Tøffes Superliga-dom: Fire trænere kan hurtigt være på vippen

Flere Superliga-klubber kan skifte ud på cheftrænerposten i vinterpausen, og nogle bliver sværere at undvære end andre, siger Stig Tøfting

David Nielsens position i AGF må blive vendt af bestyrelsen, hvis aarhusianerne taber mod Hobro i efterårets tæppefald i Superligaen, mener Stig Tøfting. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
David Nielsens position i AGF må blive vendt af bestyrelsen, hvis aarhusianerne taber mod Hobro i efterårets tæppefald i Superligaen, mener Stig Tøfting. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

NÅR AGF og Hobro har afgjort mandagskampen imellem sig, går Superligaen på vinterferie. Det betyder selvfølgelig, at vi skal undvære fodbold fra den hjemlige andedam i nogle måneder, men det betyder også, at der kommer til at ske ændringer i persongalleriet i klubberne.

Vi skal lære nye navne at kende i transfervinduet, mens vi skal tage afsked med andre. Også på den mest synlige position i klubberne – cheftrænerposten – kan der sagtens komme til at ske ændringer i løbet af vinteren.

Lad mig bare sige det, som det er: Der er nogle cheftrænere, jeg vil have sværere ved at undvære end andre!

HELT KONKRET så tror jeg, at der er tre-fire Superliga-klubber, der enten overvejer eller kan blive tvunget til at overveje, om man skal skifte cheftræner.

Yderst på vippen sidder Claus Nørgaard i Haderslev. Det er heldigvis ikke mig, der afgør, om nogen skal fyres eller ej, men det er mit job at have en holdning til Superligaen og de personer, der optræder i landets bedste række.

Claus Nørgaard er den Superliga-træner, der sidder mest usikkert i sit sæde. Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Claus Nørgaard er den Superliga-træner, der sidder mest usikkert i sit sæde. Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
 

Jeg har tit drillet Preben Elkjær og Peter Grønborg med, at de har verdens letteste job, når de står og kritiserer José Mourinho i Champions League-studiet. Når jeg kritiserer en Superliga-træner, så skal jeg se ham i øjnene weekenden efter.

DET KAN jeg sagtens, og derfor tillader jeg mig også at skrive, at ud fra hvad jeg ser og hører, så vil jeg ikke komme til at savne Claus Nørgaard i SønderjyskE. Det kan godt være, det er barskt skrevet, men sådan er gamet, og det ved trænerne godt.

Jeg synes ikke, Claus Nørgaard bidrager med særlig meget til hverken spillet i Haderslev eller fansene og offentligheden for den sags skyld.

Han indledte sin tid i Sønderjylland med et pointsnit på 1,06 i 15 kampe. Det løftede han i sidste sæson til 1,25.

Dette efterår er han på vej tilbage i dyndet med et snit på 1,15 og udsigten til FCK i den sidste kamp. Og så hjælper det ikke, at han nærmest går i ét med tapetet, når han udtaler sig til pressen…

Der har ikke været særlig meget at smile over for Claus Nørgaard i efteråret. Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Der har ikke været særlig meget at smile over for Claus Nørgaard i efteråret. Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
 

HVIS AGF taber mandagskampen hjemme mod Hobro, så vil det i min verden være mærkeligt, hvis ikke David Nielsens position i Aarhus bliver vendt.

Om han bliver fyret, det er en anden snak, men med en resultatliste, der byder på seks nederlag i de seneste syv kampe, inklusiv det pinlige pokalexit i Næstved, så må man evaluere på, om David Nielsen gør det bedre, end Glen Riddersholm gjorde.

I Lyngby var David Nielsen klassens frække dreng. Den energi og glæde, der var, smittede af på spillerne, som vandt bronzemedaljer bl.a. på den baggrund. I AGF ser David Nielsen tynget ud, og efter nederlaget mod FC Nordsjælland var der helt slukket.

Det er langt fra en sprudlende David Nielsen, man ser i AGF. Foto: Claus Bonnerup
Det er langt fra en sprudlende David Nielsen, man ser i AGF. Foto: Claus Bonnerup
 

DET KLÆDER ikke David Nielsen at stå og forklare, at han valgte at spare Tobias Sana, fordi han havde brug for pause. Det kan satme ikke være rigtigt, at svenskeren var så træt, at han ikke kunne tage med bussen til Farum otte dage før juleferien…

Den køber vi ikke, David! Sana var blevet sat af. Stå nu ved sandheden og få ladt batterierne op i julen, så du kan finde tilbage til den sprudlende person, du var for ikke særlig længe siden i Lyngby…

Se også: Tøffe kalder det megakrise: Her er den helt gal

Allan Kuhn er det tredje navn, der kunne risikere at få langet en fyreseddel ud i vinterpausen. Jeg har tidligere været efter ham, fordi han ikke fik sat sit aftryk på Hobro, samtidig med de lukkede alt for mange mål ind på dødbolde.

NU ER der trods alt kommet bedre styr på tingene, og Hobro har kun lukket tre mål ind de seneste seks kampe, ligesom man på hjemmebane kun har tabt ét af de seneste fem opgør. Med tanke på det og strukturen, så tror jeg, Allan Kuhn får chancen i foråret.

Hobro har fået rettet nogenlunde op på en dårlig indledning på sæsonen, og derfor sidder Allan Kuhn forholdsvist sikkert i sædet. Foto: Jens Dresling
Hobro har fået rettet nogenlunde op på en dårlig indledning på sæsonen, og derfor sidder Allan Kuhn forholdsvist sikkert i sædet. Foto: Jens Dresling
 

SUPERLIGAEN RISIKERER også at måtte tage afsked med Kasper Hjulmand. Her er der ikke tale om en fyring, selv om mælketænderne fra Farum har haft svært ved at vokse frem i dette efterår. Det er ikke Hjulmands skyld. Det er klubbens strategi, og der vil komme nedtursperioder med så ungt et mandskab.

Kasper Hjulmand har et halvt år tilbage af sin kontrakt, og netop derfor kan man spekulere på, om ikke han har mod på mere end bare at være en talentudvikler, der stikker hovedet frem i medaljekampen i ny og næ.

JEG SYNES, han er bedre end det, og han er på læberne uden for Superligaens grænser!

I øvrigt er det interessant, at Carsten V. Jensen har udtalt, at man meget gerne vil forlænge Hjulmands aftale, mens man i SønderjyskE siger, at man tager den snak, når vinterpausen falder.

Nogle gange er intet svar det mest tydelige svar… Det var samme melding, som AaB gav om Morten Wieghorst, inden han fik sparket.

Der må være op til Kasper Hjulmand, om han vil fortsætte som talentudvikler i Farum eller prøve noget nut og bedre. Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Der må være op til Kasper Hjulmand, om han vil fortsætte som talentudvikler i Farum eller prøve noget nut og bedre. Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
 

ALEXANDER ZORNIGER har også gjort jorden giftig under sig i Brøndby med sine udtalelser om Masterclass og senest, da han var i et skænderi med en mindre gruppe Brøndby-fans efter kampen mod Vejle. Jeg siger slet ikke, at Brøndby fyrer Zorniger. Det ville også være et kæmpe selvmål at gøre det, fordi han er en markant personlighed og en dygtig træner.

Se også: Efter voldsom talent-kritik: Kig indad, Zorniger!

Jeg har det bedst med farverige trænere, der giver noget af sig selv. Det må man sgu sige, tyskeren lever op til!

EFTER KAMPEN mod Vejle stod han og sagde til Boldsen og jeg under et interview, at han ikke ville udtale sig om dit og dat. Alligevel kom der en lind strøm af holdninger. Han kan ikke lade være, og det er befriende!

Alexander Zorniger kunne ikke holde mund over for Tøffe og co. Screenshot TV3 Sport
Alexander Zorniger kunne ikke holde mund over for Tøffe og co. Screenshot TV3 Sport
 

Zorniger har også været et friskt pust i Superligaen, hvis man kigger på det taktiske, og den måde han udfører sit arbejde på. I dansk fodbold har man brug for, der kommer sådan nogle typer som ham og rusker op i tingene.

HER KAN vi også trække Adolfo Sormani frem som et klasse-eksempel, der kommer ind og gør tingene på sin måde. Som oprykker har Vejle en anderledes stil under Sormani, og man kan i hvert fald ikke beskylde italieneren for at have en kedelig personlighed…

Adolfo Sormanis 'farverige' personlighed har kostet fem kampe på tribunen i seneste ombæring. Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Adolfo Sormanis 'farverige' personlighed har kostet fem kampe på tribunen i seneste ombæring. Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
 

I samme boldgade har vil Ståle Solbakken. Hvor ville Superligaen være, hvis ikke han havde gjort sit indtog? Nogle kan mene, Ståle opfører sig arrogant og er for meget, når han skyder på den ene eller anden konkurrent.

MEN FODBOLD er en del af underholdningsindustrien, og det har Solbakken forstået. Resultaterne er der ingen, der kan tage fra ham.

Se også: Sprængfarligt topbrag i Parken: 'Ståle hyler, fordi de er konkurrenter!'

Hvis Zorniger, Sormani og Solbakken er farverige, så ved jeg kraftedeme snart ikke, hvad jeg skal kalde Bo Henriksen… Jeg kan kun smile, når han toner frem og kalder sig selv genial og fabler op om, at Peter Nymann er helt og aldeles fremragende, og at spillerne skal have masser af kærlighed.

Bo Henriksen er... genial... I hvert fald ifølge ham selv og Stig Tøfting. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Bo Henriksen er... genial... I hvert fald ifølge ham selv og Stig Tøfting. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
 

Jeg kan pisse godt lide Bo Henriksens stil, og han har da formået at sætte Horsens på landkortet, selv om det ikke altid er lige smukt. Oven i det, så ligger Horsens på imponerende vis igen i år til i kampen om top-seks, selv om budgettet er blandt de mindste i Superligaen.

HELDIGVIS STÅR vi ikke til at miste Bo Henriksen i vinterpausen. Så ville Superligaen blive fattigere. Og det er mere, end man kan sige om nogle af de øvrige Superliga-chefer.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Tøffes hit og skidt:

Mohamed Salah (tv) og Liverpool trak det længste strå i en hæsblæsende kamp mod Napoli. Foto: Dave Thompson/AP
Mohamed Salah (tv) og Liverpool trak det længste strå i en hæsblæsende kamp mod Napoli. Foto: Dave Thompson/AP
 

Top. Liverpool. Liverpool og Napoli stod for noget af det bedste fodbold, man kan ønske sig i CHL-gruppespillet. Stemningen var elektrisk, og publikum blev forkælet med en kamp, der bølgede frem og tilbage lige til det sidste, da begge hold skulle bruge et resultat. Kongeunderholdning!

Karim Benzema er klar til at give bolden op efter CSKA's anden scoring i ydmygelsen af Madrid. Foto: AP Photo/Manu Fernandez
Karim Benzema er klar til at give bolden op efter CSKA's anden scoring i ydmygelsen af Madrid. Foto: AP Photo/Manu Fernandez
 

Flop. Real Madrid. 0-3 hjemme mod CSKA Moskva i Champions League! Det går bare ikke, når man er Real Madrid. Godt nok havde de spanske giganter vundet sin gruppe på forhånd, men fans og medier har heldigvis kørt kongeklubben en tur gennem vridemaskinen for det største europæiske nederlag på Bernabeu nogensinde.

Uffe Bech har haft et svært efterår i Brøndby. Foto: Anders Kjærbye/Ritzau Scanpix Sport og Spil Superligaen Indefra: Mestrene dropper interesse for Brøndby-spiller

Sport og Spil Nedturen uden ende: Spillede 11 millioner kroner væk på et år

Oftest er de fjender, men de 'blå-gule' og 'løverne' er enige i deres holdning til de danske mestre. Foto: Jens Dresling Sport og Spil Superligaen indefra: Kontraktkaos i Superliga-klub: Ti spillere kan forsvinde

44 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere