Afsløring: Pengemand flytter Brüggers medie i skattely

Den kontroversielle finansmand og delvise ejer af mediet Frihedsbrevet, skattely-kongen Denis Viet-Jacobsen, har flyttet det selskab, han ejer sin andel af mediet igennem, til Luxembourg

Mads Brüggers nye medie, Frihedsbrevet, bryster sig af at være uafhængige, fordi de ikke modtager mediestøtte eller andre offentlige midler.

Nu har en af ejerne af mediet, Denis Viet-Jacobsen, flyttet det selskab, hvorigennem han ejer sin andel af mediet, til Luxembourg. Det fremgår af virksomhedsregisteret.

Selskabet hedder Desolix ApS, og ejerskabet af det selskab er nu flyttet over i et andet selskab ved navn Desolix S.á.l.r., som har adresse i Luxembourg. Ejerskabet blev flyttet 28. oktober i år.

Denis Viet-Jacobsen er en af pengemændene bag Mediehuset Friheden. Han har en noget broget fortid i finansverdenen. Foto: PR
Denis Viet-Jacobsen er en af pengemændene bag Mediehuset Friheden. Han har en noget broget fortid i finansverdenen. Foto: PR

Selskabet i Luxembourg er dermed en af de to ultimative ejere af Mediehuset Friheden A/S, som er selskabet bag Mads Brüggers medie, Frihedsbrevet.

Den anden reelle ejer er ifølge CVR-registeret finansmanden Bjørn Høi Jensen, der også sidder som bestyrelsesformand i selskabet.

Af virksomhedsregisteret fremgår det, at Desolix ApS, der er ejet 100 procent af selskabet i Luxembourg, har en ejerandel på mellem 33,33 procent og 49,99 procent af Mediehuset Friheden A/S.

I 2020 præsenterede tænketanken Tax Justice Network en liste over deres vurdering af de 20 værste skattely i verden, og her indtager Luxembourg sjettepladsen.

Ingen svar
Ekstra Bladet har forsøgt at komme i kontakt med Denis Viet-Jacobsen.

Hos hans kontor i Solix ønsker receptionisten ikke at stille videre til rigmanden, og i sidste ende bliver vi bedt om at sende en mail, som han dog formentlig ikke vil kommentere, lyder meldingen, uden sagen er blevet præsenteret for receptionisten.

Ekstra Bladet har efterfølgende sendt en mail og spurgt til, hvorfor det nye selskab er blevet placeret i Luxembourg, og hvordan selskabets placering i skattelyet flugter med hans delvise ejerskab af Frihedsbrevet, der har skrevet en række kritiske artikler om skattely.

Vi har ikke fået svar på mailen.

'Et af verdens værste skattely'

Ekstra Bladet har talt med advokat Michael Bjørn Hansen. Han har mere end 20 års erfaring som kontorchef i Skatteministeriet og arbejder i dag som advokat med ekspertise i skatteret.

- Hvorfor vælger en dansk virksomhed at flytte ejerskab til Luxembourg?

- Det, der er interessant ved at flytte til Luxembourg, er, at selskabsskatten er meget lav i Luxembourg. Det er jo derfor, de gør det.

- Kan der være andre grunde?

- Nej, det er primært selskabsskatten, de flytter derned for. Men finansverdenen har det altid med at finde på gode idéer og sige, at det er måske godt for koncernen, at deres strategiske afdeling ligger der eller noget med, at de gerne vil være i nærheden af eksperter. Det sker meget ofte, at de finder en eller anden forretningsmæssig begrundelse for det, men i realiteten er det næsten altid en fiskal begrundelse, siger han.

'Et af verdens værste skattely'
Ekstra Bladet har tidligere i 2021 fået forklaret af Christian Hallum, skattespecialist hos Oxfam IBIS - en global organisation, som forsøger at bekæmpe ulighed - hvorfor Luxembourg er et skattely, selvom landet ikke er med på EU's liste over globale skattely.

'Luxembourg har kun omkring en halv million indbyggere, men modtager alligevel ligeså mange udenlandske investeringer som USA. Modsat USA ryger investeringerne i Luxembourg dog videre til andre lande og foregår derfor kun på papiret,' skrev Christian Hallum med reference til en undersøgelse fra december 2019.

Christian Hallum henviste desuden til OpenLux-afsløringerne fra Le Monde, Margrethe Vestagers skatteundersøgelser i EU samt lækager af fortrolige skattepapirer i LuxLeaks fra 2014 og konkluderede:

'Det er blandt andet på den basis, at Luxembourg af både Oxfam, tænketanken Tax Justice Network og Europa-Parlamentet er blevet udpeget som et af verdens værste skattely.'

Fordelen ved at være registreret i Luxembourg kan for eksempel være, at man vil undgå at betale skat af samme investering flere gange.

'Problemet er, at vi ved, at nogle ikke kun er tilfredse med at undgå dobbeltbeskatning, men misbruger skattely til at sikre, at de slet ikke beskattes eller opnår skattefordele, som ikke er tilsigtede,' skrev han dengang.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Mads Brügger: - Det anede jeg ikke

Mads Brügger stiftede tidligere på året sit nye medie, Frihedsbrevet. Nu har en af ejerne sendt sin del af ejerskabet i skattely. Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
Mads Brügger stiftede tidligere på året sit nye medie, Frihedsbrevet. Nu har en af ejerne sendt sin del af ejerskabet i skattely. Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
 

- Jeg vil lige sige, at det anede jeg ikke, lyder reaktionen fra Mads Brügger, da Ekstra Bladet ringer for at få en kommentar.

- Det anede du ikke?

- Nej, jeg sidder jo ikke på daglig basis og holder øje med, hvad medlemmerne af min ejerkreds laver.

- Hvad er så din umiddelbare tanke om det, når du hører det?

- Jamen min tanke er, at som udgangspunkt er jeg jo ikke ansat til at forsvare og forklare, hvad Denis Viet-Jacobsen foretager sig som forretningsmand. Så længe, han overholder loven.

- Hvis det er ulovligt, det han gør, så har jeg selvfølgelig en mening om det, men det aner jeg jo ikke, om det er.

- Jeg tænker mest på, at Luxembourg jo er et ret kendt skattely? Derigennem kunne det jo ske, at penge fra Frihedsbrevet vil blive ført i skattely?

- Jamen altså i øjeblikket, der sætter vi penge til. Så det er et meget hypotetisk spørgsmål. Men igen; det er jo noget, du må tale med Denis Viet-Jacobsen om.

Skal forblive dansk
- Det vigtigste for mig er, at Frihedsbrevet er et dansk selskab, som betaler skat i Danmark og forbliver et dansk selskab.

- Vi er jo fuldstændig redaktionelt uafhængige fra ejerkredsen. Det har Denis Viet-Jacobsen skrevet under på. Han har ingen indflydelse på vores journalistik 'what so ever'.

- Nu siger du, at I skal forblive et dansk selskab, men op mod 40 procent af selskabet er nu ejet i Luxembourg?

- Men vi har jo stadig hjemme i Danmark. Jeg bor i Danmark, jeg betaler skat i Danmark, vores cvr-nummer er dansk. Så, ja ...

Principielt det samme
- Hvad tænker du om, hvorvidt I kan skrive kritisk om virksomheder i skattely fremadrettet?

- Jamen det kan vi da udmærket godt. Det har vi gjort, og det vil vi blive ved med at gøre.

- I rettede for eksempel kritik mod Altinget, fordi deres ejerskab ligger på Cypern. Men hvordan er det anderledes fra jer?

- Jamen, det er det principielt heller ikke, og vi jo har også tidligere sagt, at selvfølgelig skal vi kunne skrive kritisk om vores egen ejerkreds. Det er jo helt afgørende, at vi kan det.

'Overvejer' at bringe historien
- Så I har tænkt jer at bringe den her historie også nu?

- Det synes jeg da alvorligt, vi skal overveje at gøre.

- Jeg undrer mig lidt over, hvordan I ikke kan have opdaget det? Der er jo flere af jeres journalister, der tidligere har beskæftiget sig med Denis Viet-Jacobsen?

- Du er velkommen til at ringe rundt til samtlige ansatte på Frihedsbrevet. Jeg anede det simpelthen ikke, siger Mads Brügger.

Kritik af ejerkredsen
Mads Brügger mener ikke, det får nogen indflydelse på journalistikken.

- Jeg vil gerne understrege, at det rokker jo ikke ved Frihedsbrevets redaktionelle uafhængighed.

- Så fremadrettet kan I stadig skrive om skattely, uden at det klinger hult?

- Selvfølgelig. Vi har gjort det før, og vi kommer til at gøre det igen. Jeg har jo også sagt fra starten, at vi kan skrive kritisk om vores ejerkreds, og vi skal skrive kritisk om vores ejerkreds.

Så kontroversiel er skattely-kongen

Denis Viet-Jacobsen er lige så kontroversiel, som han er mediesky.

Den stenrige erhvervsmand taler yderst sjældent med medierne, men det har altså ikke afholdt ham fra at kaste sig ind i medieverdenen som en investering af sin store formue.

Det vides ikke, hvor rig han er, men smør på brødet mangler han formentlig aldrig.

Selskaberne DESOLIX ApS og PERNILEX ApS, som han selv ejer 80 procent af, rådede ved udgangen af 2020 over en egenkapital på henholdsvis 59.751.772 kroner og 95.152.364 kroner, mens der de seneste år er blevet udbetalt millionudbytter fra begge selskaber. Det fremgår af de offentlige regnskaber.

I førstnævnte er der de seneste tre år udbetalt samlet 47.285.000 kroner i ordinært og ekstraordinært udbytte, mens sidstnævnte firma har udbetalt 37.000.000 kroner i de seneste to regnskabsår.

Hev milliardbeløb i skattely
Denis Viet-Jacobsen er især kendt som tidligere bestyrelsesformand for OW Bunker.

Inden børsnoteringen i marts 2014 var OW Bunker ejet af kapitalfonden Altor. Selv besad han posten som bestyrelsesformand indtil december 2013 og var med til at føre 1,2 milliarder kroner ud af Danmark og videre til Altors selskaber i Luxembourg i form af udbytter.

- Det er klart, at som bestyrelsesformand har han haft en central rolle i det (udbyttebetalingerne, red.). For det er dels ham, der har taget initiativ til det, og det er dels ham, der kunne have blokeret for det, hvis man mente, det var uforsvarligt, har Søren Friis Hansen, professor i selskabsret ved Copenhagen Business School, sagt til Ekstra Bladet.

Kort efter udbytteudlodningen af OW Bunker-kronerne til skattely i 2013 udtrådte Denis Viet-Jacobsen fra OW Bunkers bestyrelse med virkning fra 1. januar 2014. Blot halvanden måned senere stiftede han kapitalfonden Solix, har Ekstra Bladet tidligere beskrevet på baggrund af dokumenter fra det svenske erhvervsregister.

OW Bunker gik konkurs i november 2014.

Du kan læse meget mere om Denis Viet-Jacobsen og hans rolle i OW Bunker her.

Trak Ekstra Bladet i retten
Ekstra Bladet skrev sidste år en række artikler om Denis Viet-Jacobsen, efter Helle Thorning-Schmidt købte sig ind i to selskaber, hvor hun sad i bestyrelsen med Denis Viet-Jacobsen.

Artiklerne og termen 'skattely-konge' var finansmanden ikke specielt imponeret af og sagsøgte derfor Ekstra Bladet for injurier.

Det fik han dog ikke noget ud af. Københavns Byret frifandt både Ekstra Bladets to journalister og tidligere ansvarshavende chefredaktør Poul Madsen.

Godt gemt på Google
Denis Viet-Jacobsen har for nylig trukket overskrifter, da fagbladet Journalisten beskrev, hvordan en lang række kritiske artikler om den mediesky finansmand på Google er blevet skjult af den ene positive omtale efter den anden fra diverse mærkelige hjemmesider uden offentlig ejer.

'Det viste sig, at der i alt var 50 forskellige hjemmesider og hundredvis af tekster om Denis Viet-Jacobsen. De havde ikke præcis samme ordlyd, og de lå på forskellige hjemmesider, men de benyttede sig af samme cookie-boks og havde samme budskab: Denis er en dygtig erhvervsmand,' skriver fagbladet blandt andet.

Til de artikler ønskede han heller ikke at udtale sig.

'Jeg udtaler mig generelt ikke til medierne, da det ikke har noget formål for mig privat eller professionelt', meddelte han via et brev til Journalisten.

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste historier, så du altid får det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokale nyheder

Få nyheder fra dit nærområde, og hold dig opdateret på vejr, trafik og erhvervs-nyheder i dit nabolag.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant?? Gem artiklen til senere.

Hvor der er penge, der er Peter