Tøffe slagter Brøndby: Se hans BIF-FCK Allstar-hold her

Ekstra Bladets fodboldkommentator Stig Tøfting ser frem mod dagens New Firm - og de to træneres fan-håndtering

Det plejer at være tæt, når holdene mødes. (Foto: Lars Poulsen/Polfoto)
Det plejer at være tæt, når holdene mødes. (Foto: Lars Poulsen/Polfoto)

New Firm venter og i den forbindelse fik jeg stukket en lille opgave i hånden af Ekstra Bladets sportsredaktør. Sæt din drømme start-ellever af de nuværende Brøndby- og FCK-spillere.

Det var nu ikke specielt svært og beskeden er tydelig til Brøndby: I er langt efter rivalerne fra FCK.

Kun to Brøndby-spillere fik jeg plads til på et hold, der ser sådan hér ud i en 4-4-2 og ja, når FCK har flest spillere på holdet, så får de også lov at diktere systemet:

Stephan Andersen – Johan Larsson, Mathias Zanka Jørgensen, Daniel Agger, Ludwig Augustinsson – Kasper Kusk, Daniel Armatey, Thomas Delaney, Benjamin Verbic – Nicolai Jørgensen, Andreas Cornelius.

Der er tænding for alle pengene, når New Firm afvikles. Nu tørner topklubberne så sammen igen. (Foto: Lars Poulsen/Polfoto)
Der er tænding for alle pengene, når New Firm afvikles. Nu tørner topklubberne så sammen igen. (Foto: Lars Poulsen/Polfoto)

Med andre ord, så viser denne opstilling, at Brøndby kun i den bageste tredjedel på banen har spillere, der kan konkurrere med FCK’erne.

Nu er fodbold heldigvis meget mere end at have de bedste spillere, men det plejer sgu’ at hjælpe…

Mit hold betyder selvfølgelig også, at FCK skal påtage sig favoritværdigheden i morgen, når de på ni ud af 11 pladser i min verden har den bedste spiller.

Selvfølgelig lever de her opgør mellem Brøndby og FCK lever deres helt eget intense og dramatiske liv, men når man så lægger den medvind FCK har haft på det sidste oven i hatten, så er min procentvurdering 65-35 til de hvidblusede.

Nu var det ikke fordi jeg var specielt imponeret af FCK i pokalsejren over FC Vestsjælland. Der blev i hvert fald ikke investeret mere end lige højest nødvendigt og det var vildt irriterende at se FCK’erne trille til siden, bagud, til siden igen, når Andreas Cornelius lå i gode positioner og faktisk også råbte og skreg på kuglen!

TV: Amartey har tidligere torpederet FCK foran mod Brøndby med et tordenhug. Han skal  præstere for FCK, hvis rivalerne skal besejres igen.

Netop Cornelius er efter min mening en af årsagerne til, at FCK har fået gang i maskineriet igen. Han viser en voldsom spillelyst og våbnene foran kassen virker skarpe igen. Ham bør Brøndby naturligvis frygte, men jeg tror ikke Ståle Solbakken bruger ham fra start.

Det kan virke fuldstændig vanvittigt, men Federico Santandérs monsterfysik afgør valget. Nej, han laver ikke mange mål, men han vinder sine nærkampe og netop i New Firm-duellerne er det vigtigt.  men Nicolai Jørgensen skal naturligvis spille og det bliver formentlig som hængende angriber bag Santandér.

Det vil også give Ståle Solbakken noget at skyde med fra bænken i modsætning til, hvis han starter med både Cornelius og Santandér, så jeg kan faktisk godt forstå Ståle Solbakken, selvom alle kan se, at Cornelius er den mest formstærke og målfarlige af de to frontløbere.

I modsætning til FCK gav Brøndby den fuld skræl i pokalturneringen, hvor Holbæk blev kørt over med 7-0.

Her var der ikke noget med at trække i bremsen og debuten til 22-årige Christian ’Greko’ Jakobsen har selvfølgelig fået alle Brøndby-fans til at drømme Ebbe Sand-drømme.

Se også: Brøndby-spillere får fridag inden FCK-brag

Ja, ja – Holbæk er kun et Danmarksseriehold, men selvfølgelig skal en mand, der knalder fire kasser ind med i truppen. Samtidig, så er Thomas Kahlenberg også klarmeldt, så ham skal der også findes plads til. Både Christian ’Greko’ Jakobsen og Thomas Kahlenberg må tage plads på bænken, men fine jokere i den intense kamp.

New Firm er også altid dramaet om de to fangrupper, og det har været interessant at følge, hvordan de to trænere begge har været i dialog med deres tilhængere. 

  • Thomas Frank var ude at rose fansene, selvom både han og spillerne fik en hård medfart i Aalborg efter 4-1 nederlaget.
  • Ståle Solbakken langede ud efter fansene for ikke at bakke op i en svær tid og fik straks smidt et banner i hovedet med teksten ’Pas dit velbetalte job – så passer vi vores ulønnede’.

Fortæller det noget? Ja, i min verden, at Ståle Solbakken stadig føler sig på sikker grund og ikke er bange for at tage et opgør med fansene og dermed forsvare sine spillere.

Se også: Brøndbys-superdebutant: Jeg bliver først god til foråret

Omvendt, så følte Thomas Frank behov for at please fansene og man kan selvfølgelig ikke fortænke Brøndby-træneren i ikke at lægge sig ud med de magtfulde Brøndby-fans, men jeg synes det fortæller noget om de to træneres styrkeposition.

Under alle omstændigheder, så er det en kamp med meget mere end håneretten på spil.

  • FCK kan med en sejr bekræfte formfremgangen og attentatet på FCM.
  • Brøndby kan med en sejr vaske AaB-pletten væk og stadig holde fast i deres egen overbevisning om, at det er en klub på vej mod fordums styrke.

Med andre ord: Et vildt vigtigt New Firm venter og som altid glæder jeg mig helt vildt. Og så kan Brøndby-spillerne jo passende bevise, at der skal flere af de blå-gule på mit kombinerede Brøndby/FCK-mandskab!

Sæt selv dit superhold bestående af spillere fra de to klubber.

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

44 kommentarer
Vis kommentarer