Sprængfarligt topbrag i Parken: 'Ståle hyler, fordi de er konkurrenter!'

FC Midtjylland truer FC Københavns position i toppen af dansk fodbold - i hvert fald på den korte bane, mener Stig Tøfting

Ståle Solbakken hyler mod ulvene fra Midtjylland, fordi de er konkurrenter, mener Stig Tøfting. Foto: Jens Dresling
Ståle Solbakken hyler mod ulvene fra Midtjylland, fordi de er konkurrenter, mener Stig Tøfting. Foto: Jens Dresling

JEG HAR GLÆDET mig til denne søndag, lige siden Superligaen gik på landsholdspause. Nu er det endelig tid til det bedste, som dansk fodbold har at byde på: FC København mod FC Midtjylland!

Opgøret har udviklet sig til en nyklassiker i dansk fodbold, og i min bog er det helt på højde med New Firm. Kvaliteten er endda endnu bedre for tiden, da midtjyderne har overhalet Brøndby inden om. Hvis vi får en lige så intens kamp som FCM’s 3-1 sejr i Herning i september, så er der lagt i kakkelovnen til en lækkerbisken.

Opskriften er i hvert fald indbydende, og det er ligaens to suverænt bedste mandskaber, der tørner sammen i en meget tidlig duel om guldet. Det er de to hold, der har scoret flest mål, lukket færrest ind og har de største profiler i ligaen. Jo, der er dækket op til fest i Parken!

Også i pokalturneringen var der tænding på, da FC Midtjylland slog FC København. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Også i pokalturneringen var der tænding på, da FC Midtjylland slog FC København. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
 

KAMPEN MELLEM FCK og FCM har fået en ny dimension, siden ulvene for alvor begyndte at hyle med i toppen af Superligaen. For nærmest lige siden da har Ståle Solbakken hylet tilbage mod midtjyderne, og der er snart ikke den ting, der ikke har været i vejen i Herning – set fra nordmandens trone i Kongens København.

Den har blandt andet været helt gal med dødboldene, spillestilen, tilskuerne, resultaterne i Europa og kulturen i Herning, ifølge Ståle Solbakken. Kritikken skal midtjyderne tage som et kompliment. For Ståle sender flest stikpiller af sted mod dem, han anser som konkurrenter – og så lige Bo Henriksen…

FC Midtjylland ER en konkurrent. En alvorlig én af slagsen, hvis jeg kigger på øjebliksbilledet. Jeg sagde inden sæsonstart, at midtjyderne ville genvinde guldet, og det holder jeg fast i, selv om jeg må erkende, at FCK ikke har smidt så mange point pga. europæiske tømmermænd, som jeg havde forventet.

Ståle Solbakken har vendt skytset mod Herning. Foto: Jens Dresling
Ståle Solbakken har vendt skytset mod Herning. Foto: Jens Dresling
 

Okay, hvis nogen ved, hvordan man skal klare Europa-udfordringen, så er det FCK med 12 optrædener i gruppespillene de seneste 13 år. Og FCM, de fejlede igen i år med en fornærmende ringe indsats – så her giver jeg Ståle ret i sin kritik!

Men i den hjemlige andedam har FC Midtjylland de senere år spillet sig op på siden af FCK. Begge klubber har to mesterskaber de seneste fire år, og jyderne har i den grad overhånden i de indbyrdes kampe med fem sejre i træk.

SÅ VED JEG GODT, statistikken er med københavnerne i Parken, hvor den hedder fem sejre til FCK i de seneste seks opgør, men alligevel har FCM udviklet sig til noget af en hademodstander for Ståle Solbakken, og mon ikke det er fordi, nordmanden kan fornemme, at det er midtjyderne, som presser FCK i kampen om at dominere dansk fodbold. Vi hører i hvert fald ikke ret mange svinere fra Solbakken med retning mod Vestegnen i øjeblikket…

FC København havde en rædselsfuld sæson i fjor med en fjerdeplads, og der er stadig lang vej til den dominans, som løverne havde fra begyndelsen af 00’erne, da man hentede otte ud af 11 mesterskaber.

FCK havde en rædselsfuld sæson i fjor. Foto: Tariq Mikkel Khan
FCK havde en rædselsfuld sæson i fjor. Foto: Tariq Mikkel Khan

Midtjylland har meldt offensivt ud, at man vil bryde FCK’s dominans i dansk fodbold og selv blive en magtfaktor. Den målsætning er nærmest allerede gået i opfyldelse. Blandt andet fordi, der er blevet købt og solgt flot på transferfronten. Jeg er dog ikke sikker på, at Rasmus Ankersens strategi med at ’transferindtægter er og bliver vores Lalandia’ er holdbar i længden, for det er satme usikker grund at bygge sin forretning på!

INDRØMMET, FCM har gjort det klogt – og særligt i vintervinduet, da man solgte Sørloth, Nissen og Novak for et trecifret millionbeløb og stadig vandt guldet, står som en milepæl på Heden. Nu kan Paul Onuachu blive næste kongesalg, men hvad så når brønden tørrer ud? Der har FCK nogle andre muskler at spille med, når man kigger på Parken Sport & Entertainment.

Det kommer også til udtryk i, hvor tunge lønposer der kan deles ud i henholdsvis hovedstaden og Herning. Da Andreas Bjelland blev hentet hjem i sommer, skrev han under på en kontrakt, der giver ham ni mio. kr. om året for at lappe FCK-defensiven. Det niveau er man slet ikke i nærheden af på Heden, hvor Claus Steinlein også har indrømmet, at man ikke havde midlerne til at lokke Viktor Fischer tilbage til klubben.

Den midtjyske kræmmer, Claus Steinlein, har ikke samme midler at handle for som i hovedstaden. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Den midtjyske kræmmer, Claus Steinlein, har ikke samme midler at handle for som i hovedstaden. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
 

Også på trænerfronten er der stor forskel på lønniveauet mellem de to konkurrenter. Ståle Solbakken hiver 7,5 mio. kr. hjem om året, mens Kenneth Andersen nøjes med 1,2 mio. kr. Så er jeg godt klar over, at Jess Thorup sandsynligvis tjente mere end sin efterfølger, men mon ikke også Thorup tog til Belgien blandt andet for at sikre sig en lønforhøjelse…

Ståle Solbakken får over dobbelt så meget ind på kontoen i forhold til den næstbedst betalte træner i Superligaen. Foto: Tariq Mikkel Khan Sport og Spil Stor oversigt over Superliga-trænernes løn: Ståle sprænger banken

Udover lønningerne, så er der også enorm forskel på at bo i Herning og København, når man skal tiltrække sponsorer, tilskuere og spillere. Bare se på Erik Sviatchenko, der gerne ville skifte til FCK, da han skulle hjem fra Celtic. Nu endte han i stedet ’hjemme’ i Herning og var en stor faktor i guldet sidste år, men jeg tvivler på, man kan finde mange FCK-spillere, der gerne vil skifte til Herning/Ikast.

MED ALT DET in mente, så er det faktisk en utrolig præstation, at FCM overhovedet formår at byde FCK op til dans, og midtjyderne står med gode kort på hånden til at genvinde mesterskabet. I øvrigt som det første hold siden 1971-1972, da Vejle vandt to mesterskaber i træk, hvis man bortregner FCK og Brøndby!

Ulvene kan i hvert fald tage et stort skridt ved at slå ærkerivalerne fra København i egen hule. Det er de indbyrdes kampe, der bliver afgørende, og FCM’s muligheder bliver bestemt ikke forringet af, at københavnerne må undvære Viktor Fischer og Nicolai Boilesen.

Hvis FCM snupper sin sjette sejr i rap mod FCK, kan Steinlein og co. være sikre på, at Ståle Solbakken igen vil rette mundtøjet mod Midtjylland – men det betyder blot, at FCM nok engang har overhånden mod FCK…

Tøffes hit og skidt:

Top: Nations League. Jeg har været meget skeptisk omkring UEFA’s nye landsholdsturnering, men kampe som Kroatien-Spanien og England-Kroatien har overbevist mig om, at turneringen trods alt kan noget.

England gik fra sidst til først i sin Nations League-gruppe på få minutter mod Kroatien og Luka Modric. Foto: AP Photo/Rui Vieira
England gik fra sidst til først i sin Nations League-gruppe på få minutter mod Kroatien og Luka Modric. Foto: AP Photo/Rui Vieira
 

Flop: Landsholdet. Når blikket så falder på Danmarks præstation mod Irland i Nations League, kommer tvivlen snigende retur. For hold nu kæft, hvor var det en sørgelig forestilling mellem to hold, der hverken ville eller kunne noget offensivt. Danmark er ubesejret i over to år, men det er ikke det, jeg tænker på, når jeg ser landsholdet spille. Jeg prøver bare at holde mig vågen, mens jeg kan tælle mig frem til, at Hareides tropper har scoret 12 mål i 13 kampe i 2018…

Hareide får resultater, men underholdende er det fandme ikke, mener Stig Tøfting. Foto: Matthew Childs/Ritzau Scanpix
Hareide får resultater, men underholdende er det fandme ikke, mener Stig Tøfting. Foto: Matthew Childs/Ritzau Scanpix
 

 

Karlo Bartolec kan blive det næste stjerneskud, der flyver fra Superligaen. Foto: Jens Dresling Sport og Spil Millionerne vælter ind: Han bliver klubbens næste kongesalg

Alexander Zorniger kæmper med at få Brøndby til at præstere i øjeblikket. Klubben er milevidt efter FCK og FCM, der er stukket af i toppen. Foto: Jonas Olufson Sport og Spil Superligaen Indefra: Superligaklub på spanden: Har ingen penge at handle for

Paul Onuachu er på radaren i storklubben Porto. Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix Sport og Spil Superligaen indefra: Han kan blive Superligaens næste 100 mio. spiller

71 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere