Hvor er det AGF, jeg kender?

Ekstra Bladets fodboldkommentator kalder hjerteklubben for uambitiøs

Hør eksperternes dom af AGFs transfervindue

Sporene skræmmer åbenbart i AGF!

Anderledes kan jeg ikke tolke det, når jeg kigger på klubben udefra.

Efter weekendens kamp i Lyngby og det uafgjorte resultat, lød det fra David Nielsen, at der intet fokus var på Top-6 og den generelle vurdering i AGF-kredse var, at det var vigtigere, at samle nogle point, så man lå lunt i nedrykningsspillet.

Hallo! Er der nogen hjemme? Med en sejr i Horsens – og den var altså kun 30 sekunder væk – så ville man have været ét (!) point væk fra en slutspilsplads. Jeg kan simpelthen ikke forstå, at man er så defensiv i sine udmeldinger.

Stig Tøfting langer ud efter David Nielsens defensive udmeldinger. Foto: Ritzau Scanpix/Bo Amstrup
Stig Tøfting langer ud efter David Nielsens defensive udmeldinger. Foto: Ritzau Scanpix/Bo Amstrup
 

Selvfølgelig skal man da have fokus på top-seks, når man ikke er længere væk fra målet. Alt andet er uambitiøst og tågesnak.

Den næste prioritet er så at samle så mange point sammen til et eventuelt nedrykningsspil, men det er jo en naturlig del af at gå efter Top-6.

Nu sørgede OB for, at hullet blev noget større, nemlig fire point hvis AGF havde vundet og nu seks point – så nu er løbet selvfølgelig kørt.

Se også: Kløve-show bag OB-sejr

Det ændrer ikke min opfattelse af at AGF bør være ambitiøse. Et AGF, hvor man tør stå ved, at man er en klub i Danmarks næststørste by og selvfølgelig har store drømme og ambitioner.

OK, jeg kan godt forstå, at efter alle de gange man er blevet til grin efter store udmeldinger, der aldrig blev til noget, så kan man være blevet lidt sky, men man skal jo heller ikke være en undskyldning for sig selv – og sådan virker AGF på mig lige i øjeblikket.

Det er jo ikke medaljer eller Champions League, jeg beder om udmeldinger på. Der er ingen grund til at være naiv, men at gå efter Top-6 hører altså ikke til i den vilde og urealistiske afdeling.

Når man nu er så fedtet med udmeldinger, så er det da godt, at direktør Jacob Nielsen og sportschef Peter ’PC’ Christiansen kunne gå i selvsving over lidt is på banen i Horsens. Så var der da lidt gang i den og fokus på AGF…

Det var en noget isglat bane AGF-spillerne mødte i kampen imod AC Horsens. Foto: Ritzau Scanpix/Henrik Bagger
Det var en noget isglat bane AGF-spillerne mødte i kampen imod AC Horsens. Foto: Ritzau Scanpix/Henrik Bagger

Foto: Ritzau Scanpix/Henrik Bagger
Foto: Ritzau Scanpix/Henrik Bagger
 

I forhold til is på banen, så bliver fodbold ikke altid spillet på billardtæpper, banen var ikke frossen og trods svære forhold, så var spillet ikke så ringe endda. Og siden har vi set, at det også kunne lade sig gøre for Hobro-FCK. Ja, selv Tottenham kunne spille på hvide baner…

Se også: Vanvittig afslutning: Spolerer AGF-triumf i stort drama

Jeg anerkender til fulde, at David Nielsen er kommet et stykke vej med holdet. Han har brugt mange kræfter på den defensive organisation og det virker.

Samtidig er det også min fornemmelse, at AGF-holdet spiller bolden bedre rundt og har fået mere ro på spillet.

Seks kampe uden nederlag er altid godt for et hold og flot af AGF, men kun en enkelt sejr og blot fire scoringer fortæller også noget om, at der er lang vej for David Nielsen. Eller om, hvor arbejdet og fokus nu skal ligge, nemlig på målscoringen.

Der er ingen af de offensive kræfter, der har ødelagt mange netmasker og Morten ’Duncan’ Rasmussen kan nede fra Polen se, at han stadig er solo-topscorer for AGF i Superligaen med fire mål…

Morten 'Duncan' Rasmussen skiftede i vinterpausen til polske Pogon Szczecin, men han er stadig topscorer i klubben. Foto: Pogon Szczecin
Morten 'Duncan' Rasmussen skiftede i vinterpausen til polske Pogon Szczecin, men han er stadig topscorer i klubben. Foto: Pogon Szczecin
 

I det lys virker det da også en anelse grotesk, at AGF-ledelsen ikke gjorde noget for at beholde og bruge Duncan i truppen.

Nu stod angriberen heller ikke højt på David Nielsens ønskeliste, så det virkede som en enstemmig beslutning fra hele ledelsen, at Morten Duncan Rasmussen skulle ud.

Den tidligere Lyngby-træner gør det godt på tv, han er ærlig og uden så mange dikkedarer. Men han var mere frisk i spyttet i Lyngby, så Aarhus sætter også sine tydelige spor på David Nielsen.

Lige nu virker alting desværre ærgerligt for ham. Det var ærgerligt, at de ikke vandt i Lyngby, det var ærgerligt, at Horsens scorede til sidst. Ud af ærgerlige-David-rollen og ind som træneren, der tør vise at der er ambitioner og målsætninger.

Det er det AGF jeg kender!

* * *

TØFFES TOP OG FLOP:

Flop: Randers-Helsingør. Var det årets langgaber i Superligaen tilsat noget frost? Jeg tror det. Hvis hverken Randers eller Helsingør har mere at byde på i nedrykningsspillet, så ser det sort ud for de to klubber. Så kan selv et 1. divisionshold blive et problem

Randers-Helsingør blev en kedelig nulløsning. Foto: Ritzau Scanpix/Mikkel Berg Pedersen
Randers-Helsingør blev en kedelig nulløsning. Foto: Ritzau Scanpix/Mikkel Berg Pedersen
 

Top: Brøndby. Mandfolkepræstation at tage til Superligaens stærkeste hjemmebane og tage hjem med tre point. Igen viser Brøndby, at de mestrer deres overfaldsfodbold til næsten perfektion. 17 kampe i træk uden nederlag i Superligaen. Hatten af herfra!

Kasper Fisker afgjorde topbraget med sin scoring til 1-0 i første halvleg. Foto: Ritzau Scanpix/Anita Graversen
Kasper Fisker afgjorde topbraget med sin scoring til 1-0 i første halvleg. Foto: Ritzau Scanpix/Anita Graversen

Se også: Tøffe advarer om rødt chok: 'Tænk jer om, Brøndby!'

Se også: Tøffe hudfletter FCK: Med denne duo misser de slutspillet

Se også: Tøffe: Skift dog formation, Brøndby!

 

95 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere