'Ditte & Louise' er 'Klovn' på østrogener

DR's nye seriesatsning er fyldt med pinlige pletskud og sylespids selvironi

Ditte Hansen og Louise Mieritz lægger bestemt ikke fingrene i mellem i det karrikerede selvportræt: ’Ditte & Louise’. (Foto: Manuel Claro)
Annonce:
Følg Underholdning

'Ditte & Louise'. Instr.: Niclas Bendixen. Ide, manuskript og hovedroller: Ditte Hansen og Louise Mieritz. DR1, 5. juni

DR’s nye seriesatsning ’Ditte & Louise’ er allerede blevet sammenlignet med nyklassikeren ’Klovn, og det er da bestemt heller ikke helt hen i vejret. Både fordi der er flere lighedspunkter og fordi den er næsten lige så sjov. Samt at pinligheder ad libitum og selvironi er i ganske høj kurs. Man både skraldgriner og krummer tæer – ofte i en og samme scene.

Annonce:

For eksempel i åbningen, hvor de to skuespillere Ditte og Louise – der begge er i begyndelsen af fyrrerne uden rigtig at have fået det store gennembrud (enhver lighed med virkelighedens Ditte Hansen og Louise Mieritz er tilsigtet) ¬– er til casting på en ny Susanne Bier-film. De kommer på hver deres måde mere end uheldigt fra en flirtende scene med Anders W. Berthelsen. Ditte tager flirten lidt for bogstaveligt, hvorimod Louise snakker det hele ihjel. Men fælles for dem er, at de med Berthelsens ord absolut ikke er ’fuckable’. Hvis de nu skulle være i tvivl.

Vi står på skuldrene af 'Klovn'

Og så har vi også allerede fået tegnet karaktererne op.  Ditte er den evige optimist – uden meget at have det i – som lever i seksuelt dødt ægteskab med keramikeren Thomas, der til gengæld er sød ved deres to børn, mens Louise er den snerpede kontrolfreak, som netop er blevet skrottet af fotografen Erik til fordel for en yngre model, og nu står alene med deres 1-årige datter. Men så er det jo godt, at hendes mor er der til at give hende gode råd om alt fra karrierevalg til seksuelle stillinger.

De to modsætninger - som primært har fiaskoen og desperationen til fælles - beslutter sig for at tage på stand-up turne i Jylland. Så kan alt jo ske. Og gør det også.

Når jeg ikke er flittig, føler jeg mig uden værdi

Annonce:

Det er ret sjovt, som man nok ville sige det derovre. Ikke mindst fordi de to skuespillere og manuskriptforfattere i den grad tør sætte sig selv i spil. Der er ingen optrin eller replikskifter som er for pinagtige, og man er bestemt ikke bange for at lade andre kigge med, når man opfører sig allermest åndssvagt. Kvinder i panikalderen er åbenbart mindst lige så patetiske og selvcentrerede som mænd i samme situation. Så jo, der er humor i skeder.

Og jeg kan godt røbe, at det bestemt ikke bliver mindre morsomt i de kommende afsnit, der også byder på gæsteoptrædener af bl.a. Hej Matematik, Søs & Kirsten samt Keld og Hilda i en sexshop. Det er altid sjovere, når man griner af sig selv end af andre. Og når det hele så serveres med et sylespidst samtidsglimt i øjet, skal man da være et skarn for ikke at være med på en kigger, når Ditte og Louise bogstavelig talt lader det hele hænge ud. Og det der med at mangle det store gennembrud er vist en saga blot nu.

Annonce:
Annonce:
Annonce: