Krænkende adfærd: DIF-direktør fyret

Danmarks Idrætsforbund har fyret økonomidirektør Morten Olesen for krænkende adfærd

Morten Olesen ved DIF's årsmøde i juni. Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix
Morten Olesen ved DIF's årsmøde i juni. Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix

Danmarks Idrætsforbund har netop lanceret deres egen kampagne om grænseoverskridende adfærd i foreningslivet, men de har også fundet problemet i egne rækker.

Ekstra Bladet fik et tip om, at økonomidirektør Morten Olesen havde optrådt krænkende, og fredag 9. oktober blev han fyret med netop den begrundelse, erfarer Ekstra Bladet.

DIF, der er hovedorganisation for 62 specialforbund, orienterede onsdag medarbejderne om beslutningen.

Olesen sad i direktionen sammen med administrerende direktør Morten Mølholm og refererer til DIF's øverste chef, formand Niels Nygaard.

I en kort periode var Olesen og Mølholm fælles om rollen som konstitueret direktør, men i 2015 blev det opdelt. I omstruktureringen blev Olesen forfremmet fra økonomichef til økonomidirektør og fik altså plads i direktionen.

Den fyrede økonomidirektør er ikke vendt tilbage på Ekstra Bladets henvendelser.

Fik henvendelser for et år siden

Formand i Danmarks Idrætsforbund, Niels Nygaard, fortæller, at de handlede hurtigt, da de fik endelig klarhed over problemet med økonomidirektøren.

Kan du bekræfte, at økonomidirektør Morten Olesen er fyret for krænkende adfærd?

- Jeg kan bekræfte, at Olesen er fyret for en adfærd, som vi ikke har fundet i orden, siger Nygaard til Ekstra Bladet.

Vi har fået tip om, at den øverste ledelse har fået henvendelser om det her har stået på gennem længere tid. Hvorfor har I ikke reageret på dem?

- Jeg kan bekræfte, at vi i efteråret sidste år fik henvendelser – som i øvrigt gik ud til en bred skare i DIF – og dengang vurderede vi, at der på grund af form og indhold var tale om en smædekampagne. Da vi fandt ud af omfanget, handlede vi hurtigt.

Har I et kulturproblem i Idrættens Hus og Danmarks Idrætsforbund?

- Det er ikke min opfattelse. For to uger siden iværksatte vores HR-chef flere tiltag, hvor hun bl.a. opfordrede folk til at komme frem og selv var opsøgende, hvis de havde oplevelser af den karakter, og der centrerede det sig om én person.

Har I overvejet om I har de rette kanaler til at få disse informationer frem?

- Det arbejder vi på, og vi har møde i Samarbejdsudvalget i næste uge, hvor vi vil fremlægge forslag til, hvad vi kan gøre.