Totalt paradoksalt: Opturen begyndte, da stjernen blev solgt

Stig Tøfting glæder sig til opgøret mellem de formstærke provinsklubber OB og Esbjerg. To mandskaber med styr på defensiven

Da Anders Dreyer (39) blev solgt, begyndte Esbjerg at fokusere på defensiven. Det har skabt en overraskende pointhøst. Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Da Anders Dreyer (39) blev solgt, begyndte Esbjerg at fokusere på defensiven. Det har skabt en overraskende pointhøst. Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

DET ER LANGT FRA hver dag, jeg sætter mig til computeren og skriver klumme om OB og Esbjerg. Men opgøret mellem de to store provinsklubber er helt klart den søndagskamp, som jeg glæder mig mest til at følge.

Hvis jeg piller FCK og FCM ud af ligningen, så er OB og Esbjerg de to mest formstærke hold i Superligaen. Derudover er det en nøglekamp, når jeg kigger i tabellen. Vinder Esbjerg, så er der ti point ned til OB, og så bliver det IKKE fynboerne, der henter vestjyderne i kampen om top-seks!

Vinder OB derimod, så klumper ligaen endnu mere sammen, og der vil være fire pladser at spille om i toppen for holdene, der ligger fra nummer tre til 13…

Formstærke OB og Esbjerg er klar til en nøgleduel i Superligaen. Foto: John Randeris/Ritzau Scanpix
Formstærke OB og Esbjerg er klar til en nøgleduel i Superligaen. Foto: John Randeris/Ritzau Scanpix
 

DET ER SVÆRT at udpege en favorit på forhånd, for både OB og Esbjerg har været stabile og lukket meget få mål ind. Hvis jeg igen ser bort fra FCK og FCM, så er det et opgør mellem de to hold, der har lukket færrest mål ind i ligaen.

Det er i virkeligheden her, nøglen til successen ligger begravet for både OB og Esbjerg. For efter en tung indledning på sæsonen har begge hold fået styr på defensiven med masser af point til følge.

Jakob Michelsen fik en svær start på Fyn, men OB er stille og roligt klatret op i tabellen og står nu på tærsklen til top-seks. For ikke særlig mange runder siden var det ren tågesnak for Michelsen, hvis man nævnte medaljeslutspillet for ham…

Se også: Superliga-storklub i dyb krise: Tøffe peger på næste offer

MEN OB har kun tabt én kamp siden 11. august (mod netop Esbjerg), og fynboerne er begyndt at høste frugterne af Michelsens idéer, som særligt defensivt kaster mange point af sig. Helt konkret ser jeg tre hovedårsager til, at OB nærmer sig top-seks:

- Der er blevet skudt heftigt på sportsdirektør Jesper Hansen, men han ramte satme plet med indkøbet af Ramon Leeuwin. Siden hollænderen er kommet til Odense, har man kun lukket fem mål ind i ni kampe. Det har givet fire sejre, fire uafgjorte og ét nederlag. Leeuwin er en dygtig styrmand!

Ramon Leeuwin lukker Lasse Vigen ned. Foto: Jens Dresling
Ramon Leeuwin lukker Lasse Vigen ned. Foto: Jens Dresling
 

- Michelsens 3-5-2-system kommer mere og mere til sin ret, og særligt Jacob Barrett i venstre side lyser op. To mål og tre assists har wingbacken tegnet sig for.

- Janus Drachmann og Troels Kløve er to af Jakob Michelsens disciple fra SønderjyskE-tiden, og cheftræneren har formået at sparke liv i begge spillere igen. Særligt Drachmann er motoren på midtbanen og har fungeret godt som det defensive anker og lederen på holdet.

NÅR JEG læser disse linjer igen, så virker det fuldstændig paradoksalt, men Esbjergs optur begyndte, da man solgte topscorer Anders Dreyer til Brighton!

Anders Dreyer var Esbjerg altoverskyggende profiul, men opturen begyndte, da han blev solgt. Foto: Anders Kjærbye/Ritzau Scanpix
Anders Dreyer var Esbjerg altoverskyggende profiul, men opturen begyndte, da han blev solgt. Foto: Anders Kjærbye/Ritzau Scanpix
 

Her gik det op for John Lammers og co., at han skulle holde fokus på at opbygge et kompakt og struktureret hold, hvor alle mand skal slås som sindssyge for at få point.

John Lammers har stor andel i Esbjergs nuværende succes. Foto: Henning Bagger, Ritzau/Scanpix Sport og Spil 11 grunde til gigantisk succes: Sådan har Esbjerg stormet Superligaen

I sæsonens første fire kampe lukkede Esbjerg ti mål ind og fik to point, siden er det blevet til 23 point i 11 kampe, hvor der kun er lukket seks mål ind! Derfor er det defensiven, der står skarpest i billedet, når jeg kigger på årsagerne til, at oprykkerne overrasker:

- Jeppe Højbjerg har leveret syv clean sheets, flest af alle i Superligaen. Han har fået god hjælp af Markus Halsti og Rodolph Austin/Agus Garcia, og centerforsvaret er blandt hovedårsagerne til de mange kampe til nul. Austin har siden sin indtræden i startopstillingen haft en attitude som en vrissen dørmand, og jamaicaneren lukker effektivt ned for modstanderens førsteangriber.

Den vrisne dørmand Austin i kamp mod FCM's Erik Sviatchenko. Foto: John Randeris/Ritzau Scanpix
Den vrisne dørmand Austin i kamp mod FCM's Erik Sviatchenko. Foto: John Randeris/Ritzau Scanpix
 

- John Lammers formår at få det bedste ud af spillere, som måske ikke præsterede på topniveau for deres tidligere klubber. Nu har jeg nævnt Halsti og Austin, og Joni Kauko er måske det bedste eksempel. Han var en anonym skraldemand i Randers, mens Lammers har set nogle offensive kvaliteter i finnen, som har bidraget med fire scoringer. 

- Jeg har tidligere udråbt Lasha Parunashvili til min nye yndlingsspiller i Superligaen, og jeg holder sgu fast i den udmelding! Så lever jeg med, hans to skraldetacklinger mod Randers gav rødt! Georgieren er bindeledet på holdet, som altid er spilbar og sjældent begår fejl. Han slår ikke større brød op, end han kan bage, og når han sammen med de rutinerede kræfter tager ansvaret, så er der plads til at unge folk som Jacob Lungi og Mathias Kristensen kan blomstre. Og det gør de unge esbjerggensere i sandhed!

Jeg må ærligt erkende, at jeg ikke havde Esbjerg i nærheden af top-seks, da jeg rangerede holdene inden sæsonstart, men slår oprykkerne OB søndag aften, så går der næppe særlig lang tid, inden jeg igen må fare til tasterne for at skrive klumme om Esbjerg!

Se også: Kæphøj Stig Tøfting: Dén ramte jeg lige i smasken

Tøffes hit og skidt:

José Mourinho var svært tilfreds med Manchester Uniteds comeback mod Juventus. Foto: Alessandro Di Marco/ANSA via AP
José Mourinho var svært tilfreds med Manchester Uniteds comeback mod Juventus. Foto: Alessandro Di Marco/ANSA via AP
 

Top. Manchester United. Det kan have været et vendepunkt for José Mourinho i Manchester, vi var vidner til onsdag i Torino. I hvert fald var der noget deja-vu a la Champions League-finalen mod Bayern i 1999 over det comeback, som United leverede i slutminutterne mod Juventus, som gav en 2-1-sejr.

Det er vanvittigt, at der her fløjtes straffe til Manchester City. Screendump TV3 Sport
Det er vanvittigt, at der her fløjtes straffe til Manchester City. Screendump TV3 Sport
 

Flop. Viktor Kassai. Det er fuldstændig galimatias, at Raheem Sterling kan sparke i jorden, vælte og få et straffespark i Champions League, når den nærmeste modstander er én meter og 65 cm væk, som tv-billederne dokumenterede! Det beviser, at selv om der er seks dommere på banen, kan man ikke undgå fadæser som disse, med mindre der kommer videohjælp! Så giv nu Viktor Kassai og alle andre dommere den hjælp, de behøver! 

Ebbe Sand er tilbage på sin 'gamle' hjemmebane i Brøndby. Foto: Henning Hjorth. Sport og Spil Ansøgere fra ind- og udland: Sådan scorede Sand jobbet i Brøndby

Robert Skov har været den helt store profil i FC København de seneste uger og henrykket tilhængerne i Parken med masser af mål. Foto: Jens Dresling Sport og Spil Kom tæt på kanon-kongen Skov: Her er FCK-profilens hemmeligheder

Se også: For god til FCN: 'Kom nu væk, Hjulmand!'

3 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere