- Stop det!

Det bliver et brag mellem FCK og AGF, og det er op til dommeren at standse eventuelle unoder fra Viktor Fischer, mener Stig Tøfting

Highlights: Bysbarnet Stage blev matchvinder med flot hovedstød i elektrisk affære i Aarhus. Video: Discovery Networks

JA, JEG ER BLEVET GAMMEL, men jeg kan simpelthen ikke komme i tanke om, at jeg nogensinde skulle have glædet mig så meget til en runde i Superligaen.

Det spidser virkelig til i mesterskabsspillet, og der er enorm spænding om medaljefordelingen, selv om guldet er billigt til salg.

FC Midtjylland har lige nu et pointsnit på 1,96. Bare én gang ville det pointsnit have været nok til mesterskabet de seneste 17 sæsoner, og kun fem gange i alt siden trepoint-systemet blev indført i 95/96-sæsonen.

Det ændrer dog ikke på, at jeg stadig er ret overbevist om, at ulvene bider fra sig de sidste fem kampe og snupper guldet.

Brian Priske måtte gå skuffet fra banen i Farum, men FCM skal nok blive mester til maj. Foto: Lars Poulsen
Brian Priske måtte gå skuffet fra banen i Farum, men FCM skal nok blive mester til maj. Foto: Lars Poulsen
 

Dramaet i Superligaen lever dog i bedste velgående, og det kan sagtens være, at coronaspøgelset stadig huserer i mit baghoved, men hold nu kæft, hvor er det fedt, at der endelig er tilskuere tilbage på lægterne.

Når selv dansk fodbolds høje herrer, Preben Elkjær og Michael Laudrup, i Champions League-studiet står og taler om den positive effekt ved tilskuerindtoget i Superligaen, så må der sgu være noget om snakken!

DET BEDSTE EKSEMPEL er i Aarhus, hvor AGF og FCK leverede den form for fodbold, som leder tankerne hen på sporten før corona. Drama, intensitet og masser af ballade. Det er det, publikum vil have og reagerer på. Sådan en kamp med 8000 tilskuere på lægterne, så er dét, at tingene går op i en højere enhed.

Det afhænger selvfølgelig af, hvilke briller man ser kampen med. For jeg forstår da udmærket, hvis AGF’ere mener, at det både var usportsligt og grimt at se på, hvordan Viktor Fischer rullede rundt i tide og utide.

Viktor Fischer har tendens til at overdramatisere. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Viktor Fischer har tendens til at overdramatisere. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
 

FCK’ere kan argumentere for, at han spiller spillet fuldt ud og var med til at sikre tre point.

Jeg er tilhænger af Viktor Fischer, men ikke Fischers måde at overdramatisere tingene på. I min tid som aktiv, så var vi nok nogle spillere, der var blevet enige om at give en ordentlig hilsen i den næste tackling, så der i hvert fald ikke var tale om skuespil…

DOMMER PETER KJÆRSGAARD kan i hvert fald godt begynde at forberede sig på en hed aften i Parken. Han kender selvfølgelig Viktor Fischer og forhistorien, så det er udelukkende op til ham at få styr på løjerne. Min klare opfordring er:

Stop det! Og gør det tidligt.

Hvis dommeren mener, at Viktor Fischer optræder usportsligt, så lang dog et gult kort ud. Længere er den ikke. FCK’eren skal selvfølgelig ikke behandles anderledes end andre spillere, ligesom Peter Kjærsgaard også skal være opmærksom på, at Fischer ikke tirres unødigt af AGF-lejren.

Kamil Grabara mente også, at Viktor Fischer brugte for megen tid i græsset. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Kamil Grabara mente også, at Viktor Fischer brugte for megen tid i græsset. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Jeg synes, Morten Krogh lagde en fin, international linje i kampen i Aarhus. Han tabte grebet om kampen med nogle fejldomme, og da det eksploderede til sidst, var det for sent. Da der stod 22 spillere og to bænke i mindre håndgemæng, så kunne selv ikke politistyrken i Aarhus have skilt tropperne.

Men Viktor Fischer spiller bare på alle tangenter i sådan en kamp. Han fik også fyret stikpiller af til AGF-fansene i samtlige interviews efter kampen. Blandt andet at det ’altid er dejligt at vinde i Horsens’.

HAN ER EN TYPE, der trives i den her form for tumult både under og efter kampene. Det er de kampe, han spiller fodbold for. Derfor skal han i min optik selvfølgelig starte inde i morgendagens kamp i Parken.

Det bør Sten Grytebust til gengæld ikke gøre! Nu er keeperskiftet forsøgt. Det har bestemt ikke gjort FCK bedre defensivt.

Nordmanden fejlede igen mod AGF og for tredje kamp i træk. Han må aldrig lade det frispark gå ind i sin side.

Det er desværre kendetegnende for Sten Grytebust i FCK-tiden. Han placerer sig dårligt i sit mål og er langt fra det niveau, han viste i Odense.

Sten Grytebust har ikke stabiliseret FCK-defensiven - tværtimod. Foto: Jens Dresling
Sten Grytebust har ikke stabiliseret FCK-defensiven - tværtimod. Foto: Jens Dresling
 

På trods af sejren i Aarhus, så er FCK udfordret på mange parametre. I 2021 har Jess Thorups mandskab lukket flest mål ind af ALLE Superliga-hold. Det er voldsomt. Læg dertil at københavnerne mangler Zeca, Boilesen og Lerager i karantæne, mens Daramy og Falk er tvivlsomme med skader.

’What a fucking bench’, lød det misundeligt fra David Nielsen under AGF’s kamp mod FC Midtjylland. Han kunne gentage sine ord om FCK’s udvalg på bænken i søndagens. Men nu bliver der eddermame også brug for mand og mus for Jess Thorup.

Du kan læse meget mere om Jess Thorups indledning på sin tid i FCK her (PLUS+)

PÅ POSITIVSIDEN skal det nævnes, at FCK har fundet formlen offensivt, og man er det hold, der har lavet flest mål i Superligaen. Det kommer også til at give et kæmpe rygstød, at FCK har 10.000 københavnere i ryggen mandag aften.

David Nielsen og co. kommer til København med blodig revanchelyst. Foto: Claus Bonnerup
David Nielsen og co. kommer til København med blodig revanchelyst. Foto: Claus Bonnerup
 

Jeg tvivler dog på, det er nok, for der har ikke skullet meget til at vælte korthuset i København denne sæson, og AGF kommer med fråde om munden og har for øje, at det er sidste skud i bøssen, hvis man vil blande sig i medaljekampen.

Aarhusianerne er også pinligt bevidste om, at FC Nordsjælland kommer buldrende bagfra og vil forsøge at kapre Europa-billetten, der kan vente på fjerdepladsen. FCN er det bedste hold i Superligaen de seneste 10 kampe, og de unge knægte er ikke færdige endnu.

Der er med andre ord lagt op til et KÆMPE brag i Parken mellem FCK og AGF, og mon ikke Viktor Fischer igen får en eller anden form for hovedrolle…

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Tøffes spåkugle

Rundens kampe

 

Sønderjyske - OB

Søndag kl. 14.00 

Otte af de seneste ni indbyrdes kampe er endt uafgjort. Fem af de seneste seks er endt 1-1. Der er ikke grund til at argumentere yderligere for mit bud. Det skulle da lige være, at uafgjort vil passe begge hold fint igen…

Mit bud: 1-1 

 

Randers - Brøndby

Søndag kl. 16.00 

Thomasberg og Randers stikker en kæp i Brøndbys mesterskabshjul. Brøndby har godt nok ikke tabt mod kronjyderne de seneste 16 kampe, men Randers er et svært hold at spille imod og plejer at indstille sig godt på Brøndbys styrker. Det er nok til at få point på hjemmebane.

Mit bud: 1-1 

 

FC Midtjylland - FC Nordsjælland

Søndag kl. 18.00 

Nederlaget i Farum må stikke dybt i midtjyderne. ALLE mand må være blodtørstige efter at bevise, at kampen i Nordsjælland var en svipser. Det er nu, det gælder, FCM. Jeg tror, midtjyderne viser, at det er mænd mod drenge, særligt når Kamaldeen Sulemana er ude med karantæne.

Mit bud: 3-0

 

FC København - AGF

Mandag kl. 19.00 

Hjemmeholdet mangler Boilesen, Zeca og Lerager, der alle er i karantæne. AGF’erne kommer til gengæld med mord i øjnene efter nederlaget i Aarhus. Det er i den tilstand, David Nielsens mandskab er bedst. Derfor tager AGF fuldt udbytte med hjem fra hovedstaden.

Mit bud: 1-2 

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste historier, så du altid får det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokale nyheder

Få nyheder fra dit nærområde, og hold dig opdateret på vejr, trafik og erhvervs-nyheder i dit nabolag.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant?? Gem artiklen til senere.

En del gerningsmænd synes at gå fri