Annonce:
Annonce:

Tøffe om Bendtner: Håber 'haterne' får en lang næse

Ekstra Bladets fodboldekspert, Stig Tøfting, er sikker på, Nicklas Bendtner på sigt igen kan komme i betragtning til landsholdet

Sitg Tøfting vil gerne se Nicklas Bendtner i rødt og hvidt. Men kommer det til at ske? Her viser han prøver på formen netop nu under Rosenborgs træningslejr i marts. (Optagelser: Lars Poulsen)
Annonce:

SUPERLIGAEN GÅR NU IND i sin afgørende fase, hvor særligt nedrykningskampen bliver sindssyg spændende at følge. Men det ændrer ikke på, at Superliga-bolden har ligget stille i landskampspausen. Derfor benytter jeg muligheden til at kigge mod nord, hvor en vis Nicklas Bendtner onsdag stemplede ind i norsk fodbold med en Super Cup-titel og en assist for Rosenborg. Søndag får han sin liga-debut på et propfyldt Lerkendal, hvor de forventningsfulde fans vil komme for at se den nye giraf.

NICKLAS BENDTNER ER IKKE DEN BEDSTE danske fodboldspiller, men han er da i hvert fald den mest prominente. Bare se på fremmødet af pressefolk i Marbella, hvor ikke færre end 11 tv-stationer dukkede op for at følge danskerens første driblinger som Rosenborg-spiller. Det viser, han stadig er interessant, og jeg bringer ham da også jævnligt selv op i disse spalter.

Annonce:

NU GØR JEG DET IGEN, fordi jeg både tror og håber, der blæser nye vinde omkring Nicklas Bendtner. Jeg ved, der er rigtig mange, der, som jeg, godt kan lide Bendtner, men der er kraftedeme også mange, som godt kan lide, når det går skidt for ham! Jeg håber inderligt, at de personer, der elsker at hade Bendtner, får en lang næse nu, for det betyder, at han kommer i gang i Rosenborg.

Læs også:

Ekstra Bladet i Trondheim: Her er Bendtners nye liv

JEG SKAL PÅ INGEN MÅDE forsøge at tale Nicklas Bendtner på landsholdet nu. Heller ikke til kampen mod Kasakhstan i juni, for han skal først og fremmest have sin klubkarriere på rette spor og have masser af kampe i benene og Tippeliga-mål i støvlerne. For vi har set, hvad en Nicklas Bendtner uden kampform bidrager med til landsholdet. Svaret er ingenting. Det så vi mod Sverige, hvor han mildt sagt var pivringe, da vores naboer sendte os ud i EM-mørket over to playoff-kampe.

Annonce:

BENDTNER ER I SIN NUVÆRENDE FORFATNING ikke i nærheden af Nicolai Jørgensen, Kasper Dolberg eller Andreas Cornelius. Men grunden til at jeg igen hiver fat i Nicklas Bendtner og landsholdet i samme sætning er, at vi har set hans X-faktor i kampene mod blandt andre Portugal og Italien. Her skabte han magi på egen hånd, men på det seneste har Bendtner udelukkende haft X-faktor i medierne.

SELV OM BENDTNER har haft en bedre karriere for landsholdet end sine egentlige arbejdsgivere, så er Rosenborg sidste skud i bøssen, når det kommer til klubkarrieren. Og når jeg siger det på den måde, så mener jeg i forhold til at blive en faktor for Danmark på topniveau igen. Der er altid en klub i verden, der er villig til at satse på en angriber som Nicklas, men nu er han blevet 29 år, og han må konstatere, at løbet er kørt i forhold til de helt store ligaer, med mindre der sker et mirakel og en klub som Burnley eller Crystal Palace befinder sig i en desperat situation, hvor Bendtner vil være en billig lottokupon. Jeg skal dog se det, før jeg tror det.

Annonce:

MEN MINDRE SKRIDT KAN SGU OGSÅ GØRE DET! Han har trods alt scoret 29 mål for Danmark i 74 landskampe. Det gør ham til den ottende mest scorende landsholdsspiller nogensinde - foran navne som Brian Laudrup, Ebbe Sand og Flemming Povlsen. Med den statistik er det da kun Preben Elkjær og Michael Laudrup, der kan tillade sig at være alt for kritiske, og måske andre kritikere skal flette næbet på den konto.

Nicklas Bendtner i aktion for Danmark mod Portugal. Arkivfoto: Lars Poulsen
Nicklas Bendtner i aktion for Danmark mod Portugal. Arkivfoto: Lars Poulsen
 

JEG KAN SAGTENS FØLGE DE FOLK, der med stor sandsynlighed vil svine mig til for at forsvare Bendtner. For han har aldrig fået det optimale ud af sin karriere. På 12 år har han rundt regnet spillet 230 klubkampe, hvilket er rystende få, når man tænker over, at manglen på kampe ikke skyldes skader! Men lad os nu trods alt rose manden for at træffe en moden beslutning, der viser, han har lysten til at spille fodbold og sulten efter at score mål igen. Han kommer altså til en klub, der scorer 70-80 mål pr. sæson, og der vil da helt sikkert komme til at stå Nicklas Bendtner på en del af de scoringer i den kommende sæson.

Annonce:

FORSKELLEN I KLUBVALGET DENNE GANG ER, at man, i modsætning til Nottingham Forest, ikke ser Bendtner som en frelser i Trondheim. Nej, han skal han ind og bidrage til det, holdet allerede kan. Og nu får han jo endelig den titel af superstjerne, som egentlig passer ham skidegodt. Som en ekstra bonus bliver han endda skærmet fra al den ekstra presseopmærksomhed, som aldrig har gjort ham noget godt, og så kan manden åbenbart lide at fiske og gå på jagt, og så er han sgu da havnet det helt rette sted.

DET VIGTIGSTE BEVIS på de gode intentioner fra Nicklas er for mig at se, at han har skrevet en kontrakt på tre år. Han har på intet tidspunkt nævnt, at Tippeligaen er et springbræt til noget større. Det virker ganske enkelt som om, han har fundet den hylde, han skal rejse sig på, og så må tiden vise, om niveauet er til mere end Rosenborg – og om landsholdet igen skal få gavn af hans kvaliteter som måljæger. Det er ved at være sidste udkald for Bendtner, men det er i hvert fald nemmere at gå på jagt i Trondheim end London eller Torino – uanset om det er efter vildt eller succes på fodboldbanen.

***

Ugens hit og skidt

HIT: Jeg kunne inden landskampen i Rumænien have lavet en hel klumme om de positive takter, der omgav vores landshold i 2017. Der var så mange formstærke spillere, og vi var godt besat på stort set alle positioner.

Annonce:

SKIDT: Men så kom selve kampen, der blev en våd Cluj i ansigtet. Danmarks tremands-forsvar, Christian Eriksen som hængende angriber og vores manglende fart og farlighed i front. Intet spillede, og VM er meget langt væk for Åge Hareide og co. Helt skidt blev det, da vores U21-drenge blev sat på plads mod England. Så røg den fortrøstningsfulde tanke om, at det bliver bedre i fremtiden…

 

Ude med riven: Det er for slattent og vagt, FCM!

Tøffes dom: Her er vinderne og taberne i Superligaen

Legenden: Du ser godt ud! - Bendtner: Det synes pigerne også...

Holdkammerat om Bendtner: Han er et monster

 

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Mere fra Ekstra Bladet+

Annonce:
Støjbergs første politiske udspil er at ramme folk i den tredje verden
Annonce:

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:
Annonce:
Annonce: