Nu svarer Tøffe igen på angreb: Kvist er en wannabe-macho

Ekstra Bladets klummeskribent Stig Tøfting forholder sig nu til William Kvists hårde angreb

William Kvist i en hovedstødsduel i Danmarks landskamp mod Kasakhstan. Foto: AP
William Kvist i en hovedstødsduel i Danmarks landskamp mod Kasakhstan. Foto: AP

JEG SKAL DA LIGE LOVE for, at William Kvist havde noget, han var brændt inde med.

Åbenbart så voldsomt, at han lige skulle give mig en ordentlig sviner, fordi jeg åbenbart står for alt det platte, gammeldags og fordummende i fodboldverdenen.

Tak skal du ha’!

Nu vil jeg lige sige, at den svada i Information langt fra får mig til at ligge søvnløs om natten.

JEG SOVER FAKTISK som et lille barn, og folk må mene lige præcis, hvad de vil om mig. Det er helt fint, jeg er ikke fintfølende - også fordi jeg selv stikker snotten frem.

Det gjorde Kvist så også. Både i Information og i landskampen, men jeg skal da lige love for, at Bauyrzhan Islamkhan kunne lukke munden på ham med albuen…

Kasakhstans Islamkhan fik et direkte rødt kort på sin albue i ansigtet på William Kvist. Foto: Lars Poulsen
Kasakhstans Islamkhan fik et direkte rødt kort på sin albue i ansigtet på William Kvist. Foto: Lars Poulsen

ET ELLER ANDET STED, var jeg ikke overrasket over angrebet fra Kvist. Jeg har måske været en af William Kvists hårdeste kritikere, og jeg kan da konstatere, at jeg åbenbart har en trofast læser …

MEN JEG HAR ALDRIG diskuteret min kritik med William Kvist. De gange jeg har set FCK træne, så er han gået i en stor bue udenom mig. Fair nok, hans valg.

Jeg synes, at min kritik har været både nuanceret og rimelig, men det ser vi nok lidt forskelligt på …

Det virker i hvert fald som om, at den har ramt hårdt specielt i den periode, hvor udlands-eventyret ikke lige udfoldede sig, som han sikkert havde ønsket det.

MIN KRITIK AF WILLIAM KVIST som fodboldspiller stopper dog ikke.

Jeg synes ikke, han har udviklet sig en millimeter på den plads, han spiller på den defensive midtbane, hvor der er kilometer op til forgængere som Henrik Larsen, John Faxe Jensen, Allan Nielsen, Brian Steen Nielsen, Thomas Gravesen, Christian Poulsen - og om jeg selv skal på den liste, må andre vurdere.

Brian Steen Nielsen i aktion for Danmark i den første af to playoff-kampe mod Israel om kvalifikation til EM 2000. En kamp som Danmark i øvrigt vandt 5-0. Foto: Lars Poulsen
Brian Steen Nielsen i aktion for Danmark i den første af to playoff-kampe mod Israel om kvalifikation til EM 2000. En kamp som Danmark i øvrigt vandt 5-0. Foto: Lars Poulsen

MOD KASAKHSTAN så vi det igen. Kvists eneste to offensive afleveringer sejlede ud over side- og baglinje. Ja, han kan lukke nogle huller, men med bolden er han en ren tomgangs-spiller, der sænker farten.

VAR UDSKIFTNINGEN I LØRDAGS på grund af albuen i hovedet? Hmm - jeg tænker, at Danmark skulle have en bedre fodboldspiller på banen, da vi var 11 mod 10. En, der også kunne noget med bolden. Derfor var indskiftningen af Lasse Schöne lige efter bogen, og Kvist havde - ligesom resten af holdet - en forfærdelig åbning på kampen.

HAR KVIST IKKE haft en fin sæson med FCK? Jo, da Thomas Delaney stadig var i klubben. Han sørgede for, at William Kvist kun skulle tænke på defensiven, men siden han tog til Werder Bremen i vinterpausen, så er William Kvists niveau også faldet.

Thomas Delaney siger farvel til Parken. Foto: Jakob Jørgensen
Thomas Delaney siger farvel til Parken. Foto: Jakob Jørgensen

SÅ KALDER HAN min tilgang til fodbold gammeldags, fordummende og plat.

Ja, den får med alle kanonerne, men jeg kan så omvendt også få temmelig tør hals, når jeg hører om hans mentaltræning og moderne tilgang til fodboldlivet.

DET ER HANS VALG om han vil dyrke yoga, drikke agurkjuice eller gå til healer, før han spiller fodbold. Jeg kan ikke se, det har hjulpet på hans spil.

NÅR HAN NU sætter mig i bås som plat og gammeldags, så er han vel den moderne, bløde mand, der gør - næsten - alt det, kvinderne gerne vil ha’.

Bare pudsigt, at han på banen gerne vil være machomanden, der skubber, råber og spiller hård type. Han er i virkeligheden en wannabe-machomand.

OK, William Kvist er jo ikke verdens ringeste fodboldspiller, og han spiller utvivlsomt en vigtig rolle i FCK, men i forhold til landsholdet, så er der ingen tvivl om, at han har fået 71 landskampe, fordi konkurrencen ikke har været overvældende på den plads.

Vi har manglet dygtige 6’ere. Og det gør vi stadig.

JEG HÅBER DA EN DAG, at William og jeg kan sætte os ned og drikke en cola, fadøl eller grønsagsjuice. Han må vælge.

For jeg har ikke noget problem med ham, og det burde han heller ikke ha’ med mig.

Se også: Landsholdsprofil med kæmpe sviner til Tøffe: Han er den laveste fællesnævner

Se også: Bombede Danmark tilbage mod VM: Nu skal stjernen giftes med kæresten

Se også: Blodig Kvist afslører vigtig detalje: Derfor gav han mig en albue

Se også: Grum svinestreg: Her sender han Kvist til blods og får rødt

132 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere