Tøffe vurderer: Her er AGF's chancer

AGF's pokalvinder fra 1996 Stig Tøfting giver sit bud på, hvor aarhusianerne kan drille de store favoritter fra FCK

Glen Riddersholm er lidt mere optimistisk end Tøfting: Se hvem han regner med skal score AGF's mål

HVIS JEG HAVDE haft hår tilbage på hovedet, så er jeg sikker på, at et par af dem var blevet grå med udsigt til den opgave, jeg blev stillet over for til denne klumme.

’Giv mig lige tre gode grunde til, at AGF vinder pokalfinalen’, sagde Ekstra Bladets sportsredaktør.

Tak for kaffe!

JEG SAD JO I Parken i søndags og så, hvordan FCK i store perioder kørte FCM midtover. Specielt i første halvleg flækkede de dem totalt og spillede en gang fodbold, som ingen hold kan matche i Danmark. Fart, fysik, kreativitet og effektivitet.

En ren magtdemonstration, og Ståle Solbakkens tropper rammer topformen perfekt.

To dage tidligere havde jeg siddet på Aarhus Stadion og set AGF i en pinlig affære tabe 2-1 til Viborg. Uden hjerte, vilje, mod og opfindsomhed. Hvis det er indstillingen mod FCK, så bliver AGF jævnet med jorden.

Det var AGF’s ringeste 60 minutter i hele sæsonen, og det var først, da Viborg scorede til 2-0, at hjemmeholdet vågnede bare en anelse op.

SÅ SELV FOR en indfødt aarhusianer – fra dengang byen var med Å – så har jeg selvfølgelig ikke meget, at have optimismen i.

Men vi må jo i gang med det – og jeg mener faktisk, at AGF har en chance. Ikke stor, men den er der.

Det er godt nok et slidt udtryk, men i en pokalfinale kan alt ske. Kig på FC Vestsjælland sidste år, der heller ikke var levnet mange chancer mod FCK, men alligevel fik presset favoritterne ud i forlænget spilletid.

Motivationen må være kanonstor hos AGF. For FC København-spillerne er det mere business-as-usual at stå i en pokalfinale, men for AGF’erne sker det trods alt ikke hver dag, og kun Danny Olsen (to gange), Elmar Bjarnason (en), Alexander Juel Andersen (en) og Glen Riddersholm (en) har tidligere har prøvet at stå i en pokalfinale. Alle dog uden sejr.

Sådan så det ud, da AGF sidst vandt en titel: Pokalen i 1996 mod Brøndby. (Foto: Jens Dresling)
Sådan så det ud, da AGF sidst vandt en titel: Pokalen i 1996 mod Brøndby. (Foto: Jens Dresling)
 

Mange har talt om, at FCK har en fordel, fordi det er deres sædvanlige hjemmebane. Den køber jeg ikke. Der kommer nærmest flere AGF-fans end FCK-fans – og at have så mange fans med på udebane er noget helt specielt. Det husker jeg selv fra 1996, og det rygstød, det giver, er ubeskriveligt. Det løfter virkelig ens tro på egne evner. Man vil SÅ gerne vise dem, at de ikke tager turen forgæves.

AGF kan finde noget optimisme i, at de to møder med FCK er endt med to uafgjorte kampe. 2-2 i Parken og 0-0 i Aarhus. Det er altså ingen skrækmodstander for AGF.  og de har haft nogenlunde styr på det kommende danske mesterhold i denne sæson – og måden at spille dem på i de to kampe skal selvfølgelig gentages.

JEG HAR IKKE de samme problemer med at finde en masse gode argumenter for, at FCK napper pokalen – og måske er det nok at nævne navne som Nicolai Jørgensen, Benjamin Verbic, Ludwig Augustinsson og ikke mindst Thomas Delaney.

Selvfølgelig er FCK storfavorit, og det vil være en stor skuffelse, hvis ikke FCK for andet år i træk kan kalde sig danske pokalvindere – og i år hjemføre The Double. Som de senest gjorde i 2009.

Spiller for spiller er de mindst to niveauer over AGF – og der er vel kun én spiller, som måske kan klare sig i den direkte konkurrence, nemlig Morten Duncan Rasmussen over for Federico Santander.

Duncan er AGF's store profil. (Foto: René Schütze)
Duncan er AGF's store profil. (Foto: René Schütze)
 

JEG GLÆDER MIG alligevel som et lille barn, og det er fedt at mærke den helt vanvittige fodboldstemning, der er kommet i Aarhus med udsigten til dagens pokalfinale.

Det hele summer, og selv om der er stor sandsynlighed for, at de optimistiske AGF-fans ender med en lang næse, så er det skønt, at pokalfinalen får al den hype.

Opbakningen til Glen Riddersholm er også stadig intakt, selv om han ikke har gjort det nemt for sig selv med nul sejre i ni Superligakampe. Det er ganske enkelt ikke godt nok – og han er da heldig, at der kun er en nedrykker fra Superligaen.

ALLIGEVEL ER JEG stadig positiv over for kombinationen af Riddersholm og AGF. De træninger, jeg har set med AGF, har i hvert fald vist langt mere humør, end jeg har set tidligere – og intensiteten og nerven fejler ingenting. Nu er det på tide, at det bliver overført til kamp.

Selvfølgelig dækker han sig ind under proces og tid til at skabe forandringer, men selv om AGF selvfølgelig er mega underdogs i pokalfinalen, så er den vanvittig vigtig for Riddersholms fortsatte arbejde.

Det må for alt i verden ikke ende i en 4-0-snitter eller noget i den retning, for så vil al den optimisme og begejstring, pokalfinalen har skabt, hurtigt vende til frustration og sværere arbejdsbetingelser for Riddersholm.

PÅ DEN MÅDE rækker pokalfinalen også ind i fremtiden for AGF. Der skal i hvert fald ikke være tale om, at man ikke var klar eller gav ALT, hvis finalesejren glipper.

Skal man dø, så skal det fandeme være med støvlerne på!

33 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere