'Badehotellet' er historisk ringe

Vi skal tilbage til 'Gøngehøvdingen' for at finde magen til makværk

Schnitzler eller sommergryde? Det er det store spørgsmål i 'Badehotellet'. (Foto: Mike Kollöffel/TV 2)

'Badehotellet'. Afsnit 4. Konceptuerende instruktør: Fabian Wullenweber. Forfattere: Stig Thorsboe og Hanna Lundblad. Medv.: Rosalinde Mynster, Ole Thestrup, Bodil Jørgensen, Lars Ranthe m.fl. TV2, 27. januar

Det er sjovt med ’Badehotellet’. Eller måske rettere sagt ganske trist. Selv når der endelig sker noget – tilmed et dødsfald blandt de helt centrale karakterer – så formidles det med nogenlunde samme indlevelse og dramatiske nerve (eller manglen på samme), som når diskussionen falder på schnitzler eller sommmergryde og andre store eksistentielle spørgsmål.

Og når serien på den måde udjævner alt til den samme brune, klæge sovs – fra kreditproblemer over nøgenbadning til bridgeudmeldinger – så bliver det unægtelig lidt svært at engagere sig som tilskuer. Og åbenbart også som skuespiller, for selv kræfter, der normalt godt plejer at kunne levere varen, falder slemt igennem her med overspil og håbløs diktion, der muligvis er et forsøg på at genskabe tonen fra de forlorne folkekomediers hærgen, men blot virker ufrivilligt komisk.

'Badehotellet' ligner stadig en omgang amatørteater

Og vi behøver ikke engang nævne navne, for der er ingen af de medvirkende, der slipper gennem denne alenlange Vesterhavsferie uden alvorlige pletter på renommeet. Men jo færre replikker, man har fået tildelt, des mindre er skaden. Det er lige før, at en genudsendelse af Danmarks finalenederlag ville have været mere spændende. Og så havde der i det mindst været nogen, der ramte målet.

Nu er jeg i det mindste så privilegeret, at jeg får penge for at se skidtet, men hvorfor i alverden, der er så mange, der frivilligt vælger at tjekke ind hos Andersen og kompagni uge efter uge, er mig en gåde. Selv på en mandag aften i snevejr må der da være bedre bud på at slå en time ihjel. Jeg kan ikke mindes, jeg har set noget så skidt og klodset udført, siden den konkurrerende kanal plagede nationen med ’Gøngehøvdingen’ engang i forrige århundrede.

Intet halløj på 'Badehotellet'