Så er det afgjort: Her er rekord-maskinen der skal grave i Danmark

Verdens største gravemaskiner kommer til Danmark for første gang, når Femern-forbindelsen skal anlægges

Se hvordan megamaskinerne fungerer i videoen. Redigering: Henrik Houlberg

Det er blevet afgjort, hvem der skal stå for byggeriet, når Femern-forbindelsen skal anlægges.

Det bliver de hollandske entreprenører Boskalis og Van Oord, der skal stå for det omfattende arbejde. De er i besiddelse af nogle af verdens største gravemaskiner.

- Det er uden sidstykke det største marine-udgravningsarbejde i Danmarkshistorien, og derfor er der store fordele ved at anvende de største maskiner i verden. De er mere kost-effektive og samtidig mere miljøskånsomme, fordi de taber mindre sediment i vandet, lyder det fra Jørgen Andersen, projektcher i Femern A/S.

Artiklen fortsætter under billedet...

Tunnelen bliver anlagt ved først at grave en rende, hvori sænketunnelen skal anlægges i elementer. Foto: Privat
Tunnelen bliver anlagt ved først at grave en rende, hvori sænketunnelen skal anlægges i elementer. Foto: Privat
 

Den allerstørste maskine i entreprenørernes arsenal er en Backhoe ved navn Magnor, der har en motor på 5500 hestekræfter. Maskinens skovl kan rumme intet mindre end en skibscontainer og er i stand til at løfte op mod 67 ton sten og sand med et 'spadestik'.

i 2028 burde Femern-tunnellen være anlagt i det, der bliver Danmarkshistoriens største byggeri nogensinde.

Tunnelen kommer til at være 12 meter dyb, 100 meter bred og intet mindre end 18 kilometer lang.

Selvom det bliver fire-fem af verdens største gravemaskiner, der skal stå for at udgrave renden, hvori tunnelmodulerne skal anlægges, vil udgravningen tage knap halvandet år.

Alt opgravet jord bliver til nyt land på Lollands sydkyst.

Sådan kommer enderne af tunnelen til at se ud. Foto: Privat
Sådan kommer enderne af tunnelen til at se ud. Foto: Privat
 

Femern-tunnellen

  • Femern-tunnellen bliver Danmarkshistoriens største anlægsprojekt
  • Byggeriet af tunnelen kræver 3,2 millioner kubikmeter beton og 360.000 tons armeringsjern
  • Anlægsbudgettet er på 52,6 milliarder kroner
  • Cirka 3000 tunnelarbejdere vil være direkte beskæftiget på projektet
  • Femern-tunnelen bliver 18 kilometer lang med to motorvejsrør og to jernbanerør
  • Det kommer til at tage cirka ti minutter i bil og syv minutter i tog at krydse Femern Bælt.

174 kommentarer
Vis kommentarer