Tøffes dom: Her er vinderne og taberne i Superligaen

Plæneklipperen uddeler ros og svinger krabasken, inden Superligaens grundspil går ind i den afgørende fase - spænding finder man i hvert fald ikke i toppen...

Ingen over og ingen ved siden af FCK, selv om Brøndby har imponeret Stig Tøfting. Her er Andreas Cornelius og Benedikt Röcker i duel om bolden i nullerten forleden. Foto: Lars Poulsen
Ingen over og ingen ved siden af FCK, selv om Brøndby har imponeret Stig Tøfting. Her er Andreas Cornelius og Benedikt Röcker i duel om bolden i nullerten forleden. Foto: Lars Poulsen

Jeg vovede pelsen som spåmand, inden Superligaen gik i gang sidste sommer – og jeg kan vel godt prale lidt: Inden næstsidste runde har jeg ramt plet med fem af de seks hold, der pt. bejler til pladserne i medalje-slutspillet.

Du kan se listen her på siden, men jeg må lige knytte den kommentar, at jeg den sommerdag delte det op på følgende måde: Jeg havde otte hold, som jeg vurderede ville kandidere til top 6, dernæst fire hold, der skulle slås om pladserne fra ni til 12 – og så forudså jeg, at Horsens og Silkeborg ville tage bund-placeringerne.

Det fik jeg ikke lige helt ret i, så jeg fletter lige næbbet et øjeblik, når det gælder praleriet…

Nogle har overrasket pænt, andre har skuffet stort, og der er ikke meget spænding i toppen af ligaen, hvor guld og sølv stort set er fordelt. Men den ny turnerings-struktur har i hvert fald kastet spænding ind omkring næsten alle andre placeringer her to runder før, den store streg skal slås.

Superligaen er mere spændende end længe set. Specielt kampen om femte- og sjettepladsen bliver et vildt drama, og der er uden tvivl lagt op til et drabeligt nedrykningsspil efter runde 26.

Hvis dog bare toppen havde været lige så tæt…

FC København understregede nok engang klassen, da københavnerne imponerede og vandt 2-1 over Ajax i Parken. Her jubler Rasmus Falk - efter et halvt minut! Foto: Lars Poulsen
FC København understregede nok engang klassen, da københavnerne imponerede og vandt 2-1 over Ajax i Parken. Her jubler Rasmus Falk - efter et halvt minut! Foto: Lars Poulsen

FC KØBENHAVN  +

Suveræn nummer ét, på sikker kurs mod mesterskabet – og alligevel har Ståle Solbakkens tropper overrasket mig positivt. Jeg var ikke klar over, at de var SÅ overlegne! Konceptet og organisationen er på plads, de er så sikre i deres måde at spille på - holdet har kun lukket ni mål ind i 24 kampe. Mesterligt! FCK er samtidig ligaens suverænt mest boldfaste mandskab.

FC MIDTJYLLAND  -

Midtjyderne har skuffet, og jeg er overrasket over, at holdet ikke er mere med i kampen om andenpladsen, end tilfældet er. Ydermere kan det jo rent faktisk ende med, de ender uden for medaljerne… Fire nederlag i fem kampe før pausen – og blot én sejr hidtil i foråret… Langt fra godkendt.

Kent Nielsen har langt om længe fået bragt OB derhen, hvor alle - dem selv inklusive - troede, holdet hørte til. Men alt for sent til at nå slutspillet. Foto: Lars Poulsen
Kent Nielsen har langt om længe fået bragt OB derhen, hvor alle - dem selv inklusive - troede, holdet hørte til. Men alt for sent til at nå slutspillet. Foto: Lars Poulsen

OB –

Efterårets største skuffelse! Hvis jeg i sommer havde sagt, at OB ville ligge næstsidst efter 21 runder, ville ingen have troet mig. Med den trup burde fynboerne have bejlet til bronzen og som minimum ligget i top 6. De har udnyttet vinterpausen optimalt, endnu engang købt godt ind (på papiret) og spiller lige nu, som jeg og de selv havde forventet. Men det tog godt nok sin tid…

BRØNDBY +

Ny træner og en markant anderledes spillestil. Brøndby var virkelig en ubekendt faktor i sommer, men klubben har taget mig med storm, og jeg er blevet fan af deres seværdige spillestil. Teemu Pukki var jeg ikke i tvivl om, men at han og Kamil Wilczek fungerer så fremragende oppe foran var ikke lige til at forudse. Holdet med flest afslutninger i ligaen – men der er stadig et stykke til at blive en reel udfordrer til FCK.

Efter snart otte år, hvor Plæneklipperen gang på gang har undervurderet SønderjyskE, ramte han endelig plet... Det har Mikkel Hedegaard også netop gjort her mod AGF forleden. Foto: René Schütze
Efter snart otte år, hvor Plæneklipperen gang på gang har undervurderet SønderjyskE, ramte han endelig plet... Det har Mikkel Hedegaard også netop gjort her mod AGF forleden. Foto: René Schütze

SØNDERJYSKE +/-

Efter næsten otte år som klummeskribent i Ekstra Bladet rammer jeg så endelig plet! Jeg har år efter år undervurderet sønderjyderne, men blind høne finder også korn… De europæiske opgør gav en miserabel start, nul sejre i de første otte kampe, og på den baggrund må jeg sige: Det er da meget godt gået, at de selv kan afgøre, om de skal have en plads i slutspillet.

LYNGBY +

Jeg tippede inden sæsonen Lyngby som kandidat til top 6, og jeg var ikke et sekund i tvivl, fordi David Nielsen havde købt fornuftigt ind af erfarne spillere – og han har fået meget ud af dem. Med 29 år og 35 dage i snit havde Lyngby mod FCM ligaens ældste startformation – uden at nogle er for gamle! Min eneste tvivl var: Kan de score mål nok? Det har de egentlig ikke gjort, men de har fået imponerende mange point ud af de 23, de har lavet – og så er de det hold, der tackler mest.

AGF havde langt fra noget stort transfervindue, og holdet er alt for afhængigt af Morten Duncan Rasmussen. Her sikrer han et point i Randers i fredagens aftendrama. Foto: Ernst van Norde
AGF havde langt fra noget stort transfervindue, og holdet er alt for afhængigt af Morten Duncan Rasmussen. Her sikrer han et point i Randers i fredagens aftendrama. Foto: Ernst van Norde

AGF –

De hviie har i den grad skuffet, og man kan bestemt ikke påstå, det er imponerende, når Glen Riddersholms statistik som GF’træner tæller sølle ni sejre i 40 kampe! Jeg troede, de kunne kandidere til slutspillet – men tog grueligt fejl. Det sidste transfervindue var bestemt ikke noget at prale af, og så er holdet for fastlåst i 4-1-4-1, der gør det alt for afhængigt af, hvad Duncan kan præstere.

AaB +/-

Nordjyderne startede som lyn og torden, var ubesejrede efter syv runder og tophold! Den start gav dog et lidt forkert billede af, hvad truppen var til, men efter den gode start og en periode langt under niveau, fandt AaB sig selv igen og lever på den måde helt op til mine forventninger inden sæsonstart: Et hold, der kan lande i – eller lige uden for - slutspillet.

Awer Mabil havde to mål at juble over, da Esbjerg for en sjælden gangs skyld var overbevisende mod SønderjyskE i det såkaldte forårs første Superliga-runde. Foto: Christer Holte
Awer Mabil havde to mål at juble over, da Esbjerg for en sjælden gangs skyld var overbevisende mod SønderjyskE i det såkaldte forårs første Superliga-runde. Foto: Christer Holte

ESBJERG –

Otte point efter de første 16 runder! Så dårlige havde jeg trods alt ikke regnet med, de var, og man tør jo slet ikke tænke på, hvor de havde været, hvis holdet ikke havde hentet 11 point i de sidste seks kampe op til jul. Den afslutning burde have givet lidt optimisme, så det undrer mig helt vildt, at en klub i den position så sprænges til atomer med seks afgange i vinterpausen.

VIBORG -

Mine forventninger til Johnny Mølbys trup var større, men nu er jeg ret sikker på, at holdet ender med at skulle spille både nedryknings-slutspil og playoff-kampe – selv om de har hentet fem point i de første fire kampe efter nytår. Lidt overraskende, fordi de sagde farvel til deres styrmand og vigtigste spiller, Mikkel Rask. 

Randers' unge forsvarstalent Jonas Bager havde godt styr på såvel Morten Duncan som sig selv - lige ind til den dramatiske slutning. Foto: Ernst van Norde.
Randers' unge forsvarstalent Jonas Bager havde godt styr på såvel Morten Duncan som sig selv - lige ind til den dramatiske slutning. Foto: Ernst van Norde.

RANDERS +

Efter afskeden med Colin Todd havde jeg regnet med, de ville få problemer med at finde sig selv – ikke mindst fordi, Olafur Kristjansson jo kom fra en helt anden spillestil i FCN. De gjorde det rigtigt fint, var til og med runde 17 a point med Brøndby på en delt andenplads og havde mulighed for at lave klubbens bedste resultat i historien. På trods af syv nederlag i streg uden scoringer i de seks - og uafgjort mod AGF – ligger de alligevel bedre, end jeg havde regnet med.

Det går Godsways vej for tiden i Farum. Angriberen var igen sprudlende, da FCN smadrede Silkeborg fredag aften. Foto. Jens Dresling
Det går Godsways vej for tiden i Farum. Angriberen var igen sprudlende, da FCN smadrede Silkeborg fredag aften. Foto. Jens Dresling

FC NORDSJÆLLAND +

Dem havde jeg ikke stor fidus til, og efter en vanvittigt svær start lignede det jo også, jeg ville få ret. Men det sidste halve år er der sket en tydelig udvikling med mælketænderne, og kulminationen kom, da de spillede lige op med FCK, med sejren over Brøndby og da de slagtede Silkeborg! Jeg ser intet hold, der har lige så meget speed i front, som Donyoh og Asante præsterer. Den duo kan gøre ethvert forsvar utilpas, når defensiven står højt.

HORSENS +

Bo Henriksens tropper har været en positiv overraskelse i størstedelen af sæsonen, men er vel efterhånden faldet til det niveau, jeg regnede med. Det er det hold, der har bolden mindst, og spillet er bestemt hverken yndefuldt eller rammer høje stil-karakterer. Men pointhøsten er højere end forventet – til gengæld skal de også være glade for dem, de har skrabet sammen.

Peter Sørensen har haft rigeligt at se til også uden for banen, men alligevel har Silkeborg overrasket positivt. Fredag aften gik det dog grueligt galt i Farum, og cheftræneren kæmper med at finde en grimasse, der kan passe. Foto: Jens Dresling
Peter Sørensen har haft rigeligt at se til også uden for banen, men alligevel har Silkeborg overrasket positivt. Fredag aften gik det dog grueligt galt i Farum, og cheftræneren kæmper med at finde en grimasse, der kan passe. Foto: Jens Dresling

SILKEBORG +

Midtjyderne er vel den helt store positive overraskelse både point- og spillemæssigt – og dét oven i købet i en tid, hvor Peter Sørensen ellers har haft nok at se til. Jeg husker tydeligt deres første kamp i Odense, hvor de var flade efter 55 minutter og svineheldige med at få 0-0 – men hatten af: Indtil kollapset i Farum havde Silkeborg i de foregående 17 kampe kun tabt til FCK, Brøndby og haft en svipser mod AaB.

Tøfting slagter Randers: Miserabelt!

Tøffe: Stærkt valg, Bendtner!

Tøfting: Her er Superligaens varmeste sæder

LIGE NU

Mere fra Ekstra Bladet+

LIGE NU
Pape blev pelset af sin egen flok

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Udforsk Ekstra Bladet+