Tøffes dom: Guld eller goodbye, Glen!

Ekstra Bladets fodboldkommentator, Stig Tøfting skriver i sin klumme, at Riddersholm skal skaffe mesterskabet til FCM i år. Ellers får han ikke flere chancer

Se Allan Olsen, Stig Tøfting og Mads Glenn Wehlast diskutere Brøndby, FCM og resten af Superligaen i Fodbold med Attitude.

Hvor er det fedt! Superligaen skal i gang med anden runde efter vinterferien og så ryger vi ind i et brag, der har kæmpe betydning for begge hold. Det er selvfølgelig Brøndby-FC Midtjylland i morgen jeg taler om.

Allerede i sidste uge udpegede jeg Thomas Frank som Superligaens mest pressede mand og efter første runde, hvor Brøndby tabte til AaB, så er presset på Thomas Frank ikke ligefrem blevet mindre. Ja, Brøndby spillede godt, men fik ikke scoret på deres chancer – og nu venter så Superligaens måske bedste mandskab.

Stig Tøfting mener, at Brøndby-træner Thomas Frank går et vanskeligt forår i møde. (Foto: Tariq Mikkel Khan) Superligaen - 21. feb. 2015 - kl. 11:05 Tøffes dom: Han er Superligaens mest pressede mand

Et nederlag til FCM, mens Randers formentlig kører Silkeborg over, ja så er Brøndby lige pludselig 10 point efter den bronzeplads, der er målsætningen for klubben. En ambition, der måske allerede kan skydes ned kort inde i foråret.

Der er dog to ting, som Thomas Frank kan tage med ind til kampen og sætte sin lid til:

  • Brøndbys hjemmebane er Danmarks næstbedste. Syv sejre, en uafgjort og et nederlag aftvinger respekt. Den berømte 12. mand på endetribunen kan stadig hjælpe de gulblusede. Brøndby-fansene er outstanding.
  • Det var lige præcis Brøndby, der satte gang i FCM’s gummiben i sidste sæson. I tredjesidste kamp vandt Brøndby 3-1 over FCM, der stivnede helt i guldkampen efter det nederlag.

Se også: Mareridtet kan fortsætte, Brøndby!

Så måske kan Thomas Frank gøre foråret hedt for vennen Glen Riddersholm, men FCM-træneren er altså også under et voldsomt pres. Der er nemlig satset big time i FC Midtjylland for at hive det mesterskab hjem.

Superligaprofilen Martin Pusic er købt dyrt ind sammen med den svenske keeper Johan Dahlin. Samtidig afviste man store bud på både Pione Sisto og Sylvester Igboun, og tidligere har de sendt FCK på porten, da københavnerne forsøgte sig med Jesper Juelsgaard og i flere omgange Erik Sviatchenko.

Der er spillet med musklerne og alt andet en det mesterskab vil være et nederlag for lykkelige Glen Riddersholm.

Se Glenn Riddersholm afvise Ståle:

Jeg kan heller ikke forestille mig andet, end at hvis Riddersholm for andet år i træk smider guldet efter en solid føring, ja så vil man ikke rejse en statue af Riddersholm i Herning, men nok nærmere prøve en anden løsning i det midtjyske.

Barskt? Ja, men hvis Riddersholm bommer igen, så vil der klæbe sig et lige-ved-og-næsten skilt til ham – og når de ambitiøse midtjyder på alle andre parametre har taget et step op, så skal træneren også levere.

Presset kommer selvfølgelig også fra FCK, der med otte sejre, tre uafgjorte og nul nederlag i de sidste 11 kampe gør alt hvad de kan for at holde pistolen for midtjydernes pande.

FC Midtjyllands materiale er klart i mesterskabsklassen. I kampen mod OB var Pione Sisto ude med en skade, Morten Duncan Rasmussen startede på bænken og det samme gjorde en af efterårets profiler Patrick Banggaard. Det vidner om klasse og stor bredde.

Se også: Dommen over Superliga-debutanterne: Fra hot til absolut not!

Som noget nyt skal Glen Riddersholm også håndtere den hårdere konkurrence på holdet. Jeg ved, at Morten Duncan ikke synes det er det fedeste i verden at sidde på bænken. Riddersholm sagde selv, at Duncan ikke var 100 procent klar efter en skade, men angriberen mente selv han var fuldstændig klar og havde været det i lang tid – og kom da også ind og scorede.

Bare et lille eksempel på, hvad Riddersholm også skal håndtere, men det er min klare overbevisning, at det klarer han også.

Meldingerne om Brøndbys bane er de sædvanlige. Plan, men uden græs – altså uegnet til Brøndbys polerede fodbold. Derfor er sikker FCM vil forsøge at ramme Brøndby på fysikken. Et felt, der er FCM’s styrke og Brøndbys svaghed, så forvent, at midtjyderne vil flæske igennem på Brøndby Stadion.

Jeg vil specielt glæde mig til at se de drabelige dueller mellem Daniel Agger og Martin Pusic. Jeg husker tydeligt deres møder i efteråret, da Brøndby besøgte Esbjerg to gange – og der blev ikke lagt fingre imellem.

Under alle omstændigheder bliver det en intens affære – og for den tabende træner vil det få presset til at stige.

TØFTINGS DOM OVER UGEN:

Flop: Randers. Selvfølgelig ikke for præstationerne på banen, men sportschef Peter Christiansen skal da lige have et hug. Han vil ikke ændre den målsætning for klubben, der hedder top-6. Det er en ommer, PC! Med en sejr over Silkeborg i dag, så kan I være 9-12 point foran nr. syv. Overliggeren skal hæves efter sådan en start.

Top: Europa League. Ja, jeg ved godt lillebroren til Champions League er blevet hånet, men i de tre jeg på Canal 9 har arbejdet med turneringen har niveauet aldrig været højere. Efter torsdagens runde er 10 ud af 16 hold i top-3 i deres respektive ligaer. Det er i klasse.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere