Tøffe: Bossens bommert er den perfekte undskyldning for Brøndby

Hvis foråret ender uden medaljer til Brøndby, har truppen nu mulighed for at skyde skylden på en turbulent periode for klubben. Men sådan en forklaring køber Stig Tøfting ikke

Jan Bech Andersen har kvajet sig bigtime! (Foto: Jens Dresling)
Jan Bech Andersen har kvajet sig bigtime! (Foto: Jens Dresling)

ÅGE HAREIDES første landsholdsudtagelse blegnede fuldstændig, og hvis der sidder nogen og gnider sig gevaldigt i hænderne oven på Jan Bech Andersens Oscar-gate, så må det være FCM.

Mens uvejret buldrer løs i Brøndby, så glemmer alle den megakrise, som det danske mesterhold befinder sig i med blot en Superliga-sejr i otte kampe – og sidste udebanesejr i ligaen daterer sig tilbage til 27. september mod Randers.

Jeg havde egentlig også tænkt mig, at gå hårdt til Jess Thorup og co., men I slipper. I denne omgang i hvert fald, men bare rolig, jeg skal nok holde øje, og I er ikke glemt!

JEG TROR HELLER ikke, Brøndby-fans, spillere og ledere lige glemmer onsdag 9. marts, hvor hele medie-Danmark havde kamera-linserne indstillet på Jan Bech og Brøndby.

Ja, Jan Bech Andersen har kvajet sig bigtime, ja, det er en pinlig, dum og unødvendig situation, Jan Bech Andersen har sat sig selv i, men for tilhængerne af Brøndby tror jeg ikke, at det er så skidt, at det ikke er godt for noget andet.

FOR DET FØRSTE kom han langt om længe af med den træner, han alligevel havde fyret til sommer. For det andet tror jeg, at Jan Bech Andersen vil gå langt for at betale af på sin dumhed.

Det betyder, at næste gang, der eksempelvis skal bruges penge på nye spillere, så vil alle – igen – kigge på Jan Bech Andersen, som næsten ikke kan gøre andet end at hive læderet frem.

NU STÅR SPILLERTRUPPEN så med en ny træner i Auri Skarbalius, og der er ingen tvivl om, at spillerne med al balladen har fået den perfekte undskyldning, hvis foråret ender uden medaljer.

Man kan sagtens forestille sig, at man vil høre en sang om, at al balladen ødelagde fokus. Jeg køber bare ikke den undskyldning!

SPILLERNE ER professionelle og må indstille sig på at arbejde under en anden træner. Sådan er vilkårene, og uanset hvad der sker rundt omkring en, så kan man altid have den rigtige indstilling, give den en skalle til træning og fighte igennem i kampene.

Altså vise, at man er der 100 procent, for Brøndby vinder ikke kampe på 90 procent, som vi så i SønderjyskE, så spillerne skal vise, hvad de er lavet af, og hvorfor de er hentet til Brøndby.

SÅ ER DER Auri Skarbalius, der lige pludselig står med et job, han ikke vil ha’, og som han engang er blevet fyret fra. På denne plads var jeg en del efter Auri Skarbalius og kaldte ham en tabertræner. Det var hårdt, og helt grundlæggende kan jeg godt lide Auri og det, han står for, men et kig på hans gennemsnit giver mig ret.

I Brøndby er pointgennemsnittet 1,19, og i hele karrieren er det 0,82. Leger vi lidt videre med de tal og siger, at Auri holder sit snit som Brøndby-træner resten af foråret, jamen, så havner Brøndby på 47 point, og det plejer at række til en sjetteplads.

Han skal altså steppe voldsomt op, hvis han skal indfri Brøndbys forventninger om en medalje.

SELV OM HAN kun er midlertidig træner, så kan han allerede mærke presset. Da pressen spurgte Troels Bech om det dårlige pointgennemsnit, svarede han iskoldt, at Auri har en langt bedre trup nu end sidst, han var i Brøndby.

Ja, måske, men havde man spurgt den sportslige ledelse dengang, så havde de vel også ment, at de havde en trup til mere end nr. ni. Det skal Troels Bech naturligvis også sige, da han er ansvarlig for den trupsammensætning.

Det er da også en god chance for den hårdtarbejdende træner til at bevise, at han er bedre end den fyreseddel, han fik, sidst han var i Brøndby, og mon ikke han også søger lidt oprejsning i forhold til Viborg, hvor han også blev vejet og fundet for let trods oprykning.

UNDER ALLE omstændigheder skal det blive spændende at se, hvordan han vælger at gribe opgaven an. Hvilke spillere han vil bruge, hvilken måde han vil spille på.

Det er Troels Bech sikkert også, og jeg må sige, at jeg sjældent har set så ydmyg en Troels Bech svare på spørgsmål. Der var sgu ikke meget macho over den altid så kække Troels Bech, men han ved også, at der nu hviler et endnu større ansvar på ham.

Rykket op i hierarkiet, men også med klare opgaver om at skaffe den rigtige træner og måske stå over for en stor udskiftning af holdet til sommer.

Selvfølgelig har han Jan Bech Andersens fulde opbakning, men den slags har det jo med at forsvinde som dug for solen, hvis resultaterne svigter ...

***

SKIDT:
Hobro. Jeg har da sjældent set så stort et kollaps, og det ligner da slet ikke et hold, som Ove Pedersen står bag. For mig er der ingen tvivl. Hobro har ikke en chance for at redde sig – og jeg vil i hvert fald ikke skænke holdet mange tanker resten af foråret. Det var sjovt, så længe det varede.

HIT:
SønderjyskE. Jeg dømte de stædige sønderjyder ude af top fire, men heldigvis gør Jakob Michaelsen alt for gøre min spådom til grin. Senest gik det hårde og dedikerede arbejde ud over Brøndby – og der er masser af andre hold i foråret, der vil slå sig på SønderjyskE. Respekt!

Tøfting: Auri er en tabertræner:

90 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere