Er Tøffe blevet vanvittig?: Tror på AGF i top 4

Ekstra Bladets fodboldkommentator Stig Tøfting har store forventninger til AGF i denne sæson og tipper dem i top-4. Han ved dog også godt, at han risikerer at blive skuffet som så mange gange før

SUPERLIGA-FEBER? Ja, sig bare til, hvis I støder på den.

Jeg møder nemlig forbavsende mange mennesker, der overhovedet ikke aner, at Superligaen går i gang i aften.

Men det gør den altså og jeg glæder mig. Som sædvanlig – og som altid er det med håbet om succes til min hjerteklub AGF.

Jeg ved godt, at jeg risikerer at blive skuffet, men der er så mange ting, der peger i den rigtige retning, at jeg mener man kan skrue forventningerne op.

Så derfor: AGF bør være det hold, der leverer den største fremgang fra sidste sæson, hvor det blev til en 12. plads i grundspillet – og jeg giver den gerne en tand mere og forventer en slutspilsplads til den aarhusianske fodboldkæmpe.

Ja, en fjerdeplads er inden for rækkevidde og kommer den i hus, så er det bedste placering siden bronzemedaljerne i 1997.

OK – SÅ KOMMER alle de hånlige kommentarer om, at AGF allerede tror de er i Champions League, men der er masser af gode grunde til, at AGF kan bliver et af efterårets mest markante hold.

Transfervinduet har været stærkt. Ind er kommet Tobias Sana, Pierre Kanstrup, Adama Guira, Jakob Ankersen og Frederik Møller – og det er alle spillere, der kan gå direkte ind i startopstillingen. Altså reelle forstærkninger og det har AGF manglet.

Med Tobias Sana og Jakob Ankersen, så har Glen Riddersholm også fundet nogle spillere, der kan spille med noget fart. Ikke mindst i omstillingerne.

Samtidig, så har Riddersholm også flere taktiske muligheder i en trup, der også byder på klart skærpet konkurrence om pladserne.

Der er heller ingen hemmelighed, at en god start på sæsonen kan give vinger og her har AGF en gylden mulighed. Uden at forklejne de tre mandskaber, så skal AGF åbne med Horsens (hjemme), Hobro (hjemme) og Silkeborg (ude) – og hvis det ikke er en foræring af et kampprogram, så ved jeg ikke hvad der ellers skal til.

Skal der igen blive noget at juble over for de hårdt prøvede AGF-fans? Ja, mener Stig Tøfting. Foto: Gregers Tycho
Skal der igen blive noget at juble over for de hårdt prøvede AGF-fans? Ja, mener Stig Tøfting. Foto: Gregers Tycho
 

PROBLEMET ER selvfølgelig, at hvis man kikser den åbning, så risikerer man endnu en sæson op ad bakke og det er helt klart også den frygt jeg kan se i øjnene på folk omkring AGF. Ikke trænerstab og spillere, men alle de andre stemmer, der altid er i en klub som AGF.

Glen Riddersholm har selv sagt, at det er den stærkeste trup han har haft i sin tid som AGF-træner. Enig, men så skal der også leveres.

Den tidligere FCM-træner i nu i gang med sit fjerde transfervindue og der er kun fem spillere tilbage i truppen som han ikke har hentet eller rykket op fra ungdomsrækkerne, nemlig Alexander Juel Andersen, Dino Mikanovic, Dzhalmaldin Khodzhaniiazov, Daniel A. Pedersen og Steffen Rasmussen. Af dem er det kun Mikanovic, der er en reel starter.

Vi skal heller ikke glemme sportschef Peter ’PC’ Christiansen, der i sit første reelle transfervindue virkelig har fået sat et stort aftryk med stærke handler. Selvfølgelig i tæt parløb med Glen Riddersholm.

SÅ PILEN PEGER endnu voldsommere på Riddersholm, hvis projektet ikke lykkes i år. Jeg gider i hvert fald ikke høre mere om processer og tid til at sammenspille holdet. Den slags findes ikke i moderne topfodbold– og da AGF har haft holdet på plads i fin tid, så holder det slet ikke.

Min eneste bekymring på AGF-holdet går egentlig på Morten Duncan Rasmussens helbred og målmand Aleksandar Jovanovic, der i mine øjne stadig er lidt af en sprællemand.

Med tilgangen af Pierre Kanstrup, der skal spille sammen med Niklas Backman i midterforsvaret, så har han dog en rolig skanse foran, der ikke går i panik.

Så grin bare, men jeg er endnu engang AGF-optimist. Det kan godt være, at vi med et hvidt hjerte er de mest naive mennesker i Danmark, men for engangs skyld ser jeg virkelig mulighed for et stort skridt fremad.

Arkivfoto: Gregers Tycho AGF AGF laver aktieemission for anden gang på under en uge

***

Her kommer mit bud på slutstillingen i grundspillet:

Jeg skal nok tage mine tæsk, hvis det ikke holder, men buddet er givet ud fra de nuværende trupper. Transfervinduet kan stadig ændre en hel masse på de indbyrdes styrkeforhold.

  1. FC København
  2. FC Midtjylland
  3. Brøndby
  4. AGF
  5. OB
  6. SønderjyskE
  7. FC Nordsjælland
  8. Lyngby
  9. Randers
  10. AaB
  11. Hobro
  12. Silkeborg
  13. Horsens
  14. Helsingør

***

Det glæder jeg mig – blandt andet – til:

FC Nordsjælland: Så røg Marcus Ingvartsen til Genk og når man sælger sidste sæsons topscorer med 23 mål, så ryger de i min verden ud af topstriden. Og hvad sker der med Emiliano Marcondes, Andreas Maxsø og Stanislav Lobotka, der også er store slagsobjekter. Det store spørgsmål bliver, hvor dygtige FCN er til at erstatte Ingvartsen og måske flere af profilerne.

FC København: Der røget tre kæmpe profiler ud i form af Mathias Zanka Jørgensen, Ludwig Augustinsson og Andreas Cornelius. Hvordan får Ståle Solbakken spillet til at flyde uden dem? Samtidig har den norske træner spenderet i omegnen af 35 mio. kroner på nye spillere. Spændende at se, om det bare kører fra dag 1.

Brøndby: Overpræsterede Brøndby i sidste sæson eller er de blevet læst af de andre hold? Kasper Fisker virker som det rigtige indkøb, men hvor stort bliver tabet af Lebogang Phiri. Og hvordan er det stillet uden redningsmanden Frederik Rønnow, hvis han ryger. Mange ukendte tilgange med en snert af lottokupon over sig.

AGF AGF-boss efter fem handler: Der kan ske mange ting

Ulrik Balling hænger skrigende i luften efter et spark af Viborgs Carsten Dethlefsen. Viborg-spillerne huskes som en af de hårdeste hunde i Superligaens historie. Foto: Viggo Landau Sport og Spil Superligaens hårdeste hunde: Her er de i dag

55 kommentarer
Vis kommentarer