Bitz og bagmænd skyder mod DR: 'Genkender det ikke'

Ifølge Christian Bitz og CEO Knud Lomborg fra F&H er dokumentaren slet ikke den rigtige historie. DR afviser kritikken

Christian Bitz har været genstand for stor opmærksomhed de seneste dage. Foto: Rasmus Flindt Pedersen
Christian Bitz har været genstand for stor opmærksomhed de seneste dage. Foto: Rasmus Flindt Pedersen

Dramaet mellem Christian Bitz og F&H på den ene side og keramikeren Kasper Würtz på den anden side fortsætter.

Efter DR's 'Kontant' sendte en dokumentar ud om stridighederne mellem de to parter, har F&H valgt at udsende en pressemeddelelse for at belyse deres side af sagen.

De mener ikke, at der er tale om et retvisende billede i dokumentaren, som de ikke selv har ønsket at medvirke i.

'Programmet gengav et forvrænget og ukorrekt billede af, at F&H og Christian Bitz havde stjålet og kopieret design, og vi vil derfor gerne nuancere den konflikt, som vi har brugt mere end fem år på i det danske retssystem – og nu i medierne', lyder det fra Knud Lomborg, der er CEO i F&H.

Dette er ifølge Christian Bitz en del af den keramik, der er omfattet af sagen. Foto: PR
Dette er ifølge Christian Bitz en del af den keramik, der er omfattet af sagen. Foto: PR
Dette billede har været brugt som bevis i retten. Foto: Sø- og Handelsretten
Dette billede har været brugt som bevis i retten. Foto: Sø- og Handelsretten

Ukorrekt
Ifølge F&H og Christian Bitz er det ikke korrekt, når DR fremlægger deres beviser for, at firmaet skulle have kopieret Kasper Würtz.

'Hverken Christian Bitz og F&H kan genkende udlægningen i DR-programmet 'Kontant'. F.eks. er nogle af de Würtz-produkter, som fremvises i programmet, aldrig blevet solgt af Würtz, hvilket også er dokumenteret i retten, og ligeledes er den e-mail fra F&H, som er fremvist i programmet, taget ud af kontekst, da den udelukkende omtaler at opnå samme mathed i glasuren, som en række brands – herunder Würtz - har. Et glasur-udtryk, der ikke er retsligt beskyttet', lyder det.

Christian Bitz udtaler i mailen, at det er faktuelt forkert, at han skulle have købt mange dele af Kasper Würtz' kollektion.

'På samme måde er det faktuelt ukorrekt, at jeg har besøgt Kasper Würtz og købt ét styk af stort set hele kollektionen. Jeg købte alene en gave til min kæreste, og de produkter er ikke blevet brugt i produktudviklingen og har absolut ingen ligheder med Bitz-kollektionen. Det er bl.a. på den baggrund, at jeg og F&H ønsker sagen prøvet i Højesteret, men skulle retten finde endeligt, at de fire produkter i tre forskellige farver i sit glasur-udtryk – og altså ikke i formen – er en kopi af Würtz-produkter, vil virksomheden Würtz naturligvis få den erstatning, som retten kommer frem til', fortæller han.

Ekstra Bladet har flere gange forsøgt at få et interview med Christian Bitz, men han har ikke ønsket at stille op.

Det er ikke korrekt

Ekstra Bladet har forelagt indholdet af pressemeddelelsen for keramiker Kasper Würtz. Han har ikke ønsket at stille op til interview, men svarer på skrift, at han på ingen måde kan genkende den udlægning, Bitz og F&H kommer med.

'Det er ikke korrekt, når F&H påstår, at Christian Bitz købte én gave til sin kæreste. I dommen indgår der en faktura på assorteret keramik, og det dækker over, at der blev købt flere kasser med flere forskellige ting af de produkter, der var på hylden. Så det ikke rigtigt, og det er understøttet i dommen', skriver han til Ekstra Bladet.

Hvad er jeres begrundelse for at sige, at produkterne skulle være sendt til Kina?

'Der er ligeledes i dommen en masse mails, hvor det gøres tydeligt fra F&H til den kinesiske producent, at keramikken skulle ligne Würtz. Det er helt åbenlyst og gjort gældende i to instanser', skriver Würtz.

Vil køre mig træt
Han fortæller desuden, at tiden, efter dokumentaren er blevet sendt, har været hård at komme igennem.

'Det har været en hård omgang, og det har revet op i det hele. Jeg har brugt alle mine penge på at køre sagen og har ikke millioner i baghånden som F&H. De har forsøgt at køre mig træt i juridiske spidsfindigheder, men det er faktuelt, at Christian Bitz kom her, købte min keramik, tog til F&H og satte lignende i produktion i Kina. Det understøttes af de to domme og alle beviserne i disse', skriver Würtz og fortsætter:

'Nu kommer de så igen med deres store maskineri og forsøger at køre mig træt. Jeg har sandheden på min side, to domme, og beviser på, at de forsøger at true mig til ikke at udtale mig om sagen'.

Han undrer sig desuden over, at det lyder i pressemeddelelsen, at Bitz og F&H vil respektere den endelige dom, som efter hans mening er faldet.

'Hvis man respekterer de Danske Domstole, så er det ikke givet, at man grundet utilfredshed med de to foregående domme er sikret et tredje syn på sagen i Højesteret. Derfor respekterer langt de fleste mennesker og virksomheder i Danmark dommene fra de to andre instanser', skriver han.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

DR afviser kritik

Ekstra Bladet har præsenteret redaktør for DR's 'Kontant', Per Schouby, for den kritik, der fremlægges af F&H og Christian Bitz i pressemeddelelsen.

Blandt andet at programmet skulle give et 'forvrænget og ukorrekt' billede af konflikten.

- Vi mener, at vi i programmet efter bedste evne har givet et retvisende billede. Christian Bitz og F&H er blevet dømt to gange i sagen - først ved Sø- og Handelsretten og siden i Landsretten, og de to dommes præmisser sammenholdt med Kasper Würtz' forklaring giver et samlet billede af sagen, lyder det fra redaktøren.

- I har givet Christian Bitz mulighed for at stille op til interview og forklare sig. Skulle F&H ikke også have haft den mulighed?

- Vi har ladet Bitz repræsentere den side af sagen, fordi det er ham, der lægger navn til produkterne, så det mener vi er rimeligt. Vi har været i forhandlinger med ham længe, og først lød aftalen, at han ville stille op til interview, når der var faldet dom i Landsretten, siger Per Schouby.

- Da dommen kom, sendte han i stedet et skriftligt citat, som vi har fremlagt loyalt i programmet.

'På ingen måde i orden'
- Kritikken går også på, at programmet er ensidigt. Hvordan forholder I her til det?

- Vi forsøger absolut ikke at skabe et ensidigt program. Vi vil meget gerne præsentere den research, vi har lavet, og de involverede parters standpunkter for seerne, men når den ene part ikke ønsker at stille op, er det umuligt at lave den balance.

- Siden programmet er Christian Bitz og hans familie blevet ramt af en shitstorm på sociale medier. Hvordan forholder I jer til det?

- Folk skal jo opføre sig ordentligt. Jeg synes på ingen måde, det er i orden, at man reagerer ved at sende trusler og hadbeskeder, men folk reagerer på det, de har set, og fordi de er skuffede. De har jo købt produkterne i god tro, siger Per Schouby.