Dumpet som topspiller!

Ekstra Bladets tennis-ekspert Troels Christensen sætter spørgsmålstegn ved Wozniackis dræbergen

Kan man forestille sig en Serena Williams, en Maria Sharapova, en Petra Kvitova eller en Victoria Azarenka stå med fire matchbolde i en Grand Slam-kamp, heraf en på en særdeles medgørlig andenserv fra modstanderen, og så forfalde til passivitet?

Kunne man se nogen af dem smide den afgørende tiebreak i tredje sæt med 1-7?

Nej, vel.

Det er så det, der gør forskellen på Grand Slam-vinderne og alle de øvrige topspillere, der svømmer rundt i laget lige under: Dræberinstinktet.

Det, at kunne sætte sig igennem, når det er allermest vigtigt. Ikke tøve, ikke spille safety first og satse på, at modstanderen fejler. Det, at kunne afgøre sagen selv. Med egne beslutsomme midler.

Set i det perspektiv dumpede Caroline Wozniacki i nat på Arthur Ashe Stadium.

Og i denne sene nattetime kan jeg ikke lade være med at tænke på hendes matchbold mod Li Na i semifinalen i Australian Open i 2011. Også her blev hun passiv, og hun slog ikke en eneste vinder i det efterfølgende, tredje sæt.

Jeg ved ikke, om den slags kan læres, men jeg tvivler. Og derfor tvivler jeg ærlig talt også på, at Caroline kan gå hele vejen i det stærke selskab i en grand slam.

For vil hun ikke altid møde en, der tør, hvor Caroline tøver?

Selv siger hun, at hun vil lære af nattens brændte chancer. Men det sagde hun også om den matchbold fra Melbourne.

Der kan være mange grunde til, at Caroline ikke ramte sit topniveau mod en til tider særdeles velspillende Petra Cetkovska. En skadeplaget optakt, for eksempel.

Men ingen undskyldninger gælder, når du først har spillet dig frem til matchbold.

Så skal den rammes lige i røven. Om ikke i første forsøg, så i andet.

I stedet står de fire formøblede matchbolde tilbage som et monument over en spildt Grand Slam-sæson for danskeren. Og desværre også som en eksamen, hvor hun dumpede som topspiller.

Wozniacki missede fire matchbolde mod sin tjekkiske modstander. (Foto: AP) Tennis - 4. sep. 2015 - kl. 07:54 Caroline græd skuffelsen ud

 

Grafikken er fjernet på grund af opdateringer på sitet.

39 kommentarer
Vis kommentarer