Sløj start på årets julekalender fra DR

Årets julekalender på DR kommer sløvt ud af starthullerne, men det bliver heldigvis bedre undervejs

'Den anden verden'. Instr.: Lars Kaalund. Manus: Nikolaj Scherfig og Bo Hr. Hansen. Første afsnit sendt på DR1, 1.december.

DR har siden 1962 haft en stolt tradition for at producere julekalendere for både små og store børn og de tre seneste af slagsen - 'Pagten' (2009), 'Julestjerner' (2012) samt 'Tidsrejsen' (2014) - hører til blandt de allerbedste af slagsen, så det var med store forventninger, at jeg satte mig til at se de fem første afsnit af årets aktuelle bud, 'Den anden verden'.

Som titlen indikerer, er der, som der efterhånden er blevet tradition for, tale om en fortælling, der udspiller sig i to parallelle universer. Det ene et hverdagsagtigt, hvor vi her følger de to 15-årige tvillingesøstre Sara og Anna samt deres mor, Rikke, mens de er i færd med at opføre 'Tornerose' på det lokale ungdomsteater kaldet Det Gyldne Teater.

- Jeg regner da med at tage 30 år til. Så længe jeg kan lave noget, der udfordrer mig, så bliver jeg ved. Foto: Tariq Mikkel Khan Danske kendte Sofie Gråbøl fejrer 30 års jubilæum

Det andet er en eventyrverden baseret på figurerne fra brødrene Grimms eventyr, hvor vi bl.a. møder den onde dronning, Rødhætte, en flot prins, en jæger, de syv små dværge samt ikke mindst Sara, som her hedder er selveste Snehvide. Og mon ikke historierne fra de to niveauer undervejs begynder at påvirke hinanden?

Og lad det være sagt med det samme. Tålmodighed belønnes her. For der er ikke meget magi over de to første afsnit, hvor dagligdagen skal etableres og det meste fiser ud i teenage-trakasserier på kærlighedsfronten, der næppe kan interesse andre end de direkte implicerede. Og som nok heller ikke fænger an hos seriens primære målgruppe, der må formodes at være noget yngre end Sara og kompagni.

Lars Brygmann har skilt sig af med murstenene i Charlottenlund. Foto: Stine Tidsvilde Danske kendte Lars Brygmann har solgt liebhaver-villa

Seriens angiveligt ret høje produktionsomkostninger, ser man indledningsvis heller ikke meget til, for det kan næppe være de lidt småketjede unge skuespillere, der har tynget på budgettet. Lars Brygmanns scenograf med den bevægelige tjørnehæk er også lige ved at kamme over i selvparodien. Det samme er Elsebeth Steentofts kærlighedsforskrækkede kostumier.

Men lige som man er ved at opgive ævred og finde dvv'en med en af forgængere frem for at have noget at samles om over brunkagerne åbners der for alvor op til den anden verden mod slutningen af afsnit tre, så hæng bare på derude.

Sonja Richter og Natalie Madueño var blot to af de psykologisk underfrankerede figurer i 'Bedrag 2'. Foto: DR Anmeldelser DR's dramatiske kvalitetsniveau er i frit fald

For den del af det tegner til at blive ganske dragende om end man slet ikke bliver fanget ind på samme måde, som det var tilfældet med eksempelvis 'Tidsrejsen', som jeg må indrømme, at jeg også sad og så i de uger, hvor jeg ikke har børn.

Det kommer næppe til at ske med 'Den anden verden', der simpelthen virker lidt for søgt og skematisk flækket sammen til at begynde med. Til gengæld er formkurven stigende i de afsnit, der er lagt ud til anmeldelse, så vi lader tvivlen og det milde julehumør komme serien til gode. Men for alvor overbevist er jeg endnu ikke. Eller også savner jeg bare Sofie og Dixie.

Medv.: Caroline Vedel, Fanny Bornedal, Christine Albeck Børge, Lars Brygmann m.fl.