Annonce:
Annonce:

Tøffes opsang: Her er Superligaens største problem

Ekstra Bladets fodboldkommentator, Stig Tøfting, langer blandt andet ud efter de halvtomme stadions rundt omkring i landet. Den kendte 'forsker-ordningen' får også en røffel fra Tøffe

Stig Tøfting er ikke forundret over, at Superliga-stadions rundt omkring i landet ikke kan blive udsolgt. Foto: Jens Dresling
Stig Tøfting er ikke forundret over, at Superliga-stadions rundt omkring i landet ikke kan blive udsolgt. Foto: Jens Dresling
Annonce:

ALLE HYLER OP. Superligaen mister tv-seere, tilskuere og interessen daler. Fodbolden er elendig, profilerne få – og det er pissehamrende koldt at stå på stadion, når man nu kunne sidde hjemme i sofaen med alverdens topkampe på fladskærmen.

Brøndby og FCK er måske undtagelserne og når de møder hinanden, så rammer Superligaen en vis form for internationalt snit.

KOLDT OG KYNISK, må jeg bare konstatere, at hvis produktet og helhedsoplevelsen er i orden, så vil folk gerne til lommerne.

Jeg holder meget af Superligaen som trods alt giver den nærhed for en dansker som ingen andre ligaer kan matche – og jeg ville da ønske, at jeg kunne være lidt mere positiv, men der er nogle problemer, som de ansvarlige ledere skal have kigget på.

Annonce:

Nu er det ikke fordi, at jeg påstår, at jeg har de store forkromede løsninger, jeg nøjes denne gang med at beskrive, hvad det er jeg ser og hører i det daglige.

LAD OS DA bare taget vejret først. Da Sønderjyske spillede mod Brøndby i søndags var der voksne mænd i flyverdragt! Det havde jeg sgu aldrig set før – og jeg har da heller aldrig set dem i København …

Bare lige for at illustrere, at løsningerne næppe er ens på Sjælland og i Jylland – og det var da imponerende, at 6038 havde trodset vejr og vind i Haderslev.

Foto: Anders Brohus
Foto: Anders Brohus
 

Nå, men fodbold i februar er en kæmpe udfordring tilskuermæssigt og det samme er decemberkampene. Specielt, når man spiller på uvenlige tidspunkter som fredag aften kl. 20.15.

Sådan er den nuværende aftale nu engang skruet sammen, men det jo ikke raketvidenskab, at det kan være svært at tromme folk sammen på stadion, når man konkurrerer med Vild med Dans, X Factor og familietid.

Annonce:

SÅ ER DER manglen på profiler. Hvem f… er det, hvor man lige tænker ’Ham skal vi på stadion og se. Det bliver fedt’.

Jeg kan ikke finde dem ret mange steder – og når så afsindigt mange har et udenlandsk pas, så bliver det ikke ligefrem nemmere. Ok, hvis et hold spiller fremragende og vinder, så er folk sgu’ ligeglade med, hvor spillerne kommer fra, men hvis det er middelmådige udlændinge, der afløser danske talenter, så har man et problem.

HER ER JEG OGSÅ nødt til, at lange lidt ud efter den såkaldte forskerordning, hvor du som udlænding, der tjener mere end 55.000 kroner om måneden slipper med 30 procent i skat.

Omregnet betyder det, at du skal betale en dansker 100.000 kroner om måneden og en udlænding 60.000 kroner om måneden for at de får det samme udbetalt.

Annonce:

Så skal man jo ikke være nationaløkonom for at se, hvorfor det er billigere at hente en uden dansk pas. Min påstand er, at det kan blokere for den danske talentudvikling og altså også publikums mulighed for at se nogle flere danske talenter i aktion.

En undtagelse er selvfølgelig FC Nordsjælland, men om så Ronaldo eller Messi stillede op, så bliver der ikke udsolgt alligevel.

JEG ER DA HELT med på, at netop forskerordningen gør det muligt for klubber at hente spillere som Rafael van der Vaart til Danmark og den type kan bestemt også være med til, at forme de danske talenter.

Og vi mangler jo profiler og spillere, trænere, ledere der stikker ud. Jeg er helt sikker på, at trods cirka 400 Superligaaktører fra spillere over sportsdirektører til assistenttrænere, så er jeg ikke den eneste, der hiver mig i det manglende hår over, hvem f… man skal skrive om?

Foto: Ernst van Norde
Foto: Ernst van Norde
 

Pas nu på, at det hele ikke bliver så forbandet pænt, ligegyldigt og strømlinet.

Det helt afgørende er selvfølgelig, hvilken oplevelse man får på stadion og foran skærmen – og her kan man ikke snyde folk.

Annonce:

DET ER JO ikke Champions League eller Premier League, men når Hammerby kan samle et snit på knap 23.000 i Sverige selvom de blev nr. 11 i sidste sæson og Rosenborg over 17.000 i en langt mindre by end København, så må vi også bare erkende, at vi er kræsne og forvente.

At vi slet ikke har den fankultur som findes i andre lande, hvor sæsonkortet nærmest bliver givet i dåbsgave.

Alle klubber – på nær AGF – er gået ned i tilskuertal på hjemmebane i denne sæson og selvom man ikke skal konkludere på den nye struktur endnu, så er det påfaldende.

Var det så god en idé at have 14 klubber i ligaen? Svaret får vi, når slutspil og nedrykningsspillet er overstået.

Eller skal vi bare erkende, at klubber som Lyngby, FC Nordsjælland eller Horsens ikke er egnet til topfodbold, fordi folk ganske enkelt ikke gider dem?

SPØRGSMÅLENE ER mange og det er en vanvittig kompleks diskussion, men jeg håber diskussionen vil tage fart herfra.

Der ligger i hvert fald en kæmpe opgave for klubber, spillere, ledere og alle andre, der beskæftiger sig med Superligaen til at bidrage med nogle løsninger.

Måske gratis flyverdragter til alle…

Annonce:

__________________________________________________________________________________________________

UGENS TOP:

AaB. Det er da helt forrygende, at man kan sælge Christian Bassogog for godt 45 millioner kroner, hente en lottokupon i Jakub Sylvestr – og så har han allerede overstrålet Bassogog. Jeg kan sgu’ godt forstå, hvis Allan Gaarde stadig ruller rundt på gulvet af grin – og hvis ikke titlen var optaget, så ville han være Superligaens Gulddreng …

Foto: Polfoto
Foto: Polfoto
 

UGENS FLOP:

Randers. Seks nederlag i seks kampe og nul scoringer i de sidste fem. Det er fuldstændig håbløst, og Randers-holdet er selvfølgelig blottet for selvtillid, kreativiteten er nærmest væk og hænger udelukkende på Kasper Fisker. Derudover mangler der i den grad kynisme i begge ender – måske havde det været smart at sige nej til tilbuddet på Mikael Ishak. Der skal ikke meget til, før de når med i slutspillet, men så skal proppen fandeme sættes i hullet nu.

Foto: Lars Poulsen
Foto: Lars Poulsen
 

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.

Mere fra Ekstra Bladet+

Annonce:
Den syge velfærdsstat skal dominere den kommende valgkamp

Udforsk Ekstra Bladet+

Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:
Annonce:
Annonce: