Annonce:
Annonce:

Tøffe tager sig til hovedet: Vi er til grin i hele verden

Ekstra Bladets fodboldkommentator ved ikke helt, om han skal kalde på Gøg & Gokke eller Monty Python - men de er i hvert fald sjovere end de danske dommere

Annonce:

VI ER TIL GRIN i hele verden! Man skulle jo tro, vi talte om et centralafrikansk land, hvor alting sejler – men det er kraftedeme OS, det handler om. Jamen, hvad fanden er det, der foregår?

Torsdag skete det, de færreste alligevel var i stand til at forestille sig: DBU måtte melde afbud for et dansk A-landshold til en VM-kvalifikationskamp oven på en sommer, hvor holdet badede sig succes og vandt EM-sølv i Holland.

Jeg vil ikke tage parti - eller rettere: Jeg kan ikke. Jeg har forgæves forsøgt at finde hoved og hale i denne konflikt, og det giver mig næsten hovedpine, men der må jo åbenbart sidde nogle mennesker på hver sin side af bordet, og det eneste, de kan blive enige om, er, at de ikke vil være enige. Dog blev konflikten lige sparket til hjørne fredag formiddag.

Annonce:

Man har jo altid sagt, at man ikke skal blande sport og politik, og denne konflikt er vel et meget godt eksempel på netop dét. Det er også tankevækkende, at der altid er problemer mellem Mads Øland og DBU’s topledere – og det helt store spørgsmål er: Er det bare toppen af isbjerget, vi ser? Næste forår skal der forhandles en aftale for herrelandsholdet…

Mændene bag de gakkede gangarter trues nu på deres brød af danske Superligadommere... Foto: Python Pictures
Mændene bag de gakkede gangarter trues nu på deres brød af danske Superligadommere... Foto: Python Pictures

DET ER JO REN Monty Python, bortset fra at det her overhovedet ikke er sjovt – det var ministeriet for gakkede gangarter trods alt.

Den sidste uges tid har oven i hatten budt på en sand perlerække af kontroversielle dommerafgørelser og fejlagtige beslutninger, og det trodser næsten enhver beskrivelse – men jeg skal gerne gøre et forsøg…

Nu får jeg sikkert igen dommerudvalgsformanden på nakken, men jeg fyrer gerne op under den kæphest, jeg før har luftet: Dommerne skal have hjælp!

Rasmus Minor blev kylet ud efter syv minutter i Horsens. Foto: TV3
Rasmus Minor blev kylet ud efter syv minutter i Horsens. Foto: TV3

LAD OS STARTE I Horsens, hvor Hobro måtte spille 83 minutter i undertal efter et rødt kort til Rasmus Minor i en situation, hvor man i den grad kan diskutere, om han fratager modstanderen en oplagt scoringsmulighed. 

Annonce:

I Aalborg fik hjemmeholdet straffe, da Daniel Jørgensen blev ramt på hånden, mens Helsingør intet fik, da Robert Kakeeto tilsvarende blev ramt i den anden ende. Hvor er linjen så henne?

Sammy Skytte fik sit andet gule kort lige før pausen i Brøndby. På tv kan man tydeligt se, at Silkeborg-spilleren prikker til bolden og faktisk trækker benet til sig for at undgå at skade modstanderen.

Men det handler jo også om gefühl og fingerspidsfornemmelse. Min påstand er, at det røde kort nok ikke var hevet frem til et københavner-derby på et udsolgt stadion.

Bashkim Kadrii fik sit andet gule kort i Farum for at sparke på mål kort efter fløjten, og det ER jo tåbeligt! Specielt på et stadion, hvor man kan høre en knappenål falde til jorden. Dommeren kan give det, det er helt efter reglerne – men er det også efter ånden?

Adskillige kampe kunne jo ende med fem-seks røde kort, hvis reglerne skulle følges til punkt og prikke.

Annonce:

Så har vi pokalkampen mellem HIK og Silkeborg, hvor dommeren fuldstændigt ud af det blå valgte at afvikle straffespark-konkurrencen efter ABBA-metoden – hvilken planet kommer Peter Munch Larsen fra?

Mads-Kristoffer Kristoffersen stikker Dino Mikanovic det første gule kort - det næste faldt 12 minutter inde i pausen! Foto: /ritzau/Mikkel Berg Pedersen
Mads-Kristoffer Kristoffersen stikker Dino Mikanovic det første gule kort - det næste faldt 12 minutter inde i pausen! Foto: /ritzau/Mikkel Berg Pedersen

DET BLEV FULDSTÆNDIG GROTESK i Aarhus, hvor Mads-Kristoffer Kristoffersen stak Dino Mikanovic det røde kort 12 minutter inde i pausen!

Enhver kan se, at spilleren er ophidset efter at have filmet i straffesparkfeltet, og han koger, da han på vej fra banen puffer til tre stole – og ikke sparker til fire, som det blev udlagt efter kampen. I mine øjne en stor overreaktion fra dommeren, og hvis spilleren skal have gult kort nummer to, hvorfor i alverden går han så ikke direkte i omklædningsrummet og stikker ham det med det samme?

Det er sgu da ren Gøg og Gokke det der.

Bashkim Kadrii tror ikke sine egne øjne - og i hvert fald ikke ører - efter rødt i Farum. Foto: /ritzau/Lars Poulsen
Bashkim Kadrii tror ikke sine egne øjne - og i hvert fald ikke ører - efter rødt i Farum. Foto: /ritzau/Lars Poulsen

JEG ER EN VARM fortaler for et videosystem, der giver dommerne mulighed for at studere afgørende episoder, og hvis det var mig, ville jeg da bruge min Viaplay-konto i pausen til lige at spole første halvleg igennem.

Annonce:

Man kunne jo bede fjerdedommeren om lige at notere, at der er en ting efter 22 minutter og 43 sekunder, vi lige skal se igennem – i stedet for at vedkommende står limet derude som Bent Betjent og mest er beskæftiget med at påtale, når trænerne bevæger sig en millimeter uden for det tekniske felt.

Danske dommere har det sorte bælte i mangel på fingerspidsfornemmelse, og jeg tænker tit, at de ville komme længere ved at lægge en hånd på skulderen af en spiller, der er ved at kamme over, og sige: Næste gang, så… For i min verden skal der lidt mere til det andet gule kort end det første.

Hør nu her!. Jeg siger ikke, at danske dommere er dårlige. Der er masser af eksempler på fremragende præstationer og se bare, hvor godt de kan dømme i et derby med 30.000 tilskuere eller i en pokalfinale.

Jeg synes bare, de skal have noget hjælp!

 

TOP: Dejligt, at man kan bruge FCK som sovemedicin. Jeg faldt endnu en gang i søvn til en af deres Europa League-kampe, men nåede dog lige at se begge mål, fordi de faldt i løbet af de første 20 minutter…

 

Annonce:

FLOP: Danmark trak Irland i playoff! Efter min mening klart den sværeste modstander, jeg havde helt klart foretrukket Sverige uden Zlatan – og så skal vi oven i købet spille på udebane i den sidste kamp.

Dansk farce udstillet: Så meget tjener de norske fodboldkvinder

Træt af drama og konflikt: Så tæt var Nadim på at smutte

Frustreret Harder: DBU har kørt psykisk terror mod os

Fodbold-farcen på pause: Ny aftale indgået

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Mere fra Ekstra Bladet+

Annonce:
Politiske skandaler har siden 2003 udløst 12 kommissioner
Annonce:

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:
Annonce:
Annonce: