Tøffe: Hvorfor skal vi tro på Bendtner?

Ekstra Bladets fodboldkommentator Stig Tøfting håber, at Nottingham Forest bliver vendepunktet for Nicklas Bendtner

SÅ KOM DAGEN, hvor Nicklas Bendtner endelig fandt sig en ny arbejdsgiver, og det gik ikke stille for sig. Breaking News-bjælkerne blev slået stort op over alt, og det er trods alt sjældent, at en arbejdsløs angribers skifte til den næstbedste engelske række får så meget opmærksomhed, som tilfældet var med Bendtners skifte til Nottingham Forest.

Men det viser meget godt den interesse, som der i Danmark er for Nicklas Bendtner, og i hans tilfælde gælder Simon Spies-effekten tydeligvis også – dårlig omtale er bedre end ingen omtale.

ALLE FORHOLDER SIG til Bendtner, og han deler vandene, ja, han tvinger nærmest folk til at tage stilling med sine handlinger. Han virker dog til at være fuldstændig ligeglad med andres mening om ham, og det er nok også det bedste, når man ser på nogle af de kommentarer, der vælter frem om hans person.

Jeg kan simpelthen ikke begribe, hvordan der kan opstå et direkte had til manden, som det virker til, at nogle mennesker har. Man kan rent sportsligt kritisere den måde, han forvalter sit fodboldtalent på, men det er nu engang Nicklas Bendtners talent. 

For mig virker det til, at folk bare går og venter på, at han kvajer sig en gang til, så man kan latterliggøre og kritisere ham. Det er en typisk og helt forkvaklet dansk holdning, og Nicklas Bendtner skal have kredit for ikke at ynke over den behandling, han ofte er igennem.

Foto: Mark Fear
Foto: Mark Fear
 

NOGLE ELSKER HANS VÆREMÅDE, andre elsker at hade den. Sådan må det åbenbart være for Nicklas Bendtner, men det bliver i hvert fald ikke mig, der kommer til at stå og pege fingre ad ham og håbe på, at han dummer sig. Selvfølgelig har der været skæverter uden for banen også, og lad mig med det samme slå fast, at spirituskørsel er en handling helt uden for skiven.

Men uden at remse alle de øvrige eskapader op, så ser jeg ikke grund til konstant at være på puklen af manden. De fleste danskere har vel trods alt prøvet at køre for stærkt – ligesom jeg også synes, det ville være underligt, hvis hele verden skulle indvies i, hvis jeg havde sparket min kælderdør i stykker.

VI SKRIGER EFTER fodboldspillere med kant i moderne fodbold, men når en gadedreng som Bendtner så stikker lidt ud, så er det sgu også galt. Folk er hurtige til at storrose Lionel Messi, og ja, han er en guddommelig fodboldspiller, men derudover er han røvkedelig! Hvorfor skal det hele være så gråt og kedeligt? Nej, få dog for fanden lidt farve på personlighederne og slap så af, når der bliver trådt ved siden af!

Tøffe svinger pisken: Vi triller bolden rundt

DET BLEV ALTSÅ NOTTINGHAM FOREST, der turde tage chancen med Bendtner, og for mig er det ingen overraskelse, at angriberens næste destination bliver Englands næstfineste række.

I England er man mere large i sin tilgang til spillerne, og der er en tro på, at man nok skal få det bedste ud af hver enkelt mand på banen. Det er selvfølgelig også Nottinghams håb med Nicklas Bendtner, og derfor skylder han klubben ALT! Han skal vise, han stadig har sulten, og at han ikke er mentalt død.

Til grin igen? Hovedsponsor får alle til at lave en bh-Bendtner

Men hvis jeg var Nottinghams sportsdirektør, ville jeg have svært ved helt igennem at stole på Nicklas Bendtner, når han kiggede mig i øjnene og lovede, at han vil give alt for klubben. Og her tænker jeg udelukkende på hans træningsindsats og loyalitet over for klubben.

Hans uprofessionelle handlinger i Wolfsburg skinner stadig lysende klart igennem i de fleste fodboldklubbers bevidsthed, og derfor bliver jeg nødt til at melde mig i det kor, der råber op om, at det her er Bendtners sidste chance på topplan. For det er det!

Bendtner vil starte på en frisk: Slut med fejltagelser

MANDEN ER IKKE 23 ÅR LÆNGERE. Han er blevet 28 år og har ikke spillet en fodboldkamp siden den 6. februar. Det er syv måneder! Jeg ved godt, det er blevet sagt før, men det er fandme nu, han er nødt til at vise sit værd, tage arbejdshandskerne på og være professionel med sit arbejde.

Jeg synes dog, jeg ser de første tegn på, at alvoren er gået op for Bendtner. Han har holdt formen nogenlunde ved lige i FCK, og han har valgt en klub i en hård og udfordrende liga, hvor der bliver gået til stålet og altid er brug for en mand med Bendtners kvaliteter. Derudover er udsigten til spilletid god, da den danske angriber er flere klasser over det niveau, som konkurrenten Apostolos Vellios, med en fortid i Vestsjælland, har vist i sin karriere. Det fortæller meget, at den tidligere så kræsne angriber nu træder et niveau ned for at være sikker på spilletid.

For mig sender det også et vigtigt signal, at Bendtner har valgt en klub, hvor han kommer tæt på sin søn i London. Rejsen mellem Nottingham og London tager ikke mange timer - det er et modent valg.

Derfor tror jeg, skiftet på mange måder er godt for Nicklas Bendtner og potentielt også kan være det for det danske landshold.

Nicklas Bendtner i landsholdslejren. Arkivfoto: Lars Poulsen
Nicklas Bendtner i landsholdslejren. Arkivfoto: Lars Poulsen
 

GUDERNE SKAL VIDE, at jeg tidligere har været ude med riven efter Nicklas Bendtner – også i disse spalter, men jeg håber virkelig, at Nottingham Forest bliver vendepunktet for ham, og at vi nu skal begynde at høre om hans præstationer på banen i stedet for alt det andet larm, der konstant har omgivet Bendtner.

Hans kvaliteter på banen er åbenlyse, når han ellers er i form og koncentrerer sig om at præstere. Det har han i hvert fald givet bevis for på det danske landshold adskillige gange, og jeg synes, den netop overståede kamp mod Armenien viste, at landsholdet stadig kæmper med en sindssyg ineffektivitet, som Bendtner kan råde bod på, når han er bedst.

Det bliver ikke i 2016, han kommer tilbage på landsholdet, men jeg har et håb om, han igen kan spille sig i landsholdstrøjen og gøre en forskel i denne kvalifikation – hvis han altså indordner sig og arbejder på samme vilkår som resten af truppen. Det er i hvert fald nu, chancen skal gribes!

Eksklusivt interview: Så tæt var Brøndby på afgrunden

PL-manager ville købe Bendtner: Han minder mig om Zlatan

Her er rygnummeret Bendtner virkelig ville have

Forest-legende frygtede det her: Et kæmpe sats at hente Bendtner

Seneste nyt

Ekstra Bladet har givet statsministeren en lys idé

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.