaens bedste spiller i sidste sæson, når han ramte topniveauet. En spiller, jeg selv har kaldt Superligaens største profil og som nu er taget til Feyenoord.

Et tab, der både internt i FCK og blandt fansene blev omtalt med frygt for fremtiden, men hvem taler om Nicolai Jørgensen nu?

Ham skal vi nu nok komme til at høre mere om, men bare lige for at understrege, hvad det er for et projekt Ståle Solbakken har gang i med FCK. Selv ikke tabet af en mand som ham ser ud til at bringe udviklingen af holdet i fare.

Tværtimod er det min glasklare påstand, at holdet er endnu stærkere nu og skal jeg gå skridtet videre, så vil jeg også smide nogle penge på, at det hold Ståle Solbakken råder over nu faktisk er bedre end det 2010/11-hold, der vandt Superligaen med hele 26 point ned til OB og nåede 1/8-finalen i Champions League og først der blev slået ud af Chelsea.

Voldsomt? Ja, det kan sgu’ godt være, når nu dette hold ikke engang er nået med i Champions League-gruppespillet.

47719011.jpg 

Tøfting om guldfugl: Så god kan han blive

DET FÅR DE så chancen for nu, selvom det var dansk fodbolds skrækmodstander APOEL, der strøg op som modstander. Cyprioterne med dansk-spansk Thomas Christiansen har ekspederet både FCK, FCM og AaB ud af feriøen med nederlag.

Desværre trak FCK udebane i den anden kamp, men nu har københavnerne så muligheden for at revanchere både sig selv og dansk fodbold.

Og som sagt, så står FCK bedre rustet en nogensinde før.

Jeg synes, at specielt første halvleg mod rumænske Astra i onsdags og hele sæsonåbningen beviser, at der er mere klasse over dette mandskab.

Det her hold spiller hurtigere og med mere overskud. Både i løb og i boldomgangen er der skruet op for tempoet – og det fik i hvert fald rumænerne til at se helt latterlige ud. Samtidig så ser jeg et FCK-hold, hvor næsten alle også arbejder bagud og stenhårdt. De løber mere og hurtigere.

Brøndbys unge styrer showet: Men her er problemet

TAG EKSEMPELVIS frontduoen fra 2010-holdet, hvor Dame N’Doye og Cesar Santin ikke ligefrem fik vabler i fødderne af defensivt arbejde, mens specielt Federico Santandér og Andreas Cornelius i den grad er vigtige for den første bølge af forsvar for FCK nu.

Eller Jesper Grønkjær. Fantastisk fodboldspiller, men jeg har altid haft det sådan med Jesper, at jeg hellere ville dækkes op af ham end at dække ham op…

På midten er Kvist en genganger, mens Thomas Delaney også leverer betydeligt flere hestekræfter end Claudemir gjorde dengang.

På det nuværende hold, er der vel kun Kasper Kusk, der ser lidt tyndbenet ud, når det er modstanderne, der har kuglen på vej mod FCK’ernes mål.

JEG VED GODT, at Dame N’Doye og Cesar Santin i lige præcis 2010/11-sæsonen tordnede bolde i kassen. 25 til N’Doye og 17 til Cesar Santin, altså mere end halvdelen af FCK’s 77 mål i den Superligasæson, men selv om Santander, Pavlovic og Cornelius i hvert fald indtil videre kun kan prale af et Superliga-mål tilsammen, så er der flere, der kan lave mål på dette hold.

Rasmus Falk, Kasper Kusk, Benjamin Verbic, Thomas Delaney – og de to backer, Peter Ankersen og Ludwig Augustinsson på frispark udgør alle en måltrussel og det er også en styrke på dette hold.

Jeg kan godt forstå, hvis de hold, der også gerne vil spille med om DM-guldet kan virke lidt modløse, når de ser FCK-truppen.

Der er så meget kvalitet på bænken, at Ståle kan rokere uden de store udsving. Jeg ved godt, at vi er tidligt ude og det første virkelige svar på niveauforskellen for vi først næste weekend, når FCK møder FC Midtjylland, men jeg har svært ved at se ret mange nederlag til FCK i denne sæson.

De vil smide et point i ny og næ, men antallet af tabte kampe bliver minimalt. Det eneste sted, hvor holdet virker en smule sårbare er i midterforsvaret, hvor Mikael Antonsson og Christoffer Remmer er afløsere – og det kan meget vel være her, at næste FCK-forstærkning kommer.

SALGET AF THOMAS DELANEY lurer også i kulissen. En salgspris er aftalt og en så dynamisk boks-til-boks-spiller vil være eftertragtet mange steder. Jan Gregus er indkøbt som direkte afløser og selv om han ikke er lige så offensivt orienteret som Delaney, så virker han som en dygtig og kompetent spiller.

Vil det være et tab? Ja, det vil jeg sige, for jeg er meget imponeret af Delaneys udvikling og manden Åge Hareide skal bygge landsholdet op omkring. Ja, faktisk er han Superligaens mest dominerende spiller.

Men sådan sagde vi vist også om Nicolai Jørgensen…

FCK-anfører ærgrer sig over cypriotisk stormøde

Pryglet Superliga: Kan I se os nu, Europa!

Det hypede danske fodboldlandshold gik ned med hedeslag og kærestesorger

Alle vil købe FCK-spillere: Bossen står fast

Se FCK køre FCN midtover:

Mere fra Ekstra Bladet+

Det ligner endnu en katastrofe

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Udforsk Ekstra Bladet+