Tøffe: Tag jer nu sammen, dommere!

Der bliver dømt alt for tilfældigt i Superligaen - og DBU og Divisionsforeningen må åbne tegnebogen, så dommerne kan blive bedre uddannet, mener Ekstra Bladets fodboldkommentator, Stig Tøfting

FCK træner Ståle Solbakken i kæmpe skænderi med dommer Kenn Hansen. Foto: Lars Poulsen
FCK træner Ståle Solbakken i kæmpe skænderi med dommer Kenn Hansen. Foto: Lars Poulsen

JEG MÅ JO indrømme, at det er lidt forbavsende.

Som spiller var de fleste dommere ikke mine bedste venner, men det var ikke noget, der fyldte meget hos mig, og når kampene var overstået, så spildte jeg ikke meget krudt på manden i sort.

JEG MÅ SÅ konstatere, at som iagttager, kommentator og ganske almindelig fodboldelsker, så bliver jeg mere og mere irriteret over dommernes præstationer.

Det kan også være, at jeg bare har nået en mere gnaven alder, men for h ... hvor kan dommernes manglende konsekvens få mig helt op i det røde felt.

Jeg ved da godt, at fodbolddommere er et nødvendigt onde – og de formentlig er blevet meget bedre, end da jeg spillede, men derfor undrer det mig alligevel, at de kan være så svingende i deres skøn.

TAG KIAN HANSENS indkast for FC Midtjylland. Ja, de er formidable og er regulære indlæg med den fart og længde, han får på kuglen. Men nu har jeg tjekket både målene mod AGF og Randers samt det mål, der blev underkendt mod Napoli, og det viser præcist det samme: Han står med sine konvolutter inde på banen.

Enhver lilleput ved, at det er lig med omkast, men der sker ikke en hujende fis. Hvad laver dommeren og linjevogteren?

For bagatelagtigt? Det kan man mene, men når de har ekstra godt styr på at stikke gule kort ud for at fejre en scoring ved at tage trøjen af, så kan man da forvente, at de også har styr på, om et indkast er taget reglementeret eller ej.

ELLER FRISPARK hvor nogle dommere tillader, at bolden ikke ligger helt stille, hvor andre vil have den placeret på det helt præcise sted og uden en eneste bevægelse. Det er inkonsekvent og forvirrende for både spillere og tilskuere.

Hvad med den efterhånden helt enorme tid nogle hold bruger på at tage et indkast eller en dødbold. Hvorfor bliver der ikke skredet ind over for det, alle kan se, er regulær tidsudtræk.

DER ER OGSÅ straffesparket mellem SønderjyskE og FCK, hvor dommer Benjamin Svedborg dikterer omspark, fordi Stephan Andersen havde forladt stregen før sparket.

Ja, måske bevægede han sig lidt uden for kridtet, men det sker tit uden følger. Det kan godt være, at dommeren – som jeg efterlyste – fulgte en simpelt regel i fodboldloven, men så skal det ske HVER GANG.

ELLER SPILLERE der løber for tidligt ind i feltet. I SønderjyskE-kampen blev Johan Absalonsen, der skulle sparke straffesparket, næsten overhalet af Mikael Antonsson, inden han fyrede af på det første forsøg ...

Se debatten om straffespark:

Pointen er, at variationen fra dommer til dommer er alt for stor, og derfor bliver der dømt for tilfældigt. Jeg ved godt, at der skal være flow i spillet, og at dommeren ikke skal fløjte kampen i stykker, men få nu styr på en fælles linje.

JEG HAR LIGE set et ti-minutters program om dommerne i den amerikanske liga, MLS, hvor man fulgte dommer Allen Chapman. De mødes hver fjortende dag hele banden i to og en halv dag. Her træner de fysisk, men vigtigst af alt, så gennemgår de kampene og evaluerer med hinanden.

En fantastisk mulighed for netop at få lagt en fælles linje, som dansk fodbold også burde tænke i.

Dommerorganisationen PRO havde ovenikøbet et fedt hovedkvarter i Utah med alle faciliteter og coaches tilknyttet med ét formål, nemlig at gøre dommerne så gode som muligt.

O.K., DOMMERNE i MLS er professionelle, og pengene er formentlig større på de kanter, men det er samtidig også en fodboldpolitisk beslutning, om man vil bruge (mange) penge på at uddanne dommerne og sørge for, at de får optimale forhold. At de er veludhvilede og velforberedte.

Se også: Det' en ommer, Stephan! FCK-profil tvær trods sejr

Der er vi på et helt andet niveau i Danmark, men det burde jo ikke afholde DBU og Divisionsforeningen i at samle dommerne noget oftere og få dem til at være mere ensartede i deres skøn.

DOMMERNE MØDES i Danmark kun tre-fire gange om året – og det er frivilligt for dommerne om de vil smide de situationer ind på en server som man vil have drøftet.

Det skal jo ikke være dommerne, der afgør hvilke situationer, der skal drøftes – for der skal nok være nogle, der ikke vil have deres afgørelse endevendt.

BURDE VI SÅ have fuldtidsprofessionelle dommere i Danmark? Det er nok for voldsomt, men der skal klart købes flere dommere fri, som det er sket med Jakob Kehlet og Mads-Kristoffer Kristoffersen.

Se også: Stort drama i Esbjerg: Dommerfejl vendte kamp på hovedet

Her må DBU og Divisionsforeningen simpelt hen åbne tegnebogen og prioritere det her område.

Alt andet bliver mere og mere professionaliseret, pengene bliver større og større, men det virker, som om at man har glemt dommerne i den ligning. Ærgerligt for dommerne er selvfølgelig også ærekære og vil gøre alt for at undgå fejl.

SAMMEN MED en øget udnyttelse af teknologi så er jeg sikker på, at det vil betyde, at jeg ikke skal hidse mig så voldsomt op over dommerne. Ikke så tit som det sker i øjeblikket i Superligaen i hvert fald!

Se dommer indrømme graverende fejl i Esbjerg-kamp:

49 kommentarer
Vis kommentarer