Var millimeter fra F1-debut: 43 år efter skriver han fortsat autografer

Huskes, selv om han var 239 tusindedele af et sekund fra at blive Formel 1-kører

Når du først har været der, bliver du aldrig glemt.

Selv om den snart 75-årige Jac Nellemann manglede 239 tusindedele af et sekund i at blive Danmarks anden Formel 1-kører, kommer der 43 år efter fortsat breve om at få en autograf og helst med et vedlagt foto.

Der var ikke gået mange minutter af mødet med dansk motorsports grand old man, før den øverste skuffe i skrivebordet åbnes for fremvise en stakke breve.

Det øverste håndskrevne brev er dateret 29. januar 2019 og afsendt af monsieur Morin fra Drée nær Dijon i Frankrig.

- Med internettet er det blevet nemmere at finde hinanden, har Jac Nellemann konstateret.

- Det virker som, at autografsamlerne ikke bare bytter indbyrdes, men også kan udveksle it-adresser, fordi pludseligt kommer der oveni hinanden tre-fire henvendelser fra f. eks. Slovakiet.

Det er heller ikke, fordi at Jac Nellemann har valgt at leve en tilbagetrukken tilværelse.

Således er han promotor for Copenhagen Historic Grand Prix på Bellahøj, hvor han kan opleve, hvordan minderne fra et langt og rigt liv i motorsporten kan komme væltende frem.

Højdepunktet for hans vedkommende skulle have været det svenske Formel 1 Grand Prix på Anderstorp, små 300 km fra Rådhuspladsen i København.

Årstallet er 1976, hvor svensk motorsport oplevede en sand guldalder med Ronnie Peterson og Gunnar Nilsson helt fremme i det store felt.

Jac Nellemann havde fået skaffet omkring 70.000 kr, som i følge en inflationstabel vil svare til 350.000 i nutidskroner, og det var, hvad det kostede at leje en Formel 1-racerbil hos det britiske 'rent-a-racer' team RAM.

Teamet havde købte nogle aflagte Brabham-racere af en vis Bernie Ecclestone, og det nydannede team prøvede at komme ind i Formel 1 med schweizeren Loris Kessel som førstekører suppleret fra løb til løb med 'lokale' andenkørere, som var villige til at betale for at kunne skrive Formel 1-kører på visitkortet.

Problemer med både 'andenbilen' og reservebilen betød, at Jac Nellemann blandt andet kørte tør for benzin under kvalifikationen og aldrig fik sat en tid, så han kom som den eneste blandt 27 biler ikke til start.

Ekstra Bladets omtale efter det mislykkede forsøg på at komme til at køre det svenske Formel 1 Grand Prix i 1976
Ekstra Bladets omtale efter det mislykkede forsøg på at komme til at køre det svenske Formel 1 Grand Prix i 1976
 

Efter at feltets andre kørere havde sagt nej til at give ham en dispensation, fik han lov til at køre ud til opvarmning i håb om, at der ville være en bil, som stoppede.

Det skete ikke, så løbet blev sat i gang, mens Jac Nellemann holdt i pitten, og allerede efter en omgang fik han selskab af nordireren John Watson, som udgik med en olielækage.

- Jeg var der, og det vil altid blive husket. Jeg er sikker på, at hvis jeg var kommet med i løbet, var jeg ikke sluttet sidst, siger Jac Nellemann, der efter skuffelsen rejste med Formel 1 rundt til de efterfølgende løb i håb om, at der var en lokal kører, som ikke kunne betale RAM, så løftet om en ny chance ville blive indfriet.

Jac Nellemann havde indsamlet 70.000 kr til at køre Formel 1 og galleriejer Børge Birch, som havde den international anerkendte Asger Jorn i 'stalden', var blandt bidragsydrne (Foto: Viggo Landau)
Jac Nellemann havde indsamlet 70.000 kr til at køre Formel 1 og galleriejer Børge Birch, som havde den international anerkendte Asger Jorn i 'stalden', var blandt bidragsydrne (Foto: Viggo Landau)
 

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Sådan døde et dansk F1-projekt

 

Formel 1-raceren var købt, men Jac Nellemann kom aldrig ud at køre i en Penske-Ford.

Et dansk Formel 1-projekt til sæsonen 1977 var så langt fremme, at 'vidunderet' blev vist frem på en stor biludstilling i Bella Centret.

Det Berlingske Hus blev på samme tid 'lukket ned' i 141 dage i en arbejdskamp, og uden at kunne opnå den optimale medieomtale mistede Jac Nellemann troen på projektet og parkerede den indkøbte Penske Ford i en garage hos vennen og senere kompagnon i Den Blå Avis, Karsten Ree.

Inden Formel 1-raceren nåede at blive historisk, blev racerbilen solgt til England, og bilen kom derefter ud at køre historiske løb og vandt f. eks. Monacos Historiske Grand Prix.

- Jeg har aldrig fået tilbudt en tur. Det kunne ellers have været sjovt, siger Jac Nellemann, som efter at have lagt F1-projektet i graven hjalp Kurt Thiim - far til en af verdens bedste sportsvognskørere Nicki Thiim - frem til en fin karriere i Tyskland i Deutsche Tourenwagen Meisterschaft.

Mens Jac Nellemann måtte opgive et dabnsk Formel 1-projekt på grund af en 141 dage lang avisstrejke, har han haft større succes med at opbygge et go kart akademi i Herlev (Foto. Stine Bidstrup)
Mens Jac Nellemann måtte opgive et dabnsk Formel 1-projekt på grund af en 141 dage lang avisstrejke, har han haft større succes med at opbygge et go kart akademi i Herlev (Foto. Stine Bidstrup)
 

--------- SPLIT ELEMENT ---------

The Rush

Den Golden Globe-nominerede film Rush handlede om sæsonen 1976, som var året, hvor Jac Nellemann prøvede at komme ind i varmen til datidens store navne, Niki Lauda, James Hunt, Jody Scheckter, Mario Andretti, Carlos Reutemann, Emerson Fittipaldi og vennerne tilbage fra go-kart-tiden, Ronnie Peterson og Gunnar Nilsson.

Det var sæsonen, hvor Niki Lauda nåede at få den sidste olie efter den voldsomme ulykke på den gamle Nürburgring, kaldet Det grønne helvede. Mirakuløst var den flere-dobbelte verdensmester tilbage seks uger efter den voldsomme ulykke for til slut på sæsonen se 'vennen', den charmerende playboy James Hunt 'stjæle' VM-titlen i det sidste løb og vinde verdensmesterskabet med et forspring på et point.

Løbet på Anderstorp, som Jac Nellemann aldrig kom ud at køre, blev vundet af Jody Schecker fra Sydafrika i en Tyrrell foran teamkollega Patrick Depailler og Niki Lauda.

Sæsonen 1976, hvor Jac Nellemann forsøgte sig, blev for nogle år siden genoplivet i filmen Rush om 'kampen' mellem Niki Lauda og James Hunt (Foto: AP)
Sæsonen 1976, hvor Jac Nellemann forsøgte sig, blev for nogle år siden genoplivet i filmen Rush om 'kampen' mellem Niki Lauda og James Hunt (Foto: AP)
 

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Vennens død

Selv om han aldrig blev Danmaks næste Formel 1-kører efter den to år ældre Tom Belsø, 5 Grand Prix'er og 2 starter fra 1973-75 for Sir Frank Williams daværende team, Iso Marlboro, fik Jac Nellemann alligevel en form for Formel 1-karriere som ekspert for Danmarks Radio i parløb med Claus Borre.

Derfor var han vidne til den famøse ulykke på startgridden til det italienske Grand Prix på Monza, som efterfølgende kom til at koste vennen Ronnie Peterson livet.

- Først den næste morgen i lufthavnen, da jeg spurgte en svensk bekendt om Ronnies tilstand, fik jeg at vide, at han var død, husker Jac Nellemann.

Privatklinikken, som havde fået svenskeren bragt ind, havde for travlt til at få Ronnie Peterson opereret, så han døde af en blodprop.

Svenskeren lå fordelagtigt placeret i VM og kunne i de to sidste VM-løb i USA og Canada nå at overhale teamkollega Mario Andretti, USA, hvis han altså blev køreklar i en vis fart.

Efter at have droppet sin egen Formel 1-drøm var Jac Nellemann i flere år med DR's Claus Borre rundt til de 2-3 løb om året, som det daværende TV-monopol gav sine seere. Så han overværede ulykken, som efterfølgende kostede Ronnie Peterson livet (Foto:AP)
Efter at have droppet sin egen Formel 1-drøm var Jac Nellemann i flere år med DR's Claus Borre rundt til de 2-3 løb om året, som det daværende TV-monopol gav sine seere. Så han overværede ulykken, som efterfølgende kostede Ronnie Peterson livet (Foto:AP)
 

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Jac i dag

Når Copenhagen Historic Grand Prix køres på Bellahøj er Jac Nellemann promotor.

Han har allieret sig med Danmarks største navn til dato, den ni-dobbelte Le Mans-vinder Tom Kristensen, som med titel af ambassadør har til opgave at invitere nogle gode venner fra karrieren til at kaste glans over det populære arrangement med masser af historiske klasser tilsat det bedste af det bedste fra de danske baner.

Årets løb i weekenden 3. og 4. august vil igen i år få et ekstra arrangement om fredagen i form af et cykelgadeløb, og da Copenhagen Historic Grand Prix for en gangs skyld ikke vil kollidere med cykelløbet Danmark Rundt, er der en forventning om, at flere af Danmarks store navne vil være til start.

Tidligere har Jac Nellemann været involveret i Aston Martins store come back i sportsvognsklassen, hvor han 'lånte' teamet en Aston Martin. Siden var han været 'konsulent' for rigmanden, Jan Struve, da sidstnævnte Young Driver team var et team i Aston Martin-teamet.

Han stoppede egen karriere allerede i slutningen af 70'erne, men efter at være trådt et skridt tilbage i familiekoncernen Nellemann A/S (importør af bl. a. den populære Kia) og skiftet fra direktør til formand, har han haft tid til at rejse kloden rundt og køre på et hav racerbaner for at leve den sidste rest ud af den livslange motorsportsdrøm.

En weekend i året inviterer Jac Nellemann til racerløb på Bellahøj. Sidste år var der over 40.000 tilskuere til fartfesten, hvor der også blev indsamlet 654.750 kroner til Rigshospitalets BørnUnge program (Foto: Jan Sommer)
En weekend i året inviterer Jac Nellemann til racerløb på Bellahøj. Sidste år var der over 40.000 tilskuere til fartfesten, hvor der også blev indsamlet 654.750 kroner til Rigshospitalets BørnUnge program (Foto: Jan Sommer)